مهریه عندالاستطاعه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می شود. در ایران، مهریه از موضوعات مهم در ازدواج محسوب می‌شود و معمولاً مقدار آن بسیار زیاد است.این امر به عنوان نمادی از ارزش و احترام زن در نظر گرفته می‌شود‌.

ولیکن بسیاری از بانوان اطلاعات کافی نسبت به مهریه و انواع آن ندارند و هیچ تفاوتی میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه قائل نیستند.

ما در این مقاله قصد داریم به جزئیات این موضوعات بپردازیم و پیشنهاد میکنیم تا آخر همراه ما باشید.

 

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالاستطاعه یکی از دو نوع مهریه‌ای است که در عقد نکاح دائم می‌توان تعیین کرد. نوع دیگر مهریه، مهریه عندالمطالبه است که در این نوع مهریه، زن می تواند در هر زمانی که خواست بدون نیاز به اثبات استطاعت مرد، آن را مطالبه کند.

در قانون مدنی ایران، مهریه عندالاستطاعه به صراحت تعریف نشده است، اما بر اساس ماده ۱۱۱۸ این قانون، مهریه به مجرد عقد نکاح، به عهده مرد می‌افتد و زن مالک آن می‌شود. بنابراین، اگر در عقدنامه مهریه به صورت عندالاستطاعه تعیین شود، زن مالک مهریه می‌شود، اما پرداخت آن به توانایی مالی مرد موکول می‌شود.

لذا تا زمانی که مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

برای مثال، اگر در عقدنامه مهریه به صورت ۱۰۰ سکه بهار آزادی عندالاستطاعه تعیین شود، زن مالک ۱۰۰ سکه بهار آزادی می‌شود، اما مرد تا زمانی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد، زوجه نمی تواند هیچ ادعایی نسبت به دریافت مهریه خود داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که برای تعیین مهریه عندالاستطاعه، زن و مرد باید در عقدنامه خود توافق کنند. در صورتی که در عقدنامه چیزی در خصوص مهریه ذکر نشده باشد، مهریه عندالمطالبه محسوب می‌شود.

البته قانون جدید مهریه عندالاستطاعه در راستای کاهش اختلافات خانوادگی و جلوگیری از زندانی شدن مردان به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه وضع شده است.

اما مطابق همین قانون نیز اگر به هنگام عقد بدون آگاهی از تفاوت آن نوع مهریه خود را عندالاستطاعه مشخص کرده باشید، بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود می توانید به همان دفترخانه ای که ازدواج شما توسط آن ها ثبت شده است مراجعه کرده و نوع مهریه خود با تایید همسرتان تغییر دهید.

 

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه:

یکی از چالش هایی که اکثر بانوان با آن درگیر هستند، نحوه ی دریافت مهریه عندالاستطاعه‌شان می‌باشد.

برای مطالبه کامل مهریه عندالاستطاعه، در قدم اول زوجه باید دادخواستی به دادگاه خانواده تقدیم کند.

در دادخواست باید مشخصات زوج، و لیستی از تمام دارایی و اموال منقول و غیرمنقول وی قید شود.

شایان به ذکر است که زوجه باید مالی به غیر از مستنثیات دین (اموالی گفته می شود که در صورت بدهکار بودن فرد، نمی توان این اموال را توقیف کرد یا فروخت ) به دادگاه یا اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند‌.

سپس اگر شرایط لازم را دارا باشد، مال توسط کارشناسان بررسی شده و به مزایده گذاشته می شود.

در مواردی امکان ممنوع الخروج کردن زوج از سمت زوجه نیز وجود دارد.

آنچه واجب است درمورد مهریه عندالاستطاعه بدونید این است که در این نوع مهریه دادخواستی مبنی بر اجرای حکم اعسار وجود ندارد و محکومیت های مالی برای زوج کاملا بی‌معنا است.

بنابراین موارد و با توجه به این که دریافت مهریه عندالاستطاعه طولانی مدت است پیشنهاد می‌شود تا حتما با یک وکیل مهریه خبره در ارتباط باشید.

در ادامه به برخی از سوالات شما پاسخ می‌دهیم:

 

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه چگونه است؟

پاسخ: یکی از مهمترین مزیت مهریه عندالاستطاعه در این است که که برای مردان هیچ حکم جلبی صادر نمی شود.

لذا بر اساس قانون مدنی در صورتی که مهریه زن از نوع مهریه عندالاستطاعه باشد او دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند و زن تنها در صورتی می‌تواند از حق حبس استفاده کند که مهریه او از نوع عندالمطالبه باشد.

چرا که درخواست حق حبس در صورتی امکان پذیر است که مهریه حال باشد. منظور از مهریه حال، مهریه‌ای است که برای پرداخت آن توسط مرد هیچ مهلتی از قبل تعیین نشده باشد و به موجب آن زن هر وقت که بخواهد بتواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند.

 

آیا زن می تواند از تمکین در مقابل مرد خودداری کند تا مهریه خود را دریافت کند؟

پاسخ: بر اساس قانون مدنی در صورتی که مهریه زن از نوع مهریه عندالاستطاعه باشد او دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده کند. زیرا قانونگذار حق حبس را از زن سلب کرده است.

بنابراین زن تنها در صورتی می‌تواند از حق حبس استفاده کند که مهریه او از نوع عندالمطالبه باشد. همانطور که اشاره کردیم مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که هر زمان که زن بخواهد می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند و او نیز موظف است که مهریه زن را پرداخت کند.

 

ترکیب مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به چه معنا می‌باشد؟

پاسخ: یکی از موضوعاتی که احتمالا بسیاری از افراد از وجود آن بی خبر بودند؛ موضوع ترکیب مهریه عند الاستطاعة و عند المطالبة می باشد.

این امر بدین معناست که در صورت اضافه شدن هر دو شرط در قباله‌ های ازدواج موجب ایجاد تعادل بشود.

در این حالت دو شرط برای زوجین در نظر گرفته می شود. یک مقدار از مهریه با توافق خانواده ها تحت عنوان عندالمطالبه مشخص می شود و الباقی آن نیز به صورت عندالاستطاعه در نظر گرفته می شود.

 

سخن پایانی:

 دریافت مهریه از طریق دادگاه یک فرایند حقوقی است که نیاز به دانش و تجربه کافی در زمینه قوانین حقوقی و قضایی دارد. بنابراین، در صورتی که قصد دارید مهریه خود را از طریق دادگاه مطالبه کنید، توصیه می‌شود از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

درخواست وکیل برای دریافت مهریه، اختیاری است. اما اگر زن به قوانین حقوقی آشنایی نداشته باشد یا به دلیل اختلافات خانوادگی با مرد، نتواند با او توافق کند ممکن است از حق و حقوق خود برخوردار نشود.

لذا ما در این زمینه گروه مشاوران و کارشناسان وکلای وکیل وند را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

چرا که این گروه با تجربه و تخصص کافی در زمینه پرونده ی شما می‌تواند به شما کمک کند تا به حق خود برسید و پرونده خود را به نتیجه مطلوب برسانید.

سوال بسیاری از شما این است که هزینه وکیل چقدر است؟

باید بگوییم که هزینه وکیل برای دریافت مهریه معمولاً به صورت درصدی از مبلغ مهریه تعیین می‌شود.

این درصد معمولاً بین ۵ تا ۱۰ درصد است. البته، هزینه وکیل ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند پیچیدگی پرونده، میزان تجربه وکیل و شهر محل دادگاه متفاوت باشد لذا می‌تواند با توافق وکیل و موکل تغییر کند.