طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

 

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد یکی از موضوعات شایعی است که اغلب زوجین در مرز طلاق با این مشکل مواجه هستند چرا که رابطه زناشویی از جمله مواردی است که بر کیفیت و سلامت زندگی رابطه مستقیم و تاثیر گذاری دارد.

 

در برابر سوال پرتکرار که آیا طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد امکان پذیر است یا خیر؟

باید گفت، بله، در صورت وجود عنن، خصاء و سایر مصادیق ناتوانی جنسی، زن می تواند، با اثبات آن، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق نماید.

 باید توجه داشت که براساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی ایران، مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد با پرداخت حق و حقوق زن اعم از مهریه و نفقه و اجرت‌المثل همسر خود را طلاق بدهد.

این حق طلاق به مرد به صورت مطلق داده شده است و نیازی به اثبات هیچ شرطی از سوی او نیست.

ولی زن در قانون مدنی ایران حق طلاق ندارد و نمی‌تواند هر زمان خود را مطلقه سازد مگر در مواردی که وکالت در طلاق را از جانب مرد داشته باشد و یا اینکه با ثابت کردن هر یک از موارد عسر و حرج، بتواند دادگاه را برای طلاق از شوهر خود مجاب نماید.

بنابراین عسر و حرج به معنای مشقت شدید یا فاحشی است که عادتاً قابل تحمل نباشد. در صورتی که زوجه بتواند ثابت کند که ناتوانی جنسی مرد برای او موجب عسر و حرج شده است، می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

ناتوانی جنسی مرد به معنای عدم توانایی در انجام مقاربت جنسی، و می‌تواند شامل موارد مختلفی مانند اختلال نعوظ، زود انزالی، ناتوانی در انزال، و عدم میل جنسی باشد.

یک نکته ی قابل توجهی وجود دارد، که اگر مرد دچار مشکلاتی مانند عنن، خصاء یا مقطوع بودن آلت تناسلی باشد و زن بلافاصله پس از عقد متوجه این موضوع شود، قانون مدنی اجازه فسخ نکاح را برای زن قرار داده است ؛

ولیکن در صورتی که زن با وجود علم بر این شرایط با همسرش رابطه جنسی داشته باشد یا از او تمکین کند، و از این موضوع چشم‌ پوشی کند تنها در صورتی می‌تواند از همسرش جدا شود که ثابت کند ناتوانی جنسی همسرش او را با عسر و حرج مواجه کرده است.

 

مراحل طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد:

مدارک مورد نیاز برای طلاق به شرح زیر می‌باشد:

●   مدارک شناسایی زن اعم از شناسنامه و کارت ملی.

●   تنظیم دادخواست مربوط به درخواست طلاق.

●   ثبت‌نام در سامانه ثنا به منظور ثبت دادخواست.

●   عقدنامه یا همان سند نکاحیه.

●   ضمیمه نمودن مدارک اثباتی عسروحرج.

●   نامه پزشکی قانونی در صورت وجود آن و در صورت نبودن باید در دادخواست خود از دادگاه ارجاع به پزشکی قانونی را بخواهد.

در اولین قدم برای مراجعه به پزشک قانونی، دریافت دستور از دادگاه است.

در صورتی که یکی از زوجین ادعای ناتوانی جنسی همسر خود را داشته باشد، می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، درخواست صدور دستور ارجاع به پزشک قانونی را مطرح کند.

دادگاه پس از بررسی مدارک و مستندات، در صورت احراز ضرورت، دستور ارجاع به پزشک قانونی را صادر می‌کند.

سپس مرد برای اثبات ناتوانی جنسی باید به پزشک قانونی مراجعه کند تا توسط پزشک قانونی معاینه شود.

پزشک قانونی با انجام معاینات پزشکی و بررسی سوابق پزشکی زوج، نظر خود را در مورد وجود یا عدم وجود عنن اعلام می‌کند.

پس از تأیید پزشک قانونی، زن می‌تواند برای طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد اقدام کند.

در این شرایط لازم است که زن درخواست طلاق را به دلیل عسر و حرج تنظیم کرده و هزینه های طلاق را به طور کامل بپردازد.

اگر زوج و زوجه در این مواقع برای طلاق با هم سازش کرده باشد و طلاق توافقی مطرح باشد، زن و مرد می‌توانند با هم هزینه دادگاه و… را بپردازند.

 

نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی می‌تواند به شرح زیر باشد:

خواهان: مشخصات هویتی زوجه و آدرس و شماره تماس او

خوانده: مشخصات هویتی زوج و آدرس و شماره تماس او

موضوع خواسته: صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

دلایل و منضمات: مدارک هویتی از قرار شناسنامه و کارت ملی - کپی مصدق عقد نامه

شرح ستون خواسته:

با سلام و احترام

ریاست محترم دادگاه.....

اینجانب.......... فرزند................ به کد ملی................... در مورخ ..../...../...... در دفترخانه شماره......... به آدرس................... و بر طبق سند نکاحیه شماره.......... که کپی مصدق آن، به پیوست، تقدیم می گردد، به عقد نکاح دائم خوانده محترم، جناب آقای................... فرزند.................. به کد ملی .................... در آمده ام و تا کنون، در قید زوجیت ایشان می باشم.

لکن، از آنجا که ایشان، مبتلا به عنن می باشند و توانایی نعوظ جنسی را ندارند، بنده، در عسر وحرج به سر می برم و به همین علت، از آن، مقام محترم، صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوج را خواستارم و از آنجا که زوج، منکر عنن خویش هستند، از آن، مرجع محترم، تقاضای ارجاع ایشان، به پزشکی قانونی، جهت اثبات عنن و بررسی آن، مستدعی است.

لذا دادگاه خانواده، پس از بررسی مدارک و استماع اظهارات زوجین، در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که زن دچار عسر و حرج شده است، حکم طلاق صادر می‌کند.

 

مدت زمان فرآیند طلاق:

مدت زمانی که دادخواست زوجه منجر به جدایی گردد بین زمانی که وی قصد طلاق توافقی دارد با زمانی که تصمیم دارد به صورت یک طرفه برای طلاق اقدام نماید تفاوت وجود دارد.

در خصوص طلاق توافقی در حال حاضر با توجه به قوانین جدید، فرایند طلاق در ایران تسهیل شده است.

به عنوان مثال، در طلاق توافقی، زوجین می توانند بدون حضور در دادگاه، از طریق سامانه تصمیم اقدام به ثبت دادخواست طلاق کنند.

این امر می تواند باعث کاهش مدت زمان فرایند طلاق شود.

در خصوص طلاق یک طرفه مثل همین طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، مدت زمانی طولانی (احتمالا دوسال) به طول خواهد انجامید به طور کلی گذر از مراحلی نظیر: جلسات مشاوره، ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف، اثبات دلایل طلاق، باید انجام شوند تا حکم طلاق صادر شود در غیر این صورت صدور حکم طلاق امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

مهریه زن در طلاق به دلیل ناتوانی جنسی:

طبق قانون مدنی ایران، مهریه دینی است که مرد بر ذمه خود دارد و باید آن را در زمان مشخص شده به زن بپردازد. این دین حتی در صورت طلاق نیز از بین نمی رود و زن می تواند هر زمان آن را از مرد مطالبه کند.

بنابراین هر نوع طلاقی خصوصأ طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد این حق، مستقل از سایر حقوق مالی زن در نکاح است و سبب نمی‌شود تا زن از حق و حقوق خود یا همان مهریه محروم شود. چنانچه زن قصد دارد مهریه خود را مطالبه نماید باید از طریق اجراییه ثبت اقدام کند.

 

سخن پایانی:

طلاق از طرف زوجه به خاطر ناتوانی جنسی مرد، یک اقدام حقوقی پیچیده است که نیازمند بررسی از ابعاد مختلف دارد.

لذا زوجه برای آن که بتواند بابت مشکل جنسی همسر خود درخواست طلاق بدهد، می‌بایست ادله محکمه پسند داشته باشد.

اگر قصد طلاق به دلیل ناتوانی جنسی را دارید، به شما پیشنهاد می‌شود که با وکیل متخصص طلاق در این زمینه مشورت بگیرید.

به جهت بهره‌مندی از وکیل متخصص طلاق و اخذ مشاوره حقوقی طلاق، با گروه وکلای وکیل‌ وند به صورت غیر حضوری و تلفنی در ارتباط باشید.

گروه وکلای با تجربه ی وکیل وند به صورت آنلاین و به طور ۲۴ ساعته از همه جای کشور پاسخگوی شما هستند.

شما می‌توانید با اطمینان خاطر‌، مشکلات خود را به آن ها بسپرید و از تجربه‌ی موفق آن ها استفاده بنمایید.