شکایت از همسر خود به دلیل کشف حجاب در فضای مجازی

کشف حجاب در ایران و قوانین مهم آن - شکایت کشف حجاب

می‌دانید که یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت حجاب است و احترام به آن برای همه مردم با هر مذهب و اقلیتی ضرورت دارد. عمل به این قانون برای اشخاصی الزامی است که در خاک ایران هستند حتی اگر این افراد ایرانی نبوده و برای مسافرت، کار، تفریح و غیره به ایران سفر کرده باشند.

 عدم رعایت این قانون و نداشتن حجاب شرعی نیز مانند سر باز زدن از هر قانون دیگری جرم محسوب می ‌شود؛ این در صورتی است که شما در اماکن عمومی و به صورت علنی اقدام به کشف حجاب و عدم رعایت قانون کنید. در ادامه قصد داریم به مسائل بیشتری راجع به قانون و مجازات کشف حجاب بپردازیم.

کشف حجاب چیست؟

در قوانین حقوقی و کیفری اگر خانمی در معابر، خیابان‌ ها، اماکن عمومی و یا فضای مجازی عمداً پوشش سر و یا بدن خود را بردارد به گونه ‌ای که کل مو یا قسمتی از بدن او نمایان شود، کشف حجاب کرده است. شخصی که قوانین حجاب را رعایت نمی ‌کند، علاوه بر زیر پا گذاشتن قوانین شرعی اسلام، قوانین کشوری را نیز نادیده گرفته که این کار در مراجع قانونی مجازات دارد.

دقت داشته باشید زمانی کشف حجاب اتفاق می ‌افتد که شخص عمداً حجاب شرعی را نادیده گرفته و پوشش سر و بدن خود را بردارد. اگر خانمی بر حسب اتفاق و یا بر اثر تعرض پوشش برداشته شود کشف حجاب محسوب نمی‌ شود؛ چرا که برداشته شدن پوشش او عمدی نبوده است.

مجازات کشف حجاب

از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران حکومتی اسلامی دارد هر فعلی که در اسلام حرام بوده و دین آن را نفی کرده باشد انجام آن جرم محسوب می ‌شود و برای قانون شکنان مجازات در پی خواهد داشت. مجازات این اعمال حرام برابر با 10 روز الی2 ماه حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق است.

در قانون مجازات اسلامی نیز صراحتاً به این مسئله اشاره شده که می‌گوید: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ٧۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌ باشد؛ ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

احترام به حجاب نیز جزء این قوانین واجب دین است که رعایت نکردن آن حرام محسوب می ‌شود و طبق قانون جمهوری اسلامی ایران کشف حجاب مانند دیگر اعمال حرام مجازات دارد. در قانون مجازات اسلامی راجع به حجاب زنان نیز این‌گونه آمده است که: «زنانی که بدون داشتن حجاب شرعی در معابر یا انظار عمومی حضور پیدا کنند، به مجازاتی برابر با حبس از ١٠ روز تا ٢ ماه و یا جزای نقدی از ۵٠ تا ۵٠٠ هزار ریال محکوم خواهند شد. 

حدود حجاب قانونی چقدر است؟

در مورد حدود حجاب در قوانین مجازات اسلامی چیزی گفته نشده است؛ اما از آنجایی که قوانین جمهوری اسلامی ایران با توجه و قوانین اسلام تنظیم می ‌شوند حدود حجاب در قانون کشور نیز مانند حدود حجاب در دین اسلام است. اسلام خطاب به خانم ها می‌گوید پوشیدن لباس جذب به طوری که برآمدگی ‌ها و زیبایی ‌های اندام نمایان باشد جایز نیست. همچنین به بانوان توصیه شده تمام قسمت‌ های بدن را به جز گردی صورت و دست تا مچ را بپوشانند و از بکار گیری زیورآلاتی که موجب جذب چشمان نامحرم به خود می ‌شود نیز دوری کنند.

کشف حجاب در فضای مجازی

طبق قانون، فقط نداشتن حجاب در معابر، خیابان ‌ها و انظار عمومی جرم است و هیچ حرفی از فضای مجازی در قانون مجازات اسلامی نیامده؛ در این صورت نداشتن حجاب در فضای مجازی جرم تلقی نشده و دارای مجازات نیست مگر آنکه شکایت کننده شاکی خصوصی باشد. البته این به معنای آن معنا نیست که هر کسی با هر پوششی می‌تواند عکسی از خود یا دیگران در فضای مجازی منتشر کند.

انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل در فضای مجازی طبق قانون مجازات رایانه ‌ای جرم محسوب می ‌شود و دارای مجازات است. افرادی که اقدام به انتشار این تصاویر و کلیپ ‌ها در فضای مجازی می ‌کنند، قانون برایشان ٩١ روز تا ٢ سال حبس و یا ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان جزای نقدی در نظر می‌گیرد. در بعضی مواقع این افراد باید هر دوی مجازات‌ ها را به دوش بکشند.

در این باره این‌گونه در ماده ۱۴ قانون جرم ‌های رایانه ‌ای آمده است که: «اگر شخصی به وسیله سامانه‌‌ های رایانه ‌ای محتویات و تصاویر مستهجن را منتشر نماید به مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دوی این مجازات ‌ها محکوم خواهد شد.»

منظور از تصاویر مستهجن، تصاویری است که برهنگی کامل زن و مرد، رابطه جنسی و... را نشان می ‌دهد. در صورت مشاهده افرادی که اقدام به انتشار تصاویر نا مناسب در فضای مجازی می ‌کنند، می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و از آن‌ها به دلیل همکاری در گسترش فحشا شکایت کنید.

آیا مرد می‌تواند از همسر خود به دلیل کشف حجاب در فضای مجازی شکایت کند؟

در صورت عادی مردم معمولی حق شکایت از افراد بد حجاب را در فضای مجازی ندارند مگر آنکه تصاویر مذکور بسیار مستهجن و مبتذل باشد. تنها افرادی حق شکایت و تقاضای مجازات دارند که شاکی خصوصی باشند؛ مانند همسر.

شوهر شخص می‌تواند بابت بد حجابی و یا کشف حجاب همسرش از او شکایت کرده و اعتراض خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند؛ البته این در صورتی است که مرد بتواند ادعاهایش را ثابت کند. در این صورت خانم مستعد مجازات ده روز الی دو ماه زندان و یا جریمه از پنجاه تا پانصد هزار تومانی خواهد شد.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با قوانین حجاب در اسلام و در قوانین ایران آشنا کنیم. اشاره کردیم در صورتی که یک خانم در اماکن عمومی عمدا پوشش سر و بدن خود را بردارد اقدام به کشف حجاب کرده و مجرم شناخته می ‌شود. همچنین نداشتن حجاب در فضای مجازی جرم محسوب نمی ‌شود مگر آنکه اقدام به انتشار تصاویر و کلیپ های مستهجن و مبتذل شود. در آخر نیز گفتیم فقط شاکی‌ خصوصی همچون شوهر می‌تواند از همسر خود به دلیل کشف حجاب شکایت کند. امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی بوده باشد.