رضایت شاکی از دفتر خدمات الکترونیک نیاز به حضور مجدد دارد؟

 ارسال رضایت از شکایت از سامانه ثنا و دفتر خدمات چگونه است؟

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف محوریت تسهیل در مراجعات عموم افراد و اهدافی همانند به حداقل رساندن مراجعه به دستگاه قضایی، بهبود و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ ها، صرفه جویی در زمان روزانه هر فرد، افزایش نسبی در دقت کارکنان، سرعت و افزایش رضایتمندی مردم با رفع موانع اداری به منظور جلوگیری در اتلاف زمان در جوار محاکم تاسیس شده است. یکی از سودمندترین هدف ‌های قوه قضاییه ارسال رضایت شاکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه می ‌باشد که تاثیر بسیار زیادی در اطلاع رسانی زود هنگام به افراد دارد.

خدمات دفتر الکترونیک قوه قضایی چیست؟

مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه به جهت سهولیت خدمات تحقق عدالت الکترونیک و قضایی گام محکم و بسیار جدی را نیز برداشته است و توانسته است با ارائه خدمات خود سرعت رسیدگی به پرونده‌ های بیشتری را در دست داشته باشد.

ارائه ابلاغیه ‌های قضایی به صورت الکترونیکی در مقایسه با نمونه سنتی خود یک نوآوری بوده و سرعت رسیدگی را بسیار بالا برده است.

  • دعاوی خانوادگی
  • دعاوی مالی
  • امور شهری
  • امور حسبی
  • اسناد و امور ثبتی 
  • ابطال اجاره نامه
  • دعاوی تجدید نظر
  • اموال و مالکیت
  • واخواهی
  • امور تجاری و شرکت‌ها
  • رسیدگی مجدد و طاری 
موارد فوق نمونه ‌هایی از خدمات دفاتر الکترونیک قوه قضایی می‌باشد که بر تسهیل و سهولت امور نقش بسیار اساسی دارد.

شرایط اختصاصی تاسیس دفاتر الکترونیک قوه قضایی به چه صورت است؟

از مهم‌ترین شرایط تاسیس دفاتر الکترونیک قوه قضایی به شرح زیر می ‌باشد، افراد واجد شرایط می‌توانند برای تاسیس شعب دفاتر الکترونیک قوه قضایی اقدام نماید.
  • دارا بودن مدرک کارشناسی و یا بالاتر از آن در رشته‌هایی نظیر حقوق، فقه، حقوق و علوم قضایی از موسسات و دانشگاه‌های عالی رتبه و یا مدرک سطح دو و یا بالاتر از حوزه ‌های علمیه
  • حداقل سن 25 سال
  • دارا بودن پنج سال سابقه کاری در حوزه قضایی و یا حقوقی
  • داشتن مهارت پایه و کار با رایانه

افرادی که قصد تاسیس یکی از شعب دفاتر الکترونیک قوه قضاییه را دارند دارا بودن شرایط بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می ‌باشد.

آیین نامه دفاتر الکترونیک قوه قضایی

در راستای اطلاعیه دادرسی، تسریع امور و پیشگیری از وقوع جرم رئیس قوه قضاییه در 22 خرداد ماه سال 1391 آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را تصویب نمود. آیین نامه مصوب سال 1396 رئیس قوه قضاییه و دستور العمل ضئابط و شرایط تاسیس، انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب ماده 39 آیین نامه جدید، جایگزین آیین نامه پیشین شد.

نحوه شکایت حضوری در دفتر الکترونیک قوه قضایی

جهت تنظیم شکایت حضوری، شاکیان می‌توانند به محل کانون مراجعه نموده و با حضور در واحد رسیدگی به شکایت، برای تنظیم شکایت خود به صورت فیزیکی به کارشناس مربوطه ارائه نمایند. در مرحله‌ی بعد پس از ارائه شکایت، شماره ثبت شده جهت پیگیری‌ های بعدی به فرد ارائه خواهد شد.

پس از وصول شکایت، با توجه به موضوع شکایت در دسته مربوطه قرار می‌گیرد و سپس برآن تشکیل پرونده خواهد شد و نتیجه نهایی آن به هیات رسیدگی به تخلفات انتظامی و اداره کل خدمات قضایی ارسال گشته. پس از این اقدام، اطلاع رسانی لازم به شاکی مربوطه از طریق تماس تلفنی ارائه خواهد شد.

نحوه ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه

در گذشته، انجام کلیه خدمات قضایی و حقوقی هر فرد در دادگاه و به صورت حضوری و فیزیکی امکان پذیر بوده است، همچنین افراد برای پیگیری پرونده خود ناچار به مراجعه بودند. این دلایل سبب شد تا اقدامات گسترده ‌ای در جهت الکترونیک شدن خدمات قوه قضاییه صورت گیرد.

  • مجوز تاسیس دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، یکی از اقدامات دفاتر الکترونیکی قوه قضایی بوده است. این نوع دفاتر واسطه ‌ای میان شهروند و مراجع قضایی محسوب می‌ شوند. افراد می‌ توانند برای طرح شکایت و دادخواست ‌های خود از طریق این مراجع اقدام نمایند و با اخذ اطلاعات اولیه خواسته و شکایت خود را به ثبت برسانند.
  • نوعی سامانه دیگر، تحت عنوان سامانه ثنا راه اندازی شده است. در این سامانه کلیه اقدامات  صورت گرفته، توسط دادگاه و مراجع قضایی در خصوص پرونده افراد، به اطلاع مخاطبین خود رسیده. همچنین ابلاغیه تمامی اوراق قضایی و آرای صادره در خصوص پرونده در این سامانه قابل مشاهده می‌ باشد.

آیا ارسال رضایت شاکی از دفتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه نیاز به حضور مجدد دارد؟

ممکن است برخی از افراد به درستی از روند شکایت در دفتر خمات الکترونیک قوه قضاییه آشنا نباشند و همچنین برای آن‌ها سوال باشد که آیا ارسال رضایت شاکی از دفتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه نیاز به حضور مجدد دارد؟ خوب است بدانید در صورتی که رضایت را شاکی پرونده از سامانه ثنا خود ارسال نماید، نیازی به حضور فرد در شعبه نمی‌باشد؛ اما اگر پیوست لایحه رضایت شاکی ارسال نماید دادگاه نمی‌ پذیرد و نیاز به مراجعه حضوری فرد می ‌باشد.