جرم زنای زن متاهل با مرد متاهل یا پسر مجرد در قانون چیست؟

مجارات زنای زن شوهر با دوست پسر چیست؟ 

در اسلام به رابطه زن متاهل با مرد متاهل یا پسر مجرد زنا میگویند که جرم محسوب می شود. چنانچه این جرم‌ در دادگاه احراز شود می تواند مشمول مجازات حد بشود. لازم به ذکر است که زنا اشکال گوناگونی دارد و به طبع مجازات آنها متغیر است، چون زنا (رابطه ی نامشروع) برعفت عمومی تاثیر گذار است در نتیجه در جامعه نیز اثرگسترده ای خواهد گذاشت و قرآن نیز افراد را از آن پرهیز داده است و این عمل را زشت و ناپسند گوشزد کرده است (آیه ۱۳ سوره ی اسراء).

انواع زنا و مجازات های مقرر بر آن

اصطلاح زنا در قانون به معنای جماع مرد با زنی که ذاتا بر او حرام است.

  1. رابطه ی زن مجرد با مرد مجرد، جزای قانونی آن در دفعه ی اول تا سوم ۱۰۰ ضربه شلاق و در دفعه ی چهارم اعدام است.
  2. رابطه ی مرد زن دار (محصن) و زن شوهر دار (محصنه) که در صورت اثبات حکم آن اعدام و سنگسار است.
  3. رابطه ی مرد مجرد با زن شوهر دار که در آن مرد ۱۰۰ ضربه شلاق میخورد و حکم زن اعدام است و در رابطه ی زن مجرد با مرد زن دار، زن ۱۰۰ ضربه شلاق میخورد و مرد اعدام می شود.

رابطه ای که به اجبار مرد باشد دیگر نام آن زنا نیست و تجاوز است که زن در آن مجرم شناخته نمی شود ولی مرد در هر صورت اعدام می شود.

زنای محصنه چیست؟

رابطه ای که در آن یکی از طرفین یا هر دو آنها دارای همسر دائمی باشد و باز به این جرم ناپسند بپردازند زنای محصنه است. و طبق ماده ی ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی حکم آن اعدام یا سنگسار است. البته اگر همسر بیمار باشد یا دور باشد یا مشکلی در رابطه جنسی داشته باشد دیگر زنای محصنه به شمار نمی آید.

ازدواج حرام

اگر زن متاهلی در هنگام تاهل خود با مرد دیگری رابطه جنسی و نامشروع برقرار کند بعد از طلاق از همسر خود نیز نمی تواند دیگر با آن فرد ازدواج کند و ازدواج آنها باطل است.

نحوه ی اثبات زنا در دادگاه 

  • ۳ الی ۴ مرد  و دو زن بر آن شهادت دهند 
  • فرد مرتکب (عاقل و بالغ)۴ بار در حضور قاضی اعتراف کند.
  • ارائه ی فیلم و عکس 
  • مدارک پزشکی قانونی تا حد زیادی بر علم قاضی کمک میکند.

و چون زنا مستقیما بر عفت و آبروی جامعه ی اسلامی تاثیر دارد نباید بر اساس حدس و گمان باشد و در صورتی که اثبات نشود فرد می تواند ادعای حیثیت نماید.

مفاد قانون اسلامی در خصوص رابطه ی نامشروع و زنا

ماده ی ۲۲۱ تا ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی به زنا تعلق گرفته است. البته این قانون تبصره دارد:

۱. زنا عملی است که در آن رابطه جنسی با دخول صورت گرفته است

۲. اگر زنا با فرد نا بالغ باشد فرد نابالغ مجازات نمی شود.

۳.رابطه با میت هم زنا محسوب می شود.

مجازات زنا چه زمانی مشمول اعدام می شود؟

  1. زنای به عنف
  2. زنا با محارم نسبی
  3. زنا با زن پدر
  4. زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان

تکرار زنا در مجازات آن چه تاثیری دارد؟

در قانون مجازات اسلامی، زنا جزء مجازات های حدی است و اگر فردی ۳ بار مرتکب جرم حدی شود مرتبه ی چهارم حکم او اعدام خواهد بود.

در چه صورت فرد متهم ملزم به پرداخت ارش البکاره یا مهر المثل میشود؟

در تجاوز به عنف فرد متهم علاوه بر مجازات موظف است مهر المثل یعنی مهریه ای هم شان آن بانو پرداخت کند و اگر پرده بکارت از بین رفته باشد علاوه بر مهرالمثل باید آرش البکاره نیز بپردازد .

آیا حکم سنگسار برای زنا هنوز هم انجام میشود؟

در واقع سنگسار حکمی است که در شرع اسلام آمده است. و به این صورت است که گودالی حفر میکنند و فرد متهم در آن قرار میگیرد و آنقدری با سنگ به او ضربه میزنند تا به هلاکت برسد اما چون از طرف دیگران چه در داخل چه در بیرون علیه این حکم واکنش هایی ایجاد شد حکم آن به اعدام بدل شد و در صورت وجود شرایط حکم ۲ نفر اعدام است و در صورت نبودن شرایط اعدام برای هر نفر ۱۰۰ضربه شلاق اعمال می شود.

آیا رابطه ی نامشروع سبب ایجاد حق طلاق می شود؟

همانطور که می دانید مردان میتوانند در هر شرایطی بدون دلیل و هر زمانی که بخواهند با دادن حقوق زن او را طلاق بدهند اما زنان تنها در مواردی مثل حبس بالای ۵ سال، اعتیاد، بیماری خاص و غیره مشمول حق طلاق می شوند اما رابطه ی نامشروع سبب ایجاد حق طلاق برای زنان نمی شود و برای حق طلاق باید از ادله ی دیگری استفاده کنند.

تاثیر رابطه ی نامشروع بر نفقه

همانطور که در قانون مجازات اسلامی رابطه ی نامشروع مرد دلیلی بر کسب حق طلاق زن نمی باشد مرد نیز نمی تواند صرف احراز زنای زوجه از پرداخت نفقه خودداری کند و باید نفقه و حقوق همسرش را بپردازد.

تاثیر رابطه ی نامشروع و زنا بر مهریه 

در مهریه نیز مانند نفقه حتی اگر زنای زن احراز شود باز هم مرد نمی تواند از پرداخت آن تخطی کند و باید آن را بپردازد و تنها در صورتی که هر دو طرف بعد از صلح مایل باشند میتوانند مهریه را کم یا حذف کنند.

آیا مرد می تواند در صورت اثبات زنای زن اورا طلاق دهد ؟

مرد در همه حال و حتی بدون دلیل می تواند با دادن حقوق همسرش او را طلاق دهد اما اگر بتواند زنای او را اثبات کند از دادن حق تصنیف اموال و مهر المثل میتواند سر باز کند.

مجازات زنای زن شوهر دار چیست؟

گاهی ممکن است زن و مردی که پیوند ازدواج ندارند مرتکب رابطه نامشروعی به جز زنا بشوند که در اینجا مجازات این جرم ۹۹ ضربه شلاق برای هر یک است. اما اگر رابطه به زور باشد فقط فرد مجبور کننده متحمل ۷۵ ضربه شلاق خواهد شد.

حکم زنای مرد مجرد با زن شوهر دار چیست؟

حکم زنای مرد مجرد با زن شوهر دار با توجه به نوع خیانت متفاوت است و هر گونه ارتباط نامشروع با زن شوهر دار محکوم به مجازات رابطه ی نامشروع غیر زنا میشود و مجازات رابطه ی نامشروع اعم از اینکه زنا باشد یا نباشد متغیر خواهد بود.

لازم به ذکر است حکم رابطه پسر مجرد با زن بیوه کاملا با حکم ارتباط با زن متاهل متفاوت است.

  • شلاق 

در صورتی که رابطه ی فیزیکی آنها فقط در حد بوسیدن باشد به ۹۹ ضربه شلاق محکوم میشوند.

  • سنگسار 

که منسوخ شده است. و در صورت وجود شرایط اعدام انجام میشود و اگر شرایط اعدام وجود نداشته باشد حکم‌۱۰۰ ضربه شلاق برای هر نفر خواهد بود