جرم استفاده از قرص ترامادول و شربت متادون و پخش آن چیست؟

مجازات حمل و نگهداری قرص ترامادول و شرب متادون چیست؟

یکی از بزرگ ‌‌ترین مشکلات مردم به ویژه جوانان در هر کجای جهان، اعتیاد می ‌باشد. با گذشت زمان اعتیاد از شیوه سنتی و گیاهی خود مثل استفاده از تریاک، خشخاش و .. به شکل شیمیایی و مصرف داروهایی تبدیل شده است. امروزه استفاده از مواد مخدر شیمیایی در بین جوانان به بحران جدی تبدیل شده است. قرص ترامادول و شربت متادون نوعی از مواد مخدر می ‌باشد که به فراوانی در هر شهر یافت می‌ شود. قرص ترامادول، نوعی قرص بوده که مصرف دارویی دارد و توسط پزشک برای بیماران تجویز می ‎‌شود؛ اما برای افرادی که به مصرف آن نیازی ندارند اعتیاد آورد می‌ باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با جرم استفاده و پخش قرص ترامادول و شربت متادون آشنا شویم.

قرص ترامادول چیست؟

قرص ترامادول یک داروی اپیویید می ‌باشد که با نام‌ های تجاری نظیر پیرالژین، بایومادل، ترامادل، ترامد و ترامال در بازار عرصه می‌گردد. همچنین قرص ترامادول نوعی قرص ضد درد می ‌باشد که برای دردهای متوسط و همچنین شدید تجویز و مصرف می‌گردد.

شربت متادون چیست؟

متادون که تحت نام تجاری Dolophine فروخته می‌شود، مخدری صنعتی بوده که به صورت پودر کریستالی به رنگ سفید، قرص و یا شربت به فروش می ‌رسد. این ماده توسط پزشکان آلمانی در سال 1937 جهت درمان افراد مبتلا به درد شدید استفاده می‌ شد. 

نحوه عملکرد شربت متادون

شربت متادون با تاثیر بر روی قسمت اپیوئیدی مغز شبیه مواد مخدرهای دیگر مانند هروئین و مورفین عمل می‌کند تا شدت خماری و درد فرد مصرف کننده را تثبیت نماید. در ابتدای مصرف مدت زمان تاثیر شربت متادون حدود 24 ساعت می ‌باشد. ( میزان تاثیر گذاری این شربت با توجه به متابولیسم بدنی هر فرد متفاوت می‌باشد.)

اکثر افراد مصرف کننده مواد مخدر هروئین و تریاک در صورتی که به مواد مد نظر خود دسترسی نداشته باشند، شربت متادون را جایگزین آن می‌ کنند.

مستند قانونی تعیین مجازات خرید و فروش ترامادول چیست؟

شربت و یا قرص ترامادول بر اساس قانون 27 مبارزه با قاچاق و مواد مخدر، از مصادیق کالاهای مجاز محسوب می ‌شود. بر اساس این قانون حسب مورد براساس میزان ارزش کالا و همچنین با بررسی و رعایت ماده 21 و 42 قانون، سازمان کاشف، دادگاه انقلاب و سازمان تعزیزات حکومتی هر کدام صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند.

جرم استفاده و پخش قرص متادون و شربت متادون

بر اساس ماده 5 قانون اصلاحی مواد مخدر، حمل و پخش شربت متادون و همچنین سایر مواد صنعتی دیگر مجازات گوناگونی را به همراه خواهد داشت، این مجازات به شرح زیر می‌ باشند.

  • به همراه داشتن قرص و یا شربت تا 50 گرم، 3 میلیون ریال جریمه نقدی به همراه 50 ضربه شلاق را برای فرد به همراه دارد.
  • داشتن حداقل 50 گرم و حداکثر 500 گرم، 5 الی 15 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 الی 74 ضربه شلاق همچنین دو الی پنج سال حبس را برای فرد به همراه دارد.
  • به همراه داشتن بیش از 5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم، 60 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی، 50 الی 74 ضربه شلاق و 10 سال حبس را به همراه دارد. در صورت تکرر این مورد علاوبر مجازات‌های ذکر شده به جای جریمه مصادره اموال ناشی از همان جرم و همچنین برای بار سوم اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم را به همراه دارد.
  • بیش از 20 کیلو گرم تا 100 کیلوگرم، علاوبر مجازات تعیین شده در بند 4 به ازای هر کیلوگرم، 2 میلیون ریال به مجازات نقدی فرد اضافه گشته و در صورت تکرار این عمل اعدام و مصادره اموال را در پی خواهد داشت.
  • به همراه داشتن بیش از 100 کیلوگرم، علابر پرداخت جریمه نقدی و شلاق در بندهای 4 و 5 حبس ابد و در صورت تکرار اعدام و مصادره اموال را برای فرد به همرا دارد.

رسیدگی به قاچاق ترامادول مربوط به کدام مرجع می‌ باشد؟

در صورت رسیدگی آن براساس کالاهای مجاز، موضوع در صلاحیت شعب تعزیزات حکومتی صورت می ‌گیرد؛ اما اگر مشمول کالای قاچاق و ممنوعه تلقی شود، در صلاحیت دادگاه جمهوری انقلاب اسلامی محل وقوع جرم می‌ باشد. بنابراین در صورتی که پرونده قاچاق این نوع محصول در تعزیرات مطرح گردد و مشخص شود که ترامادول کشف شده به صورت قاچاق و کالای ممنوعه بوده است، پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می‌گردد.

کدام قانون تعیین کننده مجازات شربت و یا قرص متادون می‌ باشد؟

طبق قانون تصویب شده توسط اداره حقوقی قوه قضاییه در سال 1393 و با توجه به ماده 40 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، هر گونه وارد کردن، خرید و فروش و همچنین ساخت متادون چه به صورت شربت و قرص جرم بوده و مشمول ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر می ‌باشد. ساخت داروهای پزشکی مخدر در صورتی از مشمول مقررات قانون مبارزه با مواد مخدر استثنا می‌باشد که ساخت قرص و دارو مجوز وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی را به همراه داشته باشد.
 در صورتی که ساخت قرص‌های مذکور با نظارت وزارت خانه بهداشت باشد بلامانع است. در غیر این صورت مشمول مقرارت قانون مبارزه با مواد مخدر است و در حیطه ماده 27 قانون مبارزه با قاچاق و کالا ارز نمی‌ باشد.