ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول

ازدواج مجدد بدون رضایت همسر

 

ازدواج یک پیوند مقدس بین دو نفر است که در آن آنها متعهد می شوند که با هم زندگی کنند، عشق بورزند و از یکدیگر از نظر مالی و عاطفی حمایت کنند و به کمک هم فرزندانی را پرورش دهند.ازدواج ممکن است در هر سنی و با هر شرایطی اتفاق بیفتد.

 

ازدواج مجدد زمانی اتفاق می افتد که فردی که قبلاً ازدواج کرده است، با شخص دیگری ازدواج می کند. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله طلاق، مرگ همسر، یا انتخاب برای ازدواج مجدد.

 

از نظر شرعی و در اسلام برای مردان شیعه داشتن چهار همسر عقدی و چندین همسر صیغه ای مجاز است مشروط بر اینکه زوج توانایی مالی تامین نیاز های همسران خود را داشته باشد و عدالت و مساوات را از نظر رفاه و محبت و نیاز جنسی بین همسران خود را رعایت کند.

در صورتی که مرد شرایط فوق را داشته باشد، نیازی به کسب اجازه از همسر اول خود برای ازدواج مجدد ندارد.شایان به ذکر است که اگر در ضمن عقد نکاح، شرطی مبنی بر عدم ازدواج مجدد مرد در نظر گرفته شده باشد، مرد باید به این شرط عمل کند.

 

در صورتی که مرد برای ازدواج مجدد مصمم می‌باشد طبق ماده ۱۶ با داشتن شرایطی مرد می تواند بدون اجازه همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد کند:

 

●   عدم تمکین همسر اول: در صورتی که همسر اول مرد در ایفای وظایف زناشویی خود کوتاهی کند و به حکم دادگاه الزام به تمکین نشود، مرد می‌تواند با رعایت سایر شرایط، درخواست ازدواج مجدد کند.

 

●   عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی: در حالتی که همسر اول به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی یا روانی، قادر به ایفای وظایف زناشویی نباشد، مرد می‌تواند همسر دوم اختیار کند.

 

لازم به ذکر است که در قانون حمایت خانواده، علاوه بر موارد مذکور موارد دیگری نیز برای ازدواج مجدد مرد پیش‌بینی شده بود، از جمله:

 

●   ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج.

●   محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸ قانون حمایت خانواده.

●   ابتلای زن به هر گونه اعتیاد مضر.

●   ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.

●   عقیم بودن زن.

●   غایب مفقودالاثر شدن زن.

 

بنابراین مرد تنها درصورتی می‌تواند اختیار ازدواج مجدد کند که یکی از شرایط فوق را داشته باشد.

 

آیا ازدواج مجدد رضایت همسر اول لازم است؟

 

همانطور ک توضیح دادیم ازدواج مجدد از نظر شرعی صحیح می باشد، ولی از لحاظ قانونی برای فردی که فاقد شرایط خاص باشد مجازات هایی تعیین شده است.

 

مطابق با ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده درخصوص ازدواج مجدد همسر می‌توان گفت:

 

” هر سر دفتر رسمی که بدون دریافت اجازه همسر اول اقدام به صدور و تجویز ازدواج مجدد کند، از اشتغال به سردفتری محروم می شود و علاوه بر این محکوم خواهد شد.”

 

این ماده به وظیفه سردفتران ازدواج در خصوص ثبت ازدواج مجدد همسر اشاره دارد. بر اساس این ماده، سردفتران ازدواج موظف هستند قبل از ثبت ازدواج مجدد، از وجود شرایط لازم برای ازدواج مجدد اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر آن می‌توان گفت ازدواجی که بدون رضایت همسر اول صورت بگیرد غیر قابل ثبت است و ازدواجی که ثبت نشود موجب جرم زوج می‌شود و مجازات آن جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت می باشد.

 

در این رابطه ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده بیان می‌کند:

 

چنانچه مردی، بدون ثبت در دفاتر رسمی، به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود.

 

بنابراین موضوعات اجازه ی همسر اول الزامی می‌باشد و بهتر است رضایت همسر گرفته یا از طریق دادگاه اجازه ازدواج مجدد دریافت شود.

 

لازم به ذکر است که در چنین شرایطی نیز‌ ازدواج مجدد همسر، می‌تواند در صورتی که موجب عسر و حرج زوجه شود، به عنوان یکی از دلایل طلاق زوجه پذیرفته شود.

 

آیا ازدواج مجدد بدون رضایت جرم محسوب می‌شود؟

 

در خصوص مجازات ازدواج بدون اطلاع و رضایت همسر اول در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۵۳ این مسئله بیان شده که مرد نمی‌تواند بدون اینکه همسر اول خود را طلاق داده باشد یا اینکه بدون اینکه اجازه رسمی و قانونی همسر اول خود را داشته باشد ازدواج کند. چرا که برای مرد در برابر قانون موجب ایجاد جرم و مجازات می‌شود.

 

در ماده ۵۸ قانون حمایت از خانواده، برخی از قوانین قدیمی به طور کل تغییر یافته اند و در قوانین جدید حرفی از مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول بیان نشده است، مطابق با قوانین جدید سردفتران از ثبت ازدواج مجدد مرد بدون حکم اجازه از همسر اول منع شده اند.

در نتیجه می توان گفت مطابق با قوانین جدید حمایت از خانواده ازدواج مجدد از سوی مرد جرم نیست، تنها در صورتی که قاضی قوانین قدیمی را مرجع قرار دهد، ازدواج مجدد جرم خواهد بود و مرد مطابق با قوانین مجازات می شود.

 

ضمانت و عواقب ازدواج مجدد بدون رضایت همسر چیست؟

 

علاوه بر مجازاتی که بیان شد، ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول عواقب دیگری نیز برای مرد و همسر اول او دارد.

 

از جمله این عواقب عبارتند از:

 

●   دادخواست طلاق از سوی همسر اول: همسر اول در صورتی که با ازدواج مجدد همسر خود موافق نباشد، می تواند دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد. دادگاه در این شرایط با توجه به شرایط زوجین و دلایل طلاق، حکم طلاق را صادر می کند.

 

●   پرداخت نفقه به همسر اول: در صورتی که ازدواج مجدد مرد منجر به طلاق همسر اول شود، مرد موظف است تا نفقه دوران عده و تجرد همسر اول خود را پرداخت کند.

 

●   عدم حق حضانت فرزندان: در چنین شرایطی که ازدواج مجدد مرد منجر به طلاق همسر اول شود، حق حضانت فرزندان به عهده همسر اول قرار می گیرد.

 

●   عدم امکان ثبت عقد موقت یا عقد دائم در دفاتر اسناد رسمی: مشکلات قانونی ناشی از عدم ثبت نکاح که این مشکلات موجب تعیین مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول می شوند. مجازاتی که برای مرد در نظر گرفته می شوند جریمه نقدی همراه با ۶ ماه تا ۱ سال حبس است.

 

برای پیشگیری از عواقب ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول، مرد باید قبل از اقدام به ازدواج مجدد، با همسر خود مشورت کند و دلایل خود را برای ازدواج مجدد با او مطرح کند.

لذا اگر همسر اول با ازدواج مجدد موافق نباشد، مرد باید دلایل همسر خود را بپذیرد و برای حل مشکل تلاش کند. همچنین مرد می تواند با مراجعه به مشاور خانواده، راه حلی برای آن پیدا کند.

در صورتی که که مرد بدون توجه به عواقب ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول، اقدام به این کار کند، باید خود را آماده تحمل مجازات کیفری و سایر عواقب این کار کند.

 

سخن پایانی:

 

اگر با چنین مسئله حقوقی خانواده مواجه هستید، مهم است که با یک وکیل خانواده با تجربه مشورت کنید.

وکیل خانواده، وکیل متخصصی است که در زمینه مسائل حقوقی خانواده، از جمله ازدواج، طلاق، مهریه، نفقه، حضانت و ...، فعالیت می کند.

بنابراین اگر همسر شما قصد ازدواج مجدد دارد، می توانید با یک وکیل خانواده مشورت کنید.

وکیل خانواده می تواند شما را در مورد شرایط ازدواج مجدد همسرتان، حقوق و تعهدات شما و همسرتان، و راهکارهای قانونی برای حفظ حقوق خود، راهنمایی کند.

 

اگر به دنبال وکیلی هستید که بتوانید با خیال راحت در تهران به او اعتماد کنید، همچنین دارای سوابق بسیار درخشان کاری و از رزومه علمی بسیار قوی نیز برخوردار باشند؛

ما وکلای پایه یک دادگستری تهران، گروه مشاور و وکلای وکیل وند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.