کد واحد قضایی چیست - نحوه جستجو و یافتن واحدها در سامانه ثنا

کد واحد قضایی چیست؟

اگر برای پیدا کردن دادسرا و دادگاه یا به هر دلیل دیگری وارد سامانه ثنا شده باشید، حتما کلمه ای به نام کد واحد قضایی را در این سامانه مشاهده کرده اید. در این زمان احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که کد واحد قضایی چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال به ساده ترین شکل ممکن باید گفت که کد واحد قضایی، یک کد منحصر به فرد و یکتا است که به هر کدام از واحد های قضایی اختصاص داده می شود.  

به این ترتیب شما در زمان جستجوی هر کدام از این واحد های قضایی در سامانه ثنا، می توانید به راحتی کد آن ها را وارد نمایید. این کد در مکاتبات اداری واحد های قضایی هم درج خواهد شد. ما در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات کاملی در مورد کد واحد قضایی و نحوه دریافت آن به شما عزیزان ارائه دهیم. همراه ما باشید!

چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تلفنی دارید، میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.



آشنایی کلی با کد واحد قضایی

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، کد واحد قضایی، کد یکتای مخصوص هر کدام از واحدهای قضایی قوه قضاییه (اعم از دادگاه، دادسرا، و...) است. تمام این واحد های قضایی باید در زمان مکاتبات اداری خود از این کد استفاده کنند. در واقع قانون کد واحد قضایی و استفاده از آن در مکاتبات اداری، در سال 1361 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.  

به کمک این کد، شناسایی مکاتبات اداری با سهولت بیشتری انجام شده و شما می توانید با جستجوی این کد در سامانه ثنا، واحد قضایی مورد نظر خود را پیدا کنید. حال ممکن است از خود بپرسید چطور باید کد واحد قضایی را پیدا کرد؟ در بخش های بعدی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.  


چطور باید کد واحد قضایی را پیدا کرد؟

اکنون با کد واحد قضایی آشنا هستید و میدانید که این کد یک کد اختصاصی است که دادگاه حقوقی یا کیفری و دادسرا از آن برخوردار هستند. این کد منحصر به فرد باید حتما در مکاتبات اداری واحد های قضایی لحاظ شود. پس از آگاهی از این موضوع سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش آید، چگونگی یافتن کد واحد قضایی است. در ادامه توضیحاتی در این رابطه برای شما بیان می کنیم.

سامانه ثنا زیر مجموعه های مختلفی دارد. در این سامانه برای انجام امور مختلف شرایط و امکانات زیادی برای کاربران مهیا شده است. هنگامی که کاربران نیاز داشته باشند واحد های قضایی مختلف را پیدا کنند و نشانی از آن ها به دست آورند، می توانند در سامانه ثنا به راحتی این اطلاعات را مشاهده کنند.  

شما زمانی که برای جستجو این اطلاعات درباره واحد قضایی به سامانه ثنا وارد می شوید، می توانید از طریق کد واحد قضایی برای یافتن واحد قضایی که در نظر دارید اقدام کنید و به نتایج کاملا دقیق دست یابید. جستجو واحد قضایی با استفاده از کد واحد قضایی بسیار دقیق و به سرعت انجام می شود؛ زیرا همان طور که گفتیم این کد یک کد یکتاست و هر کدام از واحدهای قضایی دارای یک کد خاص هستند که تنها متعلق به آن هاست.  

از آن جا که دو واحد قضایی با یک کد مشابه وجود ندارد، این روش جستجو بهترین و دقیق ترین روش محسوب می شود. اما برای این که بتوانید چنین جستجویی انجام دهید، باید کد واحد قضایی را بدست آورید. در صورتی که قصد دارید کد واحد قضایی مد نظر خود را پیدا کنید، باید مراحل زیر را در سامانه ثنا انجام دهید.


  1. در مرحله اول شما باید وارد سامانه شوید، برای این کار لازم است که در قسمت جستجوی مرورگر دستگاه خود آدرسadliran.ir را که نشانی سامانه عدل ایران است را تایپ و جستجو کنید. پس از آن سایت برای شما باز می شود. در صفحه ای که پیش رو دارید، منوی اطلاع رسانی را پیدا کنید. در این منو که در سمت راست صفحه قرار دارد، گزینه ای تحت عنوان جستجوی واحد های قضایی را انتخاب نمایید.  
  2. در مرحله بعد پس از انتخاب جستجو واحد های قضایی شما در بخش جستجو، شما دو گزینه برای انتخاب خواهید داشت که باید در این جا تقسیمات واحد قضایی را مورد انتخاب قرار دهید. پس از این کار با مشاهده دکمه ای با رنگ نارنجی در کنار کد واحد قضایی آن را انتخاب نمایید.  
  3. در این مرحله کادری بر روی صفحه نشان داده می شود که در آن کلمه قوه قضاییه نوشته شده است. اکنون باید علامت + در کنار این عبارت را بزنید.  
  4. با کلیک بر روی علامت + شما می توانید اسامی واحد های قضایی مختلفی را مشاهده نمایید که با کد قضایی مخصوص خود در این قسمت قرار گرفته اند. این گونه شما با کمک سامانه ثنا کد واحد قضایی که به دنبال آن بوده اید را به دست می آورید، تنها کافی است در این لیست واحد قضایی مربوطه را پیدا کنید.  

چگونگی یافتن واحد قضایی با استفاده از کد واحد قضایی

تا به اینجا شما اطلاعاتی درباره کد واحد قضایی و روش پیدا کردن آن از طریق سامانه ثنا به دست آوردید. اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که چطور با در اختیار داشتن کد واحد قضایی می توان واحد قضایی مد نظر خود را پیدا کرد. در ادامه ما مراحل انجام این جستجو را خدمت شما بیان می کنیم. 

  • همان طور که می دانید واحدهای قضایی مختلفی وجود دارد که از میان آن ها شما به دنبال یک مورد هستید؛ به طور مثال شما قصد دارید یکی از واحد های قضایی مربوط به دیوان عدالت اداری را پیدا کنید. در این صورت با انجام مراحل پیدا کردن کد واحد قضایی و یافتن کد واحد قضایی دیوان عدالت اداری با تایید و بستن کادر به سراغ مرحله بعد بروید.
  • اکنون که کد واحد قضایی را پیدا کردید آن را در قسمت کد واحد قضایی تایپ کنید. سپس در بخش واحد باید نام واحد قضایی که مد نظر دارید را وارد نمایید. کادر دیگری تحت عنوان نوع وجود دارد که در لیست نمایان شده برای آن باید نوع واحد قضایی که نام آن را وارد کرده اید انتخاب کنید. پس از این که کد تصویر امنیتی را نیز وارد نمودید، روی جستجوی واحد قضایی کلیک کنید.
  • در این مرحله شما شعبه های مختلف واحد قضایی که انتخاب نمودید را می توانید ببینید و آدرس مربوط به هر کدام را مشاهده کنید. اکنون از این لیستی که توسط سامانه ثنا در اختیار شما قرار گرفته است، واحد قضایی که مد نظر دارید را پیدا کنید و به اطلاعات آن دست یابید.


  • جمع بندی

    با بیان این مطالب ما سعی داشتیم که تعریفی از کد واحد قضایی خدمت شما ارائه کنیم و روشی برای بدست آوردن این کد از طریق سامانه ثنا را توضیح دهیم. علاوه بر این چگونگی پیدا کردن واحد قضایی با کمک کد واحد قضایی را هم بررسی نمودیم. برای انجام امور قضایی مختلف مطمئنا این کد می تواند به شما بسیار کمک کند؛ بنابراین دانستن این اطلاعات برای شما مفید خواهد بود.