دادسرا و دادگاه انتظامی قضات - آدرس و شماره تلفن

دادسرا و دادگاه انتظامی قضات

در سیستم حقوقی و قضایی کشور ایران قضات و مستخدمین قضایی رکن اصلی و تاثیرگذار محسوب می‌گردند و بر همین اساس، لازم است تا اعمال و رفتار آنها تحت نظارت باشد و مرجعی به منظور شکایت اشخاص شاکی از اعمال این افراد در نظر شود.

 از این رو، دولت و قوه قضاییه نسبت به پیش بینی و احداث یک مرجع تخصصی با عنوان دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اقدام کردند که تکالیف و صلاحیت‌های مختص خود را داشته و تنها می‌توان بر حسب روش‌های مدنظر قانون‌گذارنسبت به اقامه دعوا در آن اقدام نمود.


وظایف دادسرای انتظامی قضات

از جمله مراجع تخصصی در سیستم قضایی، دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات بوده که از تکالیف و وظایف مختص خود برخوردار است و تنها اجازه مداخله در یک سری موضوعات که در صلاحیت و در حوزه وظایف خود می باشد را دارد. وظایف و تکالیف دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات با توجه به ماده 36 لایحه اصلاح بخشی از قانون اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات از قرار ذیل می‌باشد:

انجام بازرسی، تعقیب کارکنان قضایی و کشف تخلفات و تقصیرات ایشان.

انجام تحقیق در مورد اعمال، رفتار و اخلاق مغایر با حیثیت و شئون قضایی و نیز  انجام تحقیق در رابطه با اهمال، مسامحه و سوءشهرت کارکنان قضایی.

دادستان این دادسرا مکلف می‌باشند تا نسبت به عملکرد و رفتار قضات در سراسر کشور رسیدگی داشته باشد.

در ادامه مقاله، تصمیم داریم تا بعد از معرفی سایت دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات، چگونگی و مراحل شکایت در این دادسرا را توضیح داده و بیان کنیم که ذکر چه موارد و نکاتی در شکوائیه تنظیمی الزامی می‌باشد.


سایت دادگاه انتظامی قضات

با در نظر گرفتن اینکه بهره‌گیری از اینترنت و به پیروی از آن، ارائه خدمات اینترنتی رواج بسیاری پیدا کرده است. دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات هم این فرصت را غنیمت شمرده و نسبت به تاسیس سایت مختص خود به منظور راهنمایی افرادی که قصد اقامه دعوا در این مرجع قضایی را دارند و یا قصد دارند، دعوای مطروحه را پیگیری نمایند، اقدام نموده است.

سایت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات که زیر نظر قوه قضائیه می‌باشد، از طریق نشانی dadqozat.eadl.ir ، در اختیار متقاضیان قرار گرفته و قادر خواهند بود جهت بهره مندی از خدمات و امکانات این سایت با جستجوی آن در مرورگر تلفن همراه یا رایانه خود اقدام نمایند.

از جمله امکانات سایت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات می‌توان به اخبار، پیگیری شکایت، راهنمای شکایت، قوانین و مقررات و پیشنهادات و انتقادات اشاره داشت که با جستجوی نشانی dadqozat.eadl.ir و کلیک بر گزینه خدمت مدنظر، در دسترس متقاضی آن خدمت خواهد بود.


مراحل و نحوه شکایت در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات

در صورتی که فردی تصمیم داشته باشد نسبت به اقامه دعوا در دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات اقدام نماید، لازم است این موضوع را مطابق با مراحل خاص در نظر گرفته شده در ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات صورت دهد که از قرار زیر است:

در مرحله نخست بایستی متقاضی فرم شکایت مخصوص دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات را از سایت این مرجع دانلود کند که در بخش انتهایی مقاله نمونه آن ارائه گردیده است.

پس از آن اطلاعات دقیقی اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس محل اقامت و کد پستی و حتی‌الامکان شماره تلفن (از جمله ثابت یا همراه) شاکی انتظامی و سمت وی در پرونده را در فرم مربوطه ذکر کند. علاوه بر این درج اطلاعات مربوط به شماره پرونده قضایی مورد شکایت و همچنین هویت قضات یا قاضی مورد دعوا الزامی خواهد بود.

شاکی لازم است موارد دعوا یعنی جهات تخلف از مقررات قانونی را به صورت دقیق و جزئی و نه کلی، تعیین نموده و مدارک و مستندات مورد شکایت که امکان دارد تصوير دادنامه، برگ اخطاريه يا احضاريه، برگ اجرائيه و... باشد را به دعوای خود ضمیمه نماید.

در انتها شاکی بایستی ذیل شکوائیه را امضا کند (در صورت عدم امکان زدن امضا، می‌توان از اثر انگشت نیز استفاده نمود) و بر اساس تعرفه قضایی، نسبت به باطل کردن تمبر دادرسی اقدام کرده و در پایان شکایت خود را به دادگستری استان مربوطه تقدیم نماید و یا مستقیما از دفاتر پستی به نشانی دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات پست کند که در بخش بعدی در رابطه با نشانی این مرجع قضایی توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

بعد از ارسال یا تقدیم شکایت، پس از گذشت یک ماه شماره پرونده ثبت شکایت انتظامی از طریق پیامک، به شاکی اطلاع رسانی خواهد شد. لازم به ذکر است که رعایت نکردن هر کدام از موارد مذکور منجر به بایگانی شدن شکایت در دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که گذراندن مراحل رسیدگی در این مرجع قضایی، محرمانه است و بر اساس ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر اعمال قضات، هیچ نوع تصویری از اظهار نظر مقامات قضایی به شاکی تحویل داده نخواهد شد و تنها، پیامکی در رابطه با تصمیم مرجع رسیدگی کننده بدون آنکه هویت قاضی مورد شکایت ذکر شود، برای شاکی ارسال خواهد شد.

شاکی لازم است این نکته را در نظر داشته باشد: در صورتی که قضات به جرایم کیفری اعم از اهانت و توهین و... مرتکب گردند، دادسرای ناحيه 28 تهران (مخصوص كاركنان دولت) مستقر در ميدان ارگ به پرونده آنها رسیدگی می‌کند نه این مرجع.

دادگاه و دادسرای انتظامی وکلا یک مرجع تخصصی بوده که به جرایم در صلاحیت خود، در رابطه با وکلای دادگستری رسیدگی خواهد کرد.


آدرس و شماره تلفن دادسرای انتظامی قضات

بعد از توضیح در رابطه با وظایف و تکالیف دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات و معرفی سایت آن، در این قسمت از مبحث تصمیم داریم در مورد نشانی و تلفن این مرجع قضایی توضیحاتی دهیم و اطلاعات مرتبط با نشانی و تلفن دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات را در دسترس مخاطبان محترم، قرار دهیم.


تلفن دادسرا و دادگاه انتظامی قضات

با در نظر داشتن آنچه در بخش تماس با ما سایت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات آمده است، شماره تماس این مرجع، 38582208 بوده و از طریق نشانی ایمیل info@dadsara.ir هم امکان برقراری ارتباط با این مرجع قضایی وجود خواهد داشت.


 آدرس دادسرا و دادگاه انتظامی قضات

به منظور مراجعه حضوری به دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، مراجعه‌کنندگان بایستی  به نشانی تهران، میدان ۱۵ خرداد، ساختمان شماره 2 قوه قضائیه، دادسرای انتظامی قضات به کد پستی 1114943311 مراجعه نمایند.


نمونه فرم شکایت دادسرای انتظامی قضات

دادستان محترم انتظامی قضات

با سلام و احترام

اینجانب ……….. فرزند ……….

به کد ملی ………………

به نشانی ……………….

دارای شماره تلفن همراه ……

از مراتب شکایت انتظامی خود را از قاضی شعبه …………………….

در پرونده کلاسه ………….

به نام ………………

اعلام می‌دارد.


موارد تخلف از مقررات قانونی (قواعد آمره) با بیان مستند مواد قانونی از قرار ذیل است.

…. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. ….

…. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. ….

…. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. …. ….


امضاء یا اثر انگشت شاکی یا وکیل قانونی


چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تلفنی دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.