دادسرای ارشاد - شماره تماس و آدرس دقیق آن در تهران

دادسرای ارشاد

در جمهوری اسلامی ایران، یکی از مراکزی که با جرایم فرهنگی و فساد اجتماعی مقابله می کند، دادسرای ارشاد است. امروز ما در این مطلب تصمیم داریم که در مورد دادسرای ارشاد با شما عزیزان صحبت کرده و شما را هر چه بیشتر با وظایف این دادسرا و حیطه کاری آن آشنا سازیم. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید!

چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تلفنی دارید، میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.



آشنایی با دادسرای ارشاد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در کشور ما ایران برای مقابله با جرایم فرهنگی و فساد اجتماعی در جامعه، دادسرای ارشاد راه اندازی شده است. این دادسرا وظیفه دارد به تمامی جرایم فرهنگی مانند عدم رعایت شئونات اسلامی، خانه فساد و جرایم فرهنگی در کشور مقابله نماید.

دادسرای ارشاد یا همان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه های موجود در کشور به شمار رفته که وظیفه دارد دسترسی رسانه ها به محتوای غیر اسلامی را محدود کرده و با تبلیغات فرهنگ های بیگانه در کشور اسلامی ایران مبارزه کند.  

وزارتخانه کنونی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، بعد از ورود امام خمینی (ره) در سال 1357 با اقدام وزارت اطلاعات و جهانگردی با وزارت فرهنگ و هنر به وجود آمد.  


دادسرای ارشاد و تاریخچه آن

نخستین وزارتخانه فرهنگی در سال 1266 هجری خورشیدی و با تلفیق وزارت معارف و صنایع مستظرفه و وزارت علوم و تاسیس راه اندازی گردید. وزارت خانه نام برده وظیفه فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش، علوم و آموزش عالی و سازمان اوقاف را انجام می داد. اما سال 1300 و با هدف گسترش اشاعه معارف و فنون، دوایر علوم، رفع نواقص تحصیلات فنی و علمی در کشور شورای عالی معارف تاسیس شد.  


دادسرای ارشاد برای چه هدفی تاسیس گردید

از سوالاتی که معمولا با آن مواجه می شویم، این است که دلیل از تاسیس دادسرای ارشاد چه بوده است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت، دادسرای ارشاد به منظور رسیدگی به جرایم فرهنگی پایه گذاری شده است. از جمله جرایم فرهنگی می توان به آسیب وارد کردن به میراث فرهنگی، انجام تظاهرات اشاره نمود.

دادسرای ارشاد وظیفه دارد به این جرایم به صورت کلی رسیدگی کند. با این حال در ادامه به طور مفصل وظایف این وزارت خانه را شرح خواهیم داد.


دادسرای ارشاد چه وظایفی دارد؟

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، اصلی ترین وظیفه ای که دادسرای ارشاد باید آن را انجام دهد، رسیدگی به جرایم اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران مانند تظاهرات و جرایم فرهنگی است. اما به طور کلی اهدافی که به دلیل آن دادسرای ارشاد راه اندازی شد، شامل استقلال فرهنگی، رعایت فضایل اخلاقی بر طبق تقوی، عدم نفوذ فرهنگ اجنبی غربی به جامعه اسلامی، پیشرفت آگاهی های عمومی در اکثر زمینه ها، تتبع و ابتکار، گسترش استعداد ها در جامعه و روحیه تحقیقاتی، رواج و گسترش فرهنگ اسلامی و هنر اسلامی به همراه آگاه سازی بین المللی نسبت به اهداف انقلاب اسلامی، گسترش مناسبت های فرهنگی با اقوام و ملل مختلف علی الخصوص ملل مسلمان به اضافه ایجاد وحدت بین جوامع اسلامی و مسلمین در دنیا می شود.  

البته که در دادسرای ارشاد امکان اعاده حیثیت هم مانند دیگر دادسرا های موجود در کشور وجود دارد. افراد به دلایل مختلفی که در فوق به آن ها اشاره کردیم می توانند برای انجام شکایت به این دادسرا مراجعه نمایند.  

ضمن آنکه در دادسرا و دادگاه ارشاد، افرادی که وظیفه رسیدگی به پرونده های اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارند، قاضی پرونده هستند. قضاتی که در دادگاه ارشاد انجام وظیفه می کنند به منظور رسیدگی و صدور حکم در رابطه با مسائل و پرونده های فرهنگی و اجتماعی در این جایگاه قرار گرفته اند.  


شماره تماس دادسرای ارشاد

در پاسخ به این سوال که دادسرای ارشاد در کجا قرار گرفته و چگونه می توان با این دادگاه تماس برقرار کرد، می توان گفت در هر شهری یک دادسرای ارشاد وجود دارد. شماره تلفن و آدرس دادسرا در هر شهری کاملا مشخص است.

برای مثال: دادسرای ارشاد در تهران (پایتخت)، واقع در خیابان شهید بهشتی، جنب بیمارستان آسیا در خیابان احمد قصیر قرار دارد. شما می توانید از طریق شماره تلفن های 88739581 و 74-88732168 با این دادسرا ارتباط برقرار نمایید. 


ساعت کاری در دادسرای ارشاد

حال که در مورد آدرس و شماره تماس دادسرای ارشاد تهران اطلاعاتی به دست آوردید، باید در مورد ساعت کاری آن هم اطلاعاتی داشته باشید. به طور کلی ساعت کاری دادسرای ارشاد از ساعت 8 صبح شروع می شود. این دادسرا تا ساعت 3 بعد از ظهر به انجام وظایف خود مشغول است.  

ضمن اینکه ساعت کاری برای پلیس امنیت اخلاقی که تقریبا وظایفی مشابه با دادسرای ارشاد دارد از 7 صبح شروع شده و تا 4 بعد از ظهر به طول می انجامد. به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که می خواهید روند پرونده شما سریع تر پیش رود، از وکیلی حرفه ای که به صورت تخصصی در زمینه جرایم اجتماعی فعالیت می کند، برای حل پرونده خود کمک بخواهید.  

تنها یک وکیل حرفه ای است که می تواند بررسی ها مربوط به پرونده های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و برای شما احقاق حق کند؛ چرا که در این زمینه پیچیدگی ها و قوانین سختگیرانه ای وجود دارد. 


وظایف وکیل در دادگاه ارشاد

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، برای احقاق حق در دادسرا و دادگاه ارشاد باید از یک وکیل خبره در زمینه جرایم اجتماعی و فرهنگی کمک بگیرید. در این مورد یکی از مهم ترین وظایف و مراحلی که باید طی شود، تنظیم شکوائیه است. 

تنظیم شکوائیه باید طبق قواعد خاص و اصول خاص خود انجام شود، در غیر این صورت نتیجه مناسب به دست نخواهد آمد. یک وکیل دادگاه ارشاد طبق اصول خاص و قواعدی که در این زمنیه وجود دارد، می تواند در این امر به شما کمک کند. علاوه بر این شما به منظور جمع آوری مدارک و اثبات بی گناهی خود در محضر قاضی به راهنمایی هایی یک وکیل خوب نیاز خواهید داشت. 

حتی در برخی مواقع می توان با انجام توافقاتی با وکیل دادگاه، انجام بسیاری از کارها در طی روند پرونده را به وکیل دادگاه ارشاد سپرد. با این حال اصلی ترین وظیفه ای که یک وکیل دادسرای ارشاد باید به آن بپردازد، اثبات بی گناهی موکل خود و به دست آوردن نتیجه مثبت در دعوی است.  

لازم به ذکر است که تنها یکبار امکان اعاده دعوی در دادگاه ارشاد وجود دارد.

به جرات میتوان گفت، از جمله دشوار ترین رشته های حقوقی، وکالت دادسرای ارشاد است. وکلای ارشاد وظیفه بسیار سختی داشته و باید برای اعاده دعوی از تجربه و دانش فراوانی در این زمینه برخوردار باشند. ضمن اینکه وکیل ارشاد خوب، وکیلی است که در مورد قوانین اسلامی اطلاعات کامل در اختیار دارد. داشتن فن بیان رسا و شیوا، روحیه مبارزه طلبی هم از جمله ویژگی های یک وکیل خوب در دادسرای ارشاد به شمار می رود.


جمع بندی

همانطور که در این مطلب گفته شد، دادسرای ارشاد به منظور رفع و رجوع جرایم اجتماعی مانند تظاهرات، جنبش های ضد انقلاب، فعالیت های خلاف اهداف انقلاب و عواملی از این دست و جرایم فرهنگی مانند آسیب به میراث فرهنگی تاسیس شده است.  

وظایف دادسرای ارشاد همانطور که دریافتید، بسیار خطیر بوده و یکی از سخت ترین شاخه ها در زمینه وکالت، وکالت در دادگاه و دادسرای ارشاد است. برای انجام کارهای حقوقی در این مرجع قضایی روحیه مبارزه طلبی، دانش و آگاهی بسیار نیاز خواهد بود.