طلاق به دلیل کراهت زوجه

طلاق به دلیل کراهت

 

کراهت از همسر به معنای احساس تنفر، نفرت، بیزاری، یا عدم تمایل به زندگی مشترک با همسر است و این احساس می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد.

 

کراهت در عقد ازدواج که به معنای اجبار و عدم رضایت می باشد، موجب باطل بودن عقد ازدواج شده و از دیدگاه اسلام چنین عقدی از همان ابتدا باطل است .

اما گاهی اتفاق می افتد که در طول زندگی مشترک به سبب بروز اختلافات و یا عوامل این چنینی زن اکراه و تنفر نسبت به همسر خود پیدا می کند.

 

ما در ادامه به انواع کراهت از همسر و جزئیات آن می‌پردازیم.

 

کراهت از همسر در صورتی که به دلیل بی علاقگی زن باشد و در واقع هیچ گونه تخلفی هم از جانب شوهر خود در انجام وظایف زناشویی واقع نشود یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به طلاق شود.

این نوع طلاق، زمانی اتفاق می‌افتد که زوجه احساس می‌کند همسرش به او علاقه‌ای ندارد و نسبت به او بی‌تفاوت است.

لذا طلاق صادره از نوع طلاق بائن و از انواع طلاق خلع خواهد بود که در صورت رضایت مرد به ادامه ی جریان طلاق، حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زوجه صادر یا طلاق خلع صادر می شود.

 

مطابق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی مقرر می‌دارد:

 

«هرگاه زن از مردی که با او به عقد دائم ازدواج دائمی کرده است کراهت داشته باشد و طلاق بگیرد، زن باید مهریه خود را به مرد بدهد.»

 

بنابراین در طلاق خلع، باید مرد هم برای طلاق با زن رضایت داشته و توافق کرده باشند.

زن برای اینکه از شوهر خود طلاق به دلیل کراهت و تنفر بگیرد، باید مالی را به عنوان «فدیه»  که کمتر از مهریه یا معادل مهریه و یا بیشتر از مهریه می باشد، به شوهر خود ببخشد و این بسته به رضایت شوهر دارد که با در نظر داشتن میزان فدیه قبول کند که زوجه را طلاق بدهد و یا اینکه میزان فدیه را قبول نکند.

 

نکته ی دیگری وجود دارد و این است که هرگاه کراهت و تنفر زوجه از شوهر خود به دلیل عسر و حرج باشد، با تقدیم دادخواست و صدور حکم طلاق، دیگر طلاق از نوع خلع نبوده و نیازی هم برای رضایت مرد به جهت صدور حکم طلاق خلع نخواهد بود.

لازم به ذکر است که کراهت زوجه از همسر، خود به خود موجب عسر و حرج نمی شود بلکه باید کراهت زوجه ناشی از رفتار ناهنجار یا سوء رفتار همسرش باشد.

( عسر و حرج عبارت است از وضعی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت و زحمت همراه می کند و تحمل آن برای او دشوار و غیرقابل تحمل باشد.)

در صورتی که کراهت زوجه ناشی از رفتار ناهنجار یا سوء رفتار همسرش باشد، می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

 

مدارک لازم برای طلاق به دلیل کراهت عبارتند از:

 

●   دادخواست طلاق

 

دادخواست طلاق باید توسط زوجه یا وکیل او تنظیم و به دادگاه خانواده تسلیم شود. در دادخواست باید مشخصات طرفین دعوی، تاریخ عقد و نکاح، وجود کراهت در زندگی مشترک و دلایل آن ذکر شود.

 

نمونه دادخواست کراهت زن از مرد

 

ریاست محترم دادگاه

با سلام و احترام

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب ……. به موجب سند ازدواج شماره ……. که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم گردیده در تاریخ  ……  با خوانده ازدواج نموده که حاصل این ازدواج یک دختر ۹ ساله می‌باشد. به دلیل اختلافات شدید و بدرفتاری از جانب وی، بیش از یکسال است که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنیم و سوء رفتار شدید زوج موجب کراهت و تنفر شدید اینجانب به دلیل بدرفتاری و پرخاشگری های زوج از وی گردیده و ادامه‌ی زندگی با زوج را برای اینجانب غیر قابل تحمل ساخته و اینجانب را در عسر و حرج شدیدی قرار داده است به نحوی که حاضر شده‌ام با بذل …. سکه از مهریه خود را مطلقه نمایم. نظر به مراتب فوق رسیدگی و صدور حکم شایسته مبنی بر طلاق مورد استدعا می‌باشد.

 

●   شناسنامه و کارت ملی زوجه

 

شناسنامه و کارت ملی زوجه برای احراز هویت او لازم است.

 

●   گواهی عدم بارداری

 

دریافت این گواهی برای طلاق بسیار الزامی بوده و ضرورت دارد. گواهی عدم بارداری باید توسط پزشک قانونی صادر شود. این گواهی برای جلوگیری از صدور حکم طلاق در صورتی که زوجه باردار باشد، ضروری است.

چرا که دادگاه موظف می باشد، پس از انجام این آزمایش چنانچه زوجه باردار بود و تکلیف جنین یا فرزندی که قرار است در آینده متولد شود را تعیین نماید. با انجام این آزمایش اگر زن باردار باشد، با توجه به جنسیت فرزند، مسئله حضانت او مطرح می شود.

 

●   مدارک مثبته کراهت

 

مدارک مثبته کراهت می‌تواند شامل شهادت شهود، گزارش پزشکی قانونی، یا هر مدرک دیگری باشد که نشان دهد زندگی مشترک برای زوجه با کراهت همراه است.

شایان به ذکر است که شهادت شهود مبنی بر وجود کراهت بین زوجین باید توسط افرادی که شاهد رفتار های زوجین بوده‌اند، ارائه شود. این افراد باید در دادگاه حاضر شده و شهادت خود را به صورت کتبی یا شفاهی ارائه دهند.

 

در صورتی که زوجه از طریق وکیل اقدام به طلاق کند، باید مدارک فوق را به همراه وکالتنامه به دادگاه ارائه دهد.

 

بعد از آن که دادخواست طلاق نگارش، و مدارک لازم ارائه شد، بایستی طلاق با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسد.

در این صورت دادگاه پس از دریافت دادخواست، زوجه را برای ادای توضیحات به دادگاه دعوت می‌کند.

همچنین ممکن است دادگاه از زوج نیز برای ادای توضیحات دعوت کند.

در صورت وجود شرایط قانونی طلاق به دلیل تنفر از شوهر، و احراز کراهت شدید زوجه توسط دادگاه، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و زوجه امکان ثبت طلاق در محضر را خواهد داشت.

 

برای دادگاه‌های خانواده در تمامی پرونده‌های طلاق از طرف زن، این موضوع حائز اهمیت است که دلایل ذکر شده در متن دادخواست طلاق، موجه و محکمه پسند باشد تا امکان صدور حکم طلاق را داشته باشند.

 

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل تنفر از شوهر

 

طلاق یک تصمیم مهم و دشوار است که می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی زن و شوهر و فرزندان آنها داشته باشد. بنابراین، قبل از اقدام به طلاق، باید تمام جوانب موضوع را به دقت بررسی کنید و از مشورت با یک وکیل متخصص استفاده کنید.

وکیل خانواده می تواند شما را در مورد شرایط طلاق خلع، مراحل طلاق  و عواقب آن راهنمایی کند.

در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص طلاق خلع و کراهت دارید، می توانید با گروه وکلای وکیل وند در ارتباط باشید.

این گروه با سوابق درخشان و تجربه‌ی کافی در پرونده های مشابه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد .