طلاق به دلیل خیانت مرد

خیانت به همسر یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در یک رابطه زناشویی رخ دهد.

این موضوع می‌تواند منجر به آسیب‌های روحی و روانی شدیدی برای طرفین شود و حتی در مواردی منجر به طلاق شود.

طلاق به دلیل خیانت همسر یکی از موارد قانونی طلاق در ایران است که در آن یکی از زوجین به دلیل خیانت همسر خود، اقدام به طلاق می کند.

خیانت همسر می تواند شامل رابطه جنسی، رابطه عاشقانه، یا هر نوع رفتاری باشد که نشان دهنده بی وفایی همسر باشد.

در قانون ایران، خیانت همسر یکی از مصادیق عسر و حرج است و عسر و حرج یعنی وضعیتی که ادامه زندگی مشترک برای یکی از زوجین با مشقت و سختی همراه باشد.

در صورتی که یکی از زوجین میتواند اثبات کند که زندگی مشترک او به دلیل خیانت همسرش با عسر و حرج همراه است، می تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

 

طلاق به دلیل خیانت همسر (زن)

طلاق به دلیل خیانت زن یکی از انواع طلاق در قانون مدنی ایران است.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

لذا برای اینکه مرد بتواند همسرش را به دلیل خیانت طلاق دهد، باید دلایل و مدارک کافی را در اختیار دادگاه قرار دهد.

این دلایل می تواند شامل:

●   شهادت شهود

●   اقرار زن

●   یا ارائه مدارک و اسنادی باشد که رابطه نامشروع زن را اثبات می کند.

اگر مرد بتواند دلایل و مدارک کافی را در اختیار دادگاه قرار دهد، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

نکته قابل توجه این است که زن در هر شرایطی، حق دریافت مهریه و نفقه را دارد. چرا که مهریه حق قانونی زن است و این تصور که اگر زن خیانت کند مهریه به او تعلق نمی‌گیرد کاملا اشتباه است.

به این نکته بسیار مهم باید توجه داشت که در فرض اثبات رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی رود به عبارت دیگر حتی اگر زنی از بابت هر جرمی در زندان هم که باشد می تواند از زندان دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت شوهر تقدیم دادگاه کند.

بنابراین مهریه حق زن است و  در صورتی که زن ناشزه باشد و از همسرش تمکین نکند، یا زن با فرد دیگری رابطه نامشروع داشته باشد و زوج برای طلاق اقدام کند، مهریه باید توسط مرد پرداخت شود.

 

طلاق به دلیل خیانت همسر (مرد)

 

در قانون مدنی ایران، حق طلاق با مرد است. به این معنا که مرد می‌تواند بدون موافقت همسر خود، دادخواست طلاق دهد و دادگاه نیز در صورت احراز شرایط قانونی، حکم طلاق را صادر می‌کند.

اما قانون مدنی برای پرهیز از سوءاستفاده از این قانون، حقوقی را نیز برای زن در نظر گرفته است؛ و تحت این شرایط زوجه می‌تواند درخواست طلاق از مرد را به دادگاه ارائه دهد و از همسرش جدا شود.

لذا در صورتی که زن بتواند اثبات کند که شوهرش به او خیانت کرده است، می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

چرا که خیانت یکی از موارد عسر و حرج محسوب می‌شود و در این صورت، دادگاه با توجه به شرایط و مدارک ارائه شده توسط زن، حکم طلاق را صادر می‌کند.

اگر مرد به همسرش خیانت کرده باشد و زوجین برای جدایی توافق کنند، زن و مرد می‌توانند برای طلاق توافقی که سریع‌ترین نوع طلاق است اقدام کنند. در غیر این صورت زوجه باید با کمک وکلای متخصص این حوزه برای تنظیم درخواست طلاق یک طرفه اقدام کرده و از همسرش جدا شود.

 

راه های اثبات خیانت

اثبات خیانت در برخی موارد بسیار سخت است به این خاطر که ممکن است که هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای اثبات این عمل وجود نداشته باشد‌.

برای اثبات خیانت به همسر، فرد باید مدارکی ارائه دهد که نشان دهد همسرش با شخص دیگری رابطه جنسی یا عاطفی داشته است.

 

این مدارک می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

●   اقرار همسر: یکی از راه های اثبات خیانت این است که خود متهم در مقابل قاضی و یا بازپرس پرونده قرار بگیرد و با زبان خودش به خیانت اعتراف کند ، آن را نوشته امضا و اثر انگشت بزند، این امر می تواند بهترین مدرک برای اثبات خیانت باشد.

●   شاهدان عینی: اگر شاهد هایی وجود داشته باشند که همسر را در حال رابطه با شخص دیگری دیده باشند، این امر نیز می تواند به عنوان مدرک اثبات خیانت محسوب شود لازم به ذکر است که برای اثبات خیانت مرد شهادت ۴ مرد عاقل و بالغ و برای اثبات خیانت زن وجود ۲ مرد عاقل و بالغ اجباری است.

●   مدارک مکتوب: مدارکی مانند پیامک، ایمیل، نامه یا سایر اسنادی که نشان دهند همسر با شخص دیگری ارتباط داشته است، می تواند به عنوان مدرک اثبات خیانت محسوب شود.

●   ردپاهای دیجیتال: ردپاهای دیجیتالی مانند تصاویر، فیلم ها یا سوابق تماس تلفنی که نشان دهند همسر با شخص دیگری ارتباط داشته است، می تواند به عنوان مدرک اثبات خیانت محسوب شود.

به طور کلی اگر زن یا مردی موفق به اثبات خیانت همسر خود نشوند به ۸۰ ضربه شلاق ( جرم قذف ) محکوم خواهد شد.

پس سعی کنید قبل از اقدام برای اثبات خیانت و درخواست طلاق به دلیل خیانت ، با راه های اثبات خیانت از طریق چت و غیره آن آشنا شده و درخواست خود را با دلایل کافی ثبت کنید.

 

سخن پایانی:

 

خیانت پایه‌های زندگی مشترک را سست می‌کند و زن یا مرد را وادار می‌کند که زندگی مشترکش را ترک کند و طلاق به دلیل خیانت زن، یک اتفاق تلخ و ناگوار است که می تواند زندگی زن و مرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورت وقوع این اتفاق، لازم است که مرد و زن با یک وکیل متخصص در زمینه خانواده مشورت کنند تا از حقوق خود آگاه شوند و مراحل طلاق را به درستی طی کنند.

ما در همین راستا در وکیل وند کنار شماییم.

اگر به دنبال بهترین وکیل تهران و شهرستان در امور طلاق هستید، ما گروه متخصص و باتجربه وکلای وکیل وند را به شما پیشنهاد میکنیم و لیستی از بهترین وکلای این حوزه را به شما ارائه می‌دهیم.

شما می‌توانید با مشاهده لیست وکلای وکیل وند و مقایسه میان رزومه کاری هر فرد، گزینه مد نظرتان را انتخاب کنید و با خیال راحت مابقی کار را به او بسپارید.

همچنین اگر به دنبال دسترسی آسان و سریع به خدمات حقوقی هستید می‌توانید از خدمات وکیل آنلاین برای دریافت مشاوره حقوقی استفاده کنید.

با وکیل وند ۲۴ ساعته و از همه جای دنیا میتوانید مشاوره حقوقی دریافت کنید.