جرم ترک حضانت فرزند - ثبت و تنظیم دادخواست سلب حضانت

جرم ترک حضانت فرزند

در زندگی مشترک ممکن است میان زوجین مشکلات مختلفی به وجود بیاید که در نهایت باعث طلاق آن‌ها شود. از مسائلی که هنگام جدایی زن و مرد در دادگاه مطرح شده تا مورد بررسی قرار بگیرد حضانت فرزند است که در نهایت با بررسی موارد مختلف به یکی از طرفین سپرده خواهد شد. اگر حضانت فرزند توسط مسئول ترک شود جرم محقق شده و می‌توان به آن رسیدگی نمود. ما نیز در این مقاله قصد داریم جرم ترک حضانت فرزند را بررسی کرده و راجع به آن اطلاعاتی را ارائه کنیم با ما همراه شوید.


منظور از حضانت چیست؟

حضانت فرزند حق و تکلیفی است که قانون به والدین می‌سپارد و منظور از آن حفاظت جسمی، روحی، مادی و معنوی از فرزند است. در صورتی که طلاق واقع شده توافقی باشد زن و مرد می‌توانند با یکدیگر توافق کرده و در مورد حضانت فرزند تصمیم گیری کنند اما در غیر اینصورت باید مطابق قانون پیش بروند.  

طبق قانون حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و پس از آن فرزند دختر تا نه سالگی و فرزند پسر تا پانزده سالگی با پدر خواهد بود.


شرایط سلب حضانت فرزند از والدین

همانطور که به آن اشاره شد حضانت فرزند حق والدین است و کسی نمی‌تواند این حق را از آن‌ها سلب نماید. اما طبق ماده 1173 قانون مدنی هرگاه صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست به خطر بیفتد دادگاه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل ‌مقتضی بداند، اتخاذ کند.

از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی می‌توان به  اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار، ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی و ... اشاره کرد.


جرم ترک حضانت فرزند چیست

هنگامی که حضانت فرزند پس از جدایی به یکی از طرفین واگذار می‌شود وی حق ندارد از انجام وظیفه خود صرف نظر نماید و به عبارتی حضانت را ترک کند. اما طبق ماده 1172 قانون مدنی در صورت ترک حضانت فرزند توسط یکی از طرفین حاکم باید به تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از اقرباء و یا به تقاضای مدعی‌العموم، والدی که حضانت به عهده اوست را ملزم به انجام وظیفه نماید.

اما در صورتی که الزام فرد ممکن یا موثر نباشد مخارج حضانت توسط پدر تامین خواهد شد و در صورتی که پدر فوت شده باشد مادر هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.


نحوه ثبت دادخواست سلب حضانت فرزند

همانطور که در ماده 1173 قانون مدنی اشاره شده است اقربای طفل یا قیم وی و رئیس حوزه قضائی می‌توانند در صورت مشاهده کوتاهی در نگهداری فرزند اقدام به تنظیم دادخواست در دادگاه نموده تا حضانت از پدر یا مادری که مرتکب تخلف و کوتاهی شده، سلب شود.  

متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت درخواست خود مراجعه کرده و تمامی مدارک و مستندات را از طریق سامانه ثنا به آن پیوست نماید. در نهایت پرونده به دادگاه خانواده جهت بررسی مقدماتی ارجاع داده خواهد شد.


نحوه تنظیم دادخواست سلب حضانت فرزند

برای اینکه دادخواست سلب حضانت فرزند در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد باید طبق قوانین تنظیم شده باشد. در این دادخواست ستون‌های مختلفی همچون اطلاعات خواهان و خوانده، موضوع خواسته، دلایل و منضمات و شرح خواسته وجود دارد که باید توسط خواهان تکمیل شود. 

لازم به ذکر است این اطلاعات باید به صورت صحیح وارد شود تا بتوان به آن‌ها در دادگاه استناد نمود. در قسمت موضوع خواسته نیز متقاضی باید عبارت سلب حضانت را درج کند تا بتوان به گونه درستی به پرونده رسیدگی نمود.


مدارک جهت تنظیم دادخواست سلب حضانت فرزند

برای اینکه بتوان دادخواست سلب حضانت فرزند را تکمیل نمود باید مدارکی را همراه آن ارائه کرد. این مدارک شامل مواردی همچون:


  • اصل و کپی مدارک هویتی همچون شناسنامه
  • سند ازدواج یا طلاق
  • تقاضای جلب نظر کارشناس جهت تشخیص کوتاهی در نگهداری از فرزند
  • شهادت شاهدان و مطلعین
  • تقاضای انجام تحقیقات محلی
  • استعلام از پزشکی قانونی

و ... می‌شود. همچنین باید گفت شاکی می‌تواند ادعای خود را از طریق اقرار، قسامه، سوگند و شهادت اثبات کند.


حضانت بعد از فوت والدین

یکی از مواردی که ممکن است در پرونده‌های مربوط به حضانت مطرح شود فوت یکی از والدین است. در صورت فوت والدی که مسئولیت حضانت فرزند بر عهده وی است، حضانت به طرف مقابل داده خواهد شد مثلا اگر پدر فوت کند حضانت به مادر داده می‌شود اما اگر هر دو طرف فوت کرده باشند جد پدری و در صورت نبود ایشان حضانت به اولین خویشاوند از نظر نزدیکی داده خواهد شد.


حق ملاقات با فرزند بعد از طلاق

در ماده 1174 قانون مدنی ذکر شده است که اگر والدین به هر دلیلی اعم از طلاق و ... جدا از یکدیگر زندگی کنند والدی که حضانت فرزند را بر عهده دارد اجازه سلب ملاقات فرزند با والد دیگر را نخواهد داشت.  

اگر طلاق به صورت توافقی باشد یا زن و مرد هنگام طلاق در مورد زمان و مکان ملاقات اتفاق نظر داشته باشند و می‌توانند بر اساس آن عمل کنند اما در صورت اختلاف بین ابوین تعیین مکان و زمان با دادگاه صالح خواهد بود.


سخن آخر

امروزه یکی از پرونده‌هایی که تعداد آن روز به روز در حال افزایش است پرونده طلاق است که شامل انواع مختلفی همچون رجعی، خلع و ... می‌شود. اما اگر زوجین هنگام طلاق دارای فرزند باشند باید تکلیف حضانت فرزند خود را نیز مشخص کنند.  

پس از اینکه با توافق یا حکم دادگاه مسئولیت نگهداری از فرزند به یکی از طرفین سپرده شد وی نمی‌تواند از انجام این کار صرف نظر کند. در صورتی که اقربای طفل یا قیم وی یا رئیس حوزه قضائی کوتاهی فردی که حضانت بر عهده وی است را مشاهده کنند می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی شکایت خود را ثبت کرده تا در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار بگیرد.

اصل و کپی مدارک هویتی، سند ازدواج یا طلاق و ... از مدارک مورد نیاز جهت تنظیم دادخواست حضانت فرزند می‌باشد. 


چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تلفنی دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.