سلب حضانت به دلیل بیماری روانی + نمونه دادخواست و مدارک

سلب حضانت به دلیل بیماری روانی

در بسیاری از مواقع ممکن است زن و مرد به دلایل مختلفی تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند؛ چه بسا این زوجین دارای فرزند نیز باشند. پس از آن که این افراد از یکدیگر طلاق گرفتند لازم است در مورد سپردن حضانت به یکی از آن ها تصمیم گیری شود.

شخصی که حضانت را بر عهده می گیرد باید از توانایی جسمی و روانی برای تربیت و نگهداری کودک برخوردار باشد. همچنین خوانده باید صلاحیت لازم را در نگهداری از کودک داشته باشد. لازم به ذکر است بعد از تعیین حضانت می توان تحت شرایط خاصی حضانت فرزند را از پدر یا مادر سلب کرد. یکی از این شرایطی که موجب سلب حضانت می شود داشتن بیماری روانی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


سلب حضانت از پدر یا مادر

یکی از مسائلی که قانون بسیار به آن توجه دارد حضانت فرزندان پس از طلاق زوجین از یکدیگر است. طبق قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده فرزند باید نزد شخصی زندگی کند که برای او شرایط زندگی مناسبی فراهم می کند و در این مسئله تنها مصلحت و راحتی فرزند مورد توجه قرار می گیرد.

همانطور که میدانید حضانت کودک تا هفت سالگی بر عهده مادر و پس از آن تا سن بلوغ بر عهده پدر خواهد بود.

در صورتی که خوانده نتواند برای کودک شرایط مناسبی فراهم کند و یا مصلحت فرزند به خطر بیفتد می توان تقاضای سلب حضانت وی را مطرح کرد و حضانت فرزند را به شخص دیگری سپرد. یکی از مسائلی که موجب می شود دادگاه با سلب حضانت خوانده موافقت کند اثبات داشتن بیماری روانی شخص دارای حضانت است.

ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی درباره شرایط سلب حضانت چنین می گوید که:«هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند»


سلب حضانت به دلیل بیماری روانی

همانطور که گفته شد در قانون از مواردی یاد شده که موجب می شود حضانت از خوانده سلب شده و به والد دیگر و یا به شخص دیگری سپرده شود. برخی از این دلایل مرتبط با بیماری های جسمی خوانده و برخی مرتبط با بیماری های روانی او هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن بیماری های روانی که پزشک بیماری را تایید کرده باشد.
  • اعتیاد شدیدی که موجب ضرر شود مانند اعتیاد به الکل، قمار و مواد مخدر
  • کتک زدن و ضرب و جرح فرزند به صورت شدید.
  • اقدام به فحشا و فساد اخلاقی
  • استفاده ابزاری از فرزند و وادار به انجام کارهای نامتعارف مانند فساد، قاچاق، فحشا و...

  • همانطور که مشاهده کردید در مورد اول به داشتن بیماری های روانی توسط والدین اشاره کردیم و گفتیم در صورتی که شخص دارای بیماری روانی باشد از او سلب حضانت خواهد شد. لازم به ذکر است که این موارد هم برای مادر صدق می کند و هم برای پدر.

    البته سلب حضانت فرزند به دلیل بیماری روانی نیز دارای شرایط خاصی است. سلب حضانت در صورتی اتفاق می افتد که دارا بودن بیماری روانی توسط پزشک به اثبات رسیده باشد و پزشک گواهی بیماری روانی شخص را صادر کند.

    در صورتی که مدارک برای داشتن بیماری روانی کافی نباشد حکم سلب حضانت صادر نخواهد شد. همچنین برای آنکه حکم مذکور صادر شود لازم است درجه بیماری روانی شخص به حدی باشد که مصلحت و تربیت فرزند را تحت الشعاع قرار دهد.

    به عنوان مثال خواننده دچار مجنونیت شود و کنترل رفتار ها و گفتار خود را از دست بدهد. در این صورت احتمال آسیب روحی و روانی به فرزند بسیار زیاد خواهد بود و دادگاه می تواند به دلیل داشتن این بیماری حضانت را از شخص سلب کند.


    دادگاه صالح برای سلب حضانت به دلیل بیماری روانی

    برای آنکه بتوانید این درخواست را مطرح کنید و سلب حضانت خوانده را خواستار شوید لازم است به «دادگاه خانواده» مراجعه کرده و درخواست خود را بدهید. همچنین لازم است برای ثبت درخواست مدارکی نیز مبنی بر دارا بودن بیماری روانی همراه با درخواست نامه درج کنید.

    دادگاه پس از بررسی درخواست شما و مدارک درج شده و همچنین دریافت گواهی پزشکی قانونی حکم مورد نظر را صادر خواهد کرد.


    نمونه درخواست سلب حضانت فرزند به دلیل بیماری روانی

    در بخش اول و در قسمت موضوع لازم است «تقاضای صدور حکم مبنی بر سلب حضانت خوانده و تعیین خواهان به عنوان سرپرست» را ذکر کنید. در صورتی که تقاضای پرداخت خسارت را نیز دارید در همین قسمت می توانید آن را مطرح کنید.

    همچنین شکایت نامه قسمت دیگری نیز دارد با عنوان قسمت دلایل که لازم است مدارکی در این قسمت درج شود. مدارکی چون کپی شناسنامه فرزندان، کپی شناسنامه خواهان، کپی طلاق نامه برابر با اصل، عقدنامه برابر با اصل و مدارکی که اثبات کند سخن شما مبنی بر داشتن بیماری روانی خوانده درست است.


    با عرض سلام ؛

    احتراما به استحضار عالی می رساند:

    اینجانب به موجب سند عقدنامه شماره …………. مورخ .............. تنظیم شده در دفترخانه شماره …..........… شهرستان ……........... با خوانده عقد ازدواج دائمی منعقد کرده ایم که ثمره این ازدواج ، تعداد …………… فرزند دختر/ پسر ................. ساله با نام های .................... است؛ اما به دلیل وجود اختلافات شدید در زندگی مشترک اینجانب با خوانده، به موجب طلاق نامه شماره ….............… شهرستان ………. از یکدیگر جدا شدیم که حضانت فرزند از تاریخ ................ به عهده خوانده محترم قرار گرفته است.

    توجه به اینکه بارها مشاهده شده است که خوانده دارای مشکلات اعصاب و روان متعددی است که با نظر پزشک معالج نام این بیماری روانی ……… می باشد که وضعیت ایشان خطرهای جدی را چه به لحاظ جسمی و چه روحی و روانی برای طفل تحت حضانت خوانده به همراه دارد و تربیت اخلاقی طفل دارای یک وضعیت نگران کننده می‎‌باشد. لذا با توجه به مدارک تقدیمی و مستند به مواد 1173 و 1175 قانون مدنی صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به لغو حضانت فرزندان و صدور حکم حضانت برای اینجانب به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی مورد استدعاست .

    با تشکر فراوان از شما


    سخن آخر

    در این مقاله تلاش کردیم شما با قوانین مرتبط در حوزه سلب حضانت به دلیل بیماری روانی آشنا کنیم. در مطالب مذکور به شما قوانین سلب حضانت از پدر و مادر و سلب حضانت به دلیل بیماری روانی را معرفی کردیم و به توضیح مسائل مرتبط با دادگاه صالح برای سلب حضانت به دلیل بیماری روانی و نمونه درخواست آن پرداختیم.

    پیشنهاد می شود قبل از هرگونه اقدام در حوزه سلب حضانت فرزند و ارائه درخواست، حتماً با یک وکیل مجرب و با مهارت مشورت کنید. امیدواریم مطالب مذکور توانسته باشد در این حوزه به شما کمک کند.