بررسی پرونده های مواد مخدر در دادگاه تجدید نظر به چه صورت است؟

اعتراض به رای دادگاه انقلاب در خصوص مواد مخدر نیازمند چه مواردی است؟

یکی از مهم ترین روش هایی که برای اعتراض به رای صادر شده از دادگاه وجود دارد، تجدید نظر خواهی است. این روش هم در امور کیفری و هم در امور حقوقی و مدنی قابل استفاده می باشد. در مورد پرونده های مواد مخدر هم می توان نسبت به رای صادر شده از دادگاه انقلاب درخواست تجدید نظر داشت. 

با توجه به اینکه در برخی مواقع متهمین به جرایم مواد مخدر گرفتار مشکلاتی مثل پاپوش یا افترا شده اند، تجدید نظر خواهی در پرونده های مواد مخدر نقش حیاتی دارد. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی پرونده های مواد مخدر در دادگاه تجدید نظر بپردازیم. همراه ما باشید. 

تجدید نظر خواهی از حکم محکومیت مواد مخدر به چه معناست؟

همانطور که احتمالاً می دانید، پرونده های مواد مخدر در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار می گیرند. بعد از اینکه حکم دادگاه صادر شده و متهم به یکی از جرایم مربوط به مواد مخدر مثل خرید و فروش، حمل یا نگهداری محکوم شد، یا باید تمکین از رای را اعلام کرده یا پرونده خود را به مراجع بالاتر یعنی دادگاه تجدید نظر ارسال کند. 

در واقع اگر محکوم علیه بر تمام یا بخشی از حکم صادر شده اعتراض داشته باشد یا اصرار کند که بی گناه است و بخواهد خود را تبرئه کند، می تواند پرونده خود را به مرجع تجدید نظر برای بررسی مجدد ارسال نماید. از آن جایی که خیلی از افراد به دلیل افترا و تهمت به جرایم مواد مخدر محکوم می شوند، ارسال پرونده به دادگاه تجدید نظر می تواند به آن ها در اثبات بی گناهیشان کمک کند. 

البته موفقیت در دادگاه تجدید نظر نیازمند ارائه مدارک و شواهد کافی است که به روند تحقیقات کمک می کنند. همچنین در این مرحله، داشتن یک وکیل یا مشاور و کارشناس حقوقی مناسب می تواند به موفقیت در دادگاه تجدید نظر و تغییر رای صادر شده اولیه کمک کند. 

نکته مهم در خصوص درخواست تجدید نظر: 

در صورتی که متهم از بی گناهی خود مطمئن باشد و بخواهد این موضوع را در دادگاه اثبات کند، یا مطمئن باشد که رای صادر شده سنگین تر از چیزی است که او مرتکب شده می تواند درخواست تجدید نظر داشته باشد. اما اگر متهم به جرم خود واقف باشد، بهتر است از رای دادگاه تمکین نماید. در چنین شرایطی تمکین و تسلیم به رای دادگاه بودن می تواند برای متهم مفیدتر از درخواست تجدید نظر واقع شود. 

تسلیم رای بودن یعنی متهم حق تجدید نظر خواهی را از خود اسقاط می کند و اعلام می دارد که هیچ اعتراضی به رای صادر شده از دادگاه ندارد. در این صورت، می تواند از مقام بدوی درخواست تخفیف در مجازات را داشته باشد. قاضی دادگاه هم بعد از اعلام تسلیم رای توسط متهم، در حدودی که قانون اجازه دهد در مجازات او تخفیف قائل خواهد شد. 

ثبت درخواست تجدید نظر در پرونده های مواد مخدر

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، چنانچه متهم به رای صادر شده از دادگاه اعتراض داشته باشد می تواند با ارائه درخواست تجدید نظر، رسیدگی به پرونده مواد مخدر خود را به مراجع بالاتر بسپارد.

اما چیزی که مهم است این است که محکوم علیه مشخص کند که چرا و به چه دلیلی به رای صادر شده از دادگاه اعتراض دارد. در واقع قضات دادگاه تجدید نظر باید بدانند که محکوم علیه از چه جهتی به رای دادگاه انقلاب اعتراض دارد. 

محکوم علیه باید برای ارائه دادخواست خود به دادگاه تجدید نظر، لایحه تجدید نظر خواهی در مواد مخدر را نگارش کرده و به دادگاه تجدید نظر ارسال کند. در این لایحه باید جهت اعتراض خود به رای دادگاه را مشخص کند.

در واقع نگارش این لایحه نقش مهمی روی نظر مراجع بالاتر در دادگاه تجدید نظر رسیدگی به پرونده مواد مخدر خواهد داشت. 

جهات تجدید نظرخواهی در پرونده های مواد مخدر

همانطور که گفته شد متهم باید در لایحه تجدید نظر خود مشخص کند که چرا و به چه علت به رای دادگاه اعتراض دارد. در این جا برخی از مهم ترین جهات قانونی برای تنظیم لایحه تجدید نظر در پرونده های مواد مخدر را معرفی می کنیم: 

  1. معترض ادعا دارد که ادله موجود در پرونده فاقد اعتبار کافی هستند
  2. معترض ادعا دارد که رای صادر شده بر خلاف قوانین است
  3. معترض ادعا دارد که به اندازه کافی به دلایل و شواهدی که آورده توجه نشده است
  4. معترض ادعا دارد که مقام قضایی بدوی فاقد صلاحیت کافی می باشد

مهلت تجدید نظر خواهی برای پرونده مواد مخدر

افرادی که به جرایم مواد مخدر محکوم می شوند، همواره باید به مهلت زمانی که برای تجدید نظر خواهی و اعتراض به رای دادگاه بدوی وجود دارد توجه کافی داشته باشند. چه بسا بسیاری از افراد از این موضوع بی اطلاع بوده و مهلت خود برای اعتراض به رای دادگاه و ارائه درخواست تجدید نظر را از دست داده اند. 
در این مورد باید به شما اعلام کنیم که مهلت ارائه درخواست تجدید نظر برای متهمینی که داخل کشور هستند 20 روز، و برای متهمین خارج از کشور حداکثر تا 2 ماه است. 

سیر بررسی پرونده های مواد مخدر در دادگاه تجدید نظر

برای ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر، محکوم علیه یا وکیل او به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و درخواست تجدید نظر خود را تنظیم خواهد کرد. این درخواست باید شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعات دقیق فرد و آدرس او
  • مشخصات وکیل (در صورت داشتن وکیل)
  • رای صادر شده از دادگاه بدوی و تاریخ صدور رای
  • دادگاهی که رای را صادر کرده 
  • تمام ادله مربوط به تجدید نظر خواهی 

2 روز بعد از ارائه دادخواست تجدید نظر، محکوم علیه یک ابلاغیه دریافت می کند و حدود 10 روز بعد پرونده مواد مخدر به دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی ارسال خواهد شد.

در این زمان، پرونده مواد مخدر مجددا توسط دادگاه تجدید نظر بررسی شده و تمام جهات اعتراض محکوم علیه و شواهد و ادله موجود مورد بررسی مجدد قرار می گیرند. بعد از تحقیق و بررسی های لازم، اگر ادعای فرد متقاضی توسط قضات مرجع تجدید نظر مورد تایید قرار بگیرد رای دادگاه بدوی رد خواهد شد.

در این زمان رای جدیدی صادر می شود که به موجب آن یا شخص از جرم مبرا شده یا حکم او تغییر می کند. در غیر این صورت و در صورت رد شدن تجدید نظر خواهی، پرونده به همان دادگاه اول اعاده خواهد شد. 

جمع بندی

در صورتی که محکوم علیه به رای دادگاه بدوی در خصوص جرایم مواد مخدر اعتراض داشته باشد، می تواند درخواست تجدید نظر خود را به مراجع بالاتر ارسال کند. 

در این صورت پرونده در دادگاه تجدید نظر مجددا بررسی شده و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. در تمام مراحل ارسال درخواست تجدید نظر و بررسی پرونده، حضور یک وکیل خوب می تواند به موفقیت تجدیدنظر خواهی کمک کند.