آیا برای نگهداری، حمل و یا مخفی کردن مواد مخدر اعدام می شوید؟

مجازات حمل مواد مخدر در قانون جدید چیست؟

امروزه قوانین جدیدی برای مبارزه با مواد مخدر وضع شده و افرادی که در نگهداری، حمل و مخفی کردن مواد مخدر نقش دارند به شیوه های مختلف مجازات می شوند. حکم اعدام تنها برای افرادی صادر می شود که مواد مخدر خطرناک را با حجم زیادی نگهداری و توزیع کنند.

استفاده از مواد مخدر خطرات بسیار زیادی به همراه داشته و نوعی تهدید برای انسان به شمار می رود؛ بدین ترتیب قانون برای متهمین در این حوزه مجازات های خاصی را در نظر گرفته است. با این حال اگر می خواهید در مورد از مجازات های نگهداری و حمل مواد مخدر اطلاعاتی به دست آورید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید!

جرم نگهداری مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر جزء جرائم کیفری است و عاملین و امرین به این گونه افعال مجرم شناخته می شوند. نگهداری و حمل مواد مخدر پیگرد قانونی دارد و فرد متهم به مجازات هایی از جمله جریمه نقدی، زندان و شلاق و حتی اعدام محکوم می شود. 

با توجه به نوع و میزان مواد مخدر، فرد باید مجازات را پشت سر بگذارد. مواد مخدر چه صنعتی و چه غیر صنعتی هر دو عوارض زیادی داشته و داشتن آن ها یک تهدید بزرگ برای جامعه است و قانون وظیفه دارد تا با این افراد برخورد جدی داشته باشد. 

طبق قانون مبارزه با مواد مخدر، به تناسب وزن مواد برای افراد مجازات در نظر گرفته می شود؛ به طوری که هر چه وزن مواد بیشتر باشد، جرم آن سنگین تر خواهد بود. دادگاه کیفری برای متهم مواد مخدر صنعتی جرم سنگین تری در نظر می گیرد.

متهمینی که مواد مخدر را با حجم بالا نگهداری و حتی توزیع می کنند اغلب به اعدام محکوم می شوند. در واقع اعدام شدیدترین مجازات برای این افراد بوده که طبق شواهد و بررسی های انجام شده صورت می گیرد و باید در موعد مقرر انجام شود. 

شروط در نظر گرفته شده برای اجرای مجازات اعدام برای دارندگان مواد مخدر 

در کنار مجازات مصادره اموال، قانون برای قاچاقچیان مواد مخدر حکم اعدام هم صادر می کند تا درس عبرتی برای دیگران باشد. این قانون برای هر نوع موادی اعم از تریاک و مرفین و کوکائین و هروئین و... اجرا می شود. متهمین در هر مرحله ای که فعالیت داشته باشند مجرم هستند و باید مجازات مربوطه را دریافت کنند.

۵ شرط برای اجرای حکم اعدام لازم است که در اینجا به آنها اشاره می کنیم: 

  1. اولین و مهم ترین شرط برای صدور حکم اعدام مقابله با ماموران آن هم با سلاح سرد و گرم شکاری است. در واقع منتشر کننده جرم و یا یکی از شریکان جرم برای فرار و یا کاهش تهدیدات مقابله کرده باشند. در این زمان جرم سنگین تر می شود؛ چون آنها علاوه بر حمل و نگهداری مواد با ماموران هم درگیر شده اند. 
  2. شرط دوم برای اعدام این است که فرد قاچاقچی سردسته باند مواد مخدر باشد. طبق قانون کسی که حجم بالایی از مواد را نگهداری و حتی در مناطق مختلف توزیع می کند و نقش مهمی در شکل گیری این باندها دارد به اعدام محکوم می شود. 
  3. افرادی که در نگهداری و حفظ مواد مخدر سرمایه گذاری کرده اند و به عنوان یک نیروی پشتیبان نقش داشته اند هم طبق قانون متهم هستند و حکم آنها اغلب اعدام است که طبق زمان بندی انجام می شود. 
  4. قاچاقچیانی که برای پیشبرد اهداف خود از اطفال و نوجوانان زیر ۱۸ سال و همچنین دیوانگان استفاده کرده اند طبق قانون متهم هستند و حکم در نظر گرفته شده برای آن ها مصادره اموال و اعدام است. 
  5. افراد سابقه دار بیشتر در معرض حکم اعدام هستند. چون آنها بیشتر از ۱۵ سال زندانی بوده اند و هنوز هم این کار را ادامه می دهند؛ بنابراین طبق قانون متهم به اعدام می شوند.

چرا در دعاوی مربوط به مواد مخدر به وکیل نیاز داریم؟

اگر چه در بیشتر شرایط حکم افرادی که حامل مواد مخدر و همچنین توزیع کننده آن هستند اعدام است اما تمام متهمین به وکیل نیاز دارند تا بتوانند حتی الامکان از حق و حقوق خود دفاع کنند.

وکلایی در این دعاوی موفق هستند که تجربه و سابقه لازم را داشته باشند. برخی افراد به اجبار وارد بازی شده اند؛ بنابراین وکیل تلاش می کند تا اسناد و شواهد را تهیه کرده و برای موکل خود احقاق حق نماید. 

در چنین دعاویی وکیل خوب وکیلی است که دانش و مهارت کافی داشته و به قوانین  کاملا مسلط باشد، تنها در این صورت وکیل می تواند به موکل خود کمک نماید. همچنین دلسوزی و صداقت وکیل باعث می شود تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.متهمینی که به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند در شرایط خاصی هستند و ممکن است برای آنها پرونده سازی شده باشد که این کار وکیل را سخت تر می کند و باید تمام اسناد و مدارک و شواهد را برای ارائه یک حکم صحیح ارائه دهد. 

برخی متهمین برای اولین بار است که این جرم را مرتکب شده اند و درگیر مشکلات فراوانی از جمله سن و تجربه کم هستند به همین دلیل نمی دانند چگونه با این موضوع برخورد کنند. در چنین حالتی فرد به یک وکیل معتبر نیاز دارد تا بتواند راه درست را به او نشان دهد. بهتر است بدانید که حکم اعدام برای افراد کم سن و سال و آنهایی که برای اولین بار دستگیر شده اند صادر نمی شود. 

اعدام و نحوه اجرای آن در جرایم مواد مخدر

اعدام و مصادره اموال اشد مجازات برای قاچاقچیان است که در شرایط مختلف اجرا می گردد. متهمین در زمان اجرای این حکم باید مراحلی را طی کنند. شواهد و اسناد برای اجرای این حکم الزامی هستند و قاضی با استناد به آنها می تواند به راحتی این حکم را اجرا کند.

قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر در مواردی چون تولید و فروش مواد مخدر مجازات های سختی را برای افراد در نظر می گیرد. هر چه حجم مواد بیشتر باشد قطعا جرم آن سنگین تر و مجازات آن با سرعت بیشتری انجام می شود. 

برای اعمال مجازات اعدام، قاضی شروط خاصی را در نظر می گیرد و اگر کسی این شروط را نداشته باشد مجازات اعدام شامل حال او نمی شود. در واقع برای این افراد بیشتر مصادره اموال صادر می گردد.

قاچاقچیانی که سر دسته باند توزیع و فروش هستند توسط قاضی حکم اعدام آنها صادر می شود. سر دسته نقش مهمی در این باند دارد و می تواند افراد دیگر را هم درگیر کند؛ بنابراین اشد مجازات برای او در نظر گرفته خواهد شد. قاضی به کمک شواهد و اسناد و مدارک توانسته این حکم را به صورت کاملا قانونی صادر کند. 

متهمینی که روی این کار سرمایه گذاری کرده اند قطعا مجرم هستند و هر چه میزان این پشتیبانی و سرمایه گذاری بیشتر باشد، سرعت اجرای احکام مربوط به آن بیشتر است. با وجود شرایط فوق دست قاضی برای اجرای حکم باز بوده و می تواند به راحتی حکم اعدام را اجرا کند.

نحوه اجرای حکم اعدام به این صورت است که وکیل به همراه موکل خود در دادگاه حاضر می شود و اسناد و مدارک و شواهد را ارائه می دهد و قاضی می تواند طبق شواهد آن را اجرا نماید‌. جرم مواد مخدر در صورتی که شروط لازم را داشته باشد به سرعت اجرا می گردد. 

جرم انگاری رفتار مجرمانه قانون مبارزه با مواد مخدر

همانطور که در بالا هم گفته شد، در قانون مبارزه با مواد مخدر هر کس کارهای زیر را انجام داده باشد قطعا متهم است و باید مجازاتی که برای او در نظر گرفته شده را سپری کند. در این خصوص ۹ مصداق مهم ارائه شده که به آنها اشاره می کنیم: 

  • اولین رفتار مجرمانه کاشت خشخاش و کوکا است آن هم برای تولید مواد مخدر و روان گردان صنعتی غیر دارویی. این مسئله جرم به حساب می آید و طبق قانون مبارزه با مواد مخدر با این افراد برخورد می شود. 
  • تولید و ساخت انواع مواد مخدر و روانگردان و همچنین ارسال و وارد کردن مواد مخدر. 
  • حمل و خرید و همچنین نگهداری و توزیع مواد مخدر هم از رفتارهای مجرمانه است که پیگرد قانونی دارد. 
  • اداره کردن مکان و پشتیبانی از تمام نیروهایی که در این عرصه فعالیت دارند هم رفتاری مجرمانه و خلاق قانون است. 
  • مصرف مواد مخدر صنعتی و غیر دارویی که می تواند زیان های جبران ناپذیری را به بدن وارد کند. 
  • فراری و پناه دادن به قاچاقچیان و همچنین مقابله با پلیس هم جزء رفتارهای مجرمانه است. 

نتیجه گیری

طبق گفته های بالا نتیجه می گیریم هر فردی که در حوزه مواد مخدر فعالیت داشته باشد متهم است و باید مجازات هایی که برای او تعیین می شود را قبول کند. حکم اعدام برای افرادی صادر می گردد که جز سردستگان باند هستند و با تولید و توزیع مواد جان افراد را به خطر می اندازند.

قاضی در ارائه این حکم نفش مهمی دارد و متهم می تواند به کمک وکیل از حق و حقوق خود دفاع کند. افرادی که درگیر این پرونده ها می شوند باید یک پروسه قانونی را طی کنند‌. حکم اعدام و مصادره اموال برای افرادی که شروط لازم را دارند حتمی است.