گرفتن شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت چه مراحلی دارد؟

شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت موقت به موجب قانون تعیین گردیده است. در مذهب شیعه ازدواج موقت یا همان صیغه یک مسئله کاملا شرعی محسوب می‌گردد. در شرایطی که مردی یا زنی شرایط مالی، اقتصادی و... را به منظور ازدواج دائم نداشته باشد حق دارد برای ازدواج موقت اقدام نماید. 

کلیه شرایط عقد موقت همچون دائم است ولی یک‌سری تفاوت¬‌هایی هم با یکدیگر دارند. در ازدواج موقت مهریه کاملا اجباری است، ازدواج موقت دارای مدت¬ زمان مشخصی است. در صورت فوت هر کدام از طرفین هیچ کدام از دیگری ارث نخواهد ¬برد. 

موضوع مهمی که امکان دارد در ازدواج موقت پیش آید این است که در نتیجه این ازدواج فرزندی متولد گردد. سوالی که مطرح می‌شود این است که نوزاد ناشی از ازدواج موقت مشروع است؟ در جواب بایستی بگوییم بله کاملا مشروع است و هم فرزندان ازدواج دائم حق اخذ شناسنامه داشته و از پدر خود ارث خواهد برد. 

البته حقوقی را که یک فرزند حاصل از ازدواج دائم دارد فرزند موقت هم خواهد داشت. از جمله تکالیف هر پدر و مادری که فرزندی به دنیا می‌آورند این است که به محض تولد برای کودک خود شناسنامه دریافت نمایند. 

دریافت شناسنامه برای نوزاد موجب می‌گردد تا او از تمامی حقوق مادی و معنوی خود بهره مند گردد. البته، ممکن است در یک‌سری مواقع زوج و زوجه‌ای از طریق عقد موقت یا صیغه به زوجیت هم در آمده‌اند و ازدواج ایشان در دفترخانه ازدواج ثبت نشده باشد.

علاوه بر این امکان دارد مردی که از ازدواج موقت صاحب نوزادی شده است، نسب نوزاد ناشی از ازدواج موقت یا صیغه را قبول نکند و منکر نسب فرزند به خود گردد و یا آنکه با وجود قبول نسب فرزند، نسبت به دریافت شناسنامه او اقدام نکند. 

در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که نحوه دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت چگونه است؟ آیا مادر حق دارد نسبت به دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت اقدام نماید ؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.


شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت

با استناد به قانون مدنی، ازدواج موقت ازدواجی است که به منظور مدت زمان معینی میان زوج و زوجه منعقد می‌گردد و تنها در طول همین مدت رابطه زوجیت معنا دارد و بعد از آن ازدواج موقت باطل می‌شود. از نظر قانون ازدواج موقت برای مدت زمان محدود و تحت شرایطی انجام می‌پذیرد که به منظور رفع نیازهای جنسی راه دیگری وجود نداشته باشد؛ بر همین اساس است که ازدواج موقت از ثبات و دوام ازدواج دائم برخوردار نبوده و قاعدتا بر مبنای تولید نسل و متولد شدن فرزند انجام نمی‌گیرد.

با این حال، امکان دارد تحت شرایطی زوجه در طول ازدواج موقت یا صیغه باردار گردد. بر حسب قانون حمایت خانواده: «نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در راستای محوریت و استواری روابط خانوادگی ازدواج دائم را که مبنای تشکیل خانواده است، مورد حمایت قرار می‌دهد. »

ازدواج موقت نیز به دلیل آنکه از موازین شرعی و مقررات قانون مدنی تبعیت می‌کند در صورت باردار شدن زن و یا توافق زوجین، ثبت آن الزامی خواهد بود.

همانطور که ملاحظه می‌گردد، مسئله باردار شدن زن در ازدواج موقت موجب می‌گردد تا زوج مکلف شود که ازدواج موقت را با زوجه موقت خود بر اساس عقدنامه ازدواج موقت ثبت کند. ثبت ازدواج موقت در دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت نقش بسیار مهمی خواهد داشت؛ به این خاطر که زمانی که ازدواج موقت یا صیغه در دفتر ازدواج به ثبت می‌رسد، به طبع نوزادی هم که از این ازدواج متولد گردد، ملحق به پدر خواهد بود و امکان دریافت شناسنامه برای او وجود خواهد داشت.

به استناد ماده 1158 قانون مدنی: «نوزاد متولد شده در زمان زوجیت از جمله دائم یا موقت، ملحق به مرد است مشروط به اینکه از زمان نزدیکی تا موقع تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه‌ نگذشته باشد.» بنابراین اگر شرایط قانونی جهت ثابت کردن نسب فرزند به پدر وجود داشته باشد، پدر هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت تکلیف دارد که برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت شناسنامه دریافت کند. 

حتی در صورتی که مدت زمان ازدواج موقت پایان یافته و یا مرد نسبت به بذل مدت ازدواج موقت اقدام کرده باشد.

لازم به توضیح است که در رابطه با نوزاد ناشی از رابطه نامشروع به منظور بهره مندی از حقوق قانونی دریافت شناسنامه فرزندان نامشروع هم الزامی دانسته شده است. لیکن در صورتی که جهت دریافت شناسنامه برای وی از طریق گواهی ولادت جعلی اقدام شود، امکان دارد به جرم جعل گواهی ولادت و یا تهیه گواهی ولادت جعلی به مجازات محکوم گردید.


آیا می‌توان برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت شناسنامه دریافت کرد؟

در ماده 1158 قانون مدنی، شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت  بیان شده است. این ماده قانونی مقرر داشته است: «نوزاد متولد شده در زمان زوجیت، ملحق به مرد خواهد بود، مشروط بر اینکه از زمان نزدیکی تا زمان تولد، کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد. »

همانطور که در این ماده مقرر شده، هیچ فرقی بین فرزندی که از ازدواج موقت و یا دائم حاصل شده وجود ندارد. پدر نوزاد ناشی از ازدواج موقت ملزم می‌باشد که وسایل معاش فرزند خود را فراهم نماید. شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت هم مثل دائم است. پدر یا مادر لازم است با همراه داشتن گواهی ولادت به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و نسبت به دریافت شناسنامه او اقدام کنند.


مدارک لازم برای دریافت شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت چیست؟

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت شامل یک‌سری مدارک است. در شرایطی که هر کدام از والدین واجد شرایط به منظور دریافت شناسنامه نوزاد تازه متولد شده اقدام نماید بایستی مدارک زیر را تسلیم نماید.

اصل شناسنامه پدر و مادر: هر کدام از والدین واجد شرایط اخذ شناسنامه که به منظور دریافت شناسنامه به ثبت احوال مراجعه نماید نخستین اقدامی که لازم است انجام دهد این است که شناسنامه پدر و مادر نوزاد را به مسئول مربوطه تقدیم نماید.

گواهی ولادت: گواهی ولادت را پزشک یا ماما صادر می¬کند که جزو مدارک اصلی به منظور صدور شناسنامه نوزاد محسوب می‌گردد.

فیش بانکی : این فیش را بایستی موقعی به اداره ثبت احوال تقدیم کرد که مبلغ تعرفه از طریق متقاضی شناسنامه پرداخت گردیده باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می¬توانید از مشاوره حقوقی ازدواج موقت وکلای وکیل وند بهره مند گردید.


تکلیف شناسنامه نوزاد ناشی از ازدواج موقت در صورت فراری شدن پدر

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت در شرایطی که ازدواج به ثبت نرسیده باشد اندکی کار را دشوار خواهد ساخت. در شرایطی که پدر فراری باشد مادر حق دارد به دادگاه مراجعه نماید.

مادر در دادگاه بایستی قادر به اثبات عقد نکاح خود باشد. بعد از ثابت نمودن عقد ازدواج الحاق فرزند نیز به پدر به اثبات خواهد رسید. بعد از آنکه برای دادگاه هویت پدر به اثبات رسید وی را ملزم به اخذ شناسنامه خواهد کرد.

در شرایطی که زوج که زوجه از او تحت عنوان پدر فرزند نام برده است هرگز پیدا نشود، مادر خواهد توانست به تنهایی نسبت به دریافت شناسنامه اقدام نماید. در شرایطی که پدر کاملا مشخص باشد نام او تحت عنوان پدر فرزند در شناسنامه درج خواهد شد. ولی  در صورت نامشخص بودن پدر نوزاد نامی فرضی به جای نام پدر ثبت خواهد گردید.


دریافت شناسنامه به نام مادر برای فرزند ازدواج موقت

  • در فرض نخست بدین منظور که مادر فرزند قادر به دریافت شناسنامه برای او باشد در شرایطی که ازدواج موقت آنها در دفتر ازدواج ثبت گردیده باشد، این امکان را دارد تا به اداره ثبت احوال مراجعه نماید و برای فرزند خود شناسنامه دریافت کند.
  • در فرض دوم در شرایطی که ازدواج موقت ایشان علی‌رغم بارداری زن به ثبت نرسیده باشد، بایستی والدین فرزند هر دو با یکدیگر به اداره ثبت احوال مراجعه نمایند و بیان کنند که با همدیگر ازدواج موقت کرده‌اند ولی آن را به ثبت نرسانده‌اند. که بلافاصله برای نوزاد به نام پدرش، شناسنامه صادر خواهند کرد.
  • ولی در فرض بعدی در صورتی که ازدواج موقت به ثبت نرسیده باشد و پدر هم به منظور دریافت شناسنامه اقدامی نکند، زن بایستی به دادگاه خانواده مراجعه نماید. در دادگاه ابتدا باید ازدواج موقت خود را با مرد به اثبات رسانده و پس از آن ثابت کند که نوزاد ناشی از ازدواج موقت متعلق به مرد مذکور است. در اینجا دادگاه پس از اثبات، زوج را مکلف به دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت خواهد کرد.
  • در فرض چهارم در صورتی که دریافت شناسنامه از طریق پدر امکان پذیر نبود، مادر حق دارد با اخذ حکم امین از دادگاه، امین فرزند خود گردد و نسبت به دریافت شناسنامه برای نوزاد خود اقدام نماید. در فرض شناسنامه نوزاد با نام خانوادگی مادر صادر می‌گردد و تنها نام کوچک پدر نوزاد درج خواهد شد. در حقیقت نوزاد نام خانوادگی مادر خود را می‌گیرد.

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت برای هنگامی که پدر کودک بنا به هر عللی حضور ندارد اندکی متفاوت خواهد بود. بر اساس قانون پدر بالاترین حق را جهت دریافت شناسنامه برای کودک خود دارد. 

در شرایطی که پدر یا هر کدام از ابوین حضور نداشته باشند مادر مکلف خواهد بود که نسبت به دریافت شناسنامه کودک اقدام کند. در صورتی که هویت پدر کودک نامعلوم باشد یک اسم فرضی برای پدر انتخاب می¬کنند و از نام خانوادگی مادر برای کودک استفاده خواهند کرد.

مادر به منظور اخذ شناسنامه بایستی به دادگاه مراجعه نموده و به دادگاه درخواست گواهی صدور امین موقت تقدین نماید. مادر با گرفتن حکم امین موقت از سمت قانونی برخوردار می‌گردد. 

پس از اخذ حکم مادر می‌بایست به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و درخواست صدور شناسنامه برای فرزند خود را بنماید. شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت ممکن است مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.


شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت توسط وکیل

شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد ناشی از ازدواج موقت توسط وکیل به این ترتیب است که وکیل با در اختیار داشتن شناسنامه والدین یا یکی از ایشان به همراه وکالتنامه به اداره ثبت احوال مراجعه می‌نماید. به طور معمول والدین شخصا جهت دریافت شناسنامه اقدام می¬کنند.

در شرایطی که پدر کودک به هر دلیلی حضور نداشته باشد و یا از قبول کودک خودداری کند بهتر است مادر یک وکیل اختیار کند. وکلای موسسه وکیلوند علاوه بر ارائه مشاوره به سه صورت آنلاین، تلفنی و حضوری در شرایطی که بخواهید وکالت پرونده شما را نیز بر عهده می¬گیرند.