پیامک پرونده منتظر اجرای دستور قاضی است چه معنایی دارد؟

معنی پرونده منتظر اجرای دستور قاضی توسط دفتر می باشد

مهم ‌ترین مرحله رسیدگی به یک پرونده در دادگاه، اجرای حکمی است که صادر می ‌شود. در واقع هدف قانون صدور حکم و اجرای آن است که بتوان از این طریق عدالت را در جامعه برقرار سازد.

اما یک حکم تا زمانی که به مرحله اجرایی شدن برسد مراحل مختلفی را طی خواهد کرد که گاهی زمان زیادی نیز میطلبد. یکی از اصطلاحاتی که خیلی از افراد در جریان رسیدگی به پرونده خود با آن روبرو می‌شوند انتظار پرونده برای اجرای دستور قاضی است و ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم این اصطلاح به چه معناست با ما همراه شوید.

اجرای حکم به چه معناست؟

آخرین پروسه در رسیدگی به یک پرونده کیفری یا حقوقی، اجرای حکمی است که توسط قاضی دادگاه صادر شده است. حکم صادر شده باید مطابق تشریفات پیشبینی شده در قوانین آیین دادرسی کیفری اجرا شود.

لازم به ذکر است اجرای احکام مدنی به دو نوع موقت و کامل تقسیم می ‌شود که احکام موقت، احکامی است که هنوز قطعیت نیافته و قابل اعتراض است اما احکام کامل یا نهایی، به احکامی گفته می‌شود که زمان اعتراض آن ‌ها گذشته و باید به صورت قطعی در دادگاه صالح اجرا شود. 

چه احکامی لازم الاجراست؟

همانطور که از اسم آن پیداست به احکامی که باید حتما اجرا شوند احکام لازم ‌الاجرا می ‌گویند و احکامی که در دعاوی مختلف از طریق مراجع دادگستری صادر می ‌شوند یکی آن ‌ها هستند. 

همچنین احکامی که از طریق مقامات غیر دادگستری صادر می ‌شود اما اجرای آن با محاکم دادگستری است و احکامی که به صورت مستقل اتخاذ و صادر می ‌شوند همچون احکام داوری نیز جزو احکام لازم‌ الاجرا دانسته می ‌شود.

مراحل اجرای حکم چیست؟

هنگامی که پرونده ‌ای در دادگاه مطرح می ‌شود باید پس از طی مراحل مختلف راجع به آن تصمیم گیری شده و حکم صادر شود. پس از صدور نیز، حکم باید پس از طی شدن مراحل مختلف اجرا شود تا طرف مقصر به سزای عمل خود برسد.

اما اگر بخواهیم به مراحل اجرای حکم اشاره کنیم باید بگوییم:

  • صدور حکم توسط دادگاه 
  • تقاضا صدور اجراییه از طرف فرد شاکی
  • ارسال این تقاضا به مدیر دفتر 
  • تقدیم تقاضا صدور اجراییه به همراه گزارش به دادگاه 
  • صادر شدن دستور اجرای موقت یا رای نهایی توسط دادگاه صالح 
  • دستور رئیس دادگاه برای صدور اجراییه
  • ابلاغ اجراییه به شاکی
  • تنظیم اجراییه روی برگه‌های مخصوص اجراییه توسط مدیر دفتر
  • اجرا حکم در اجرای احکام دادگاه صالح
وجود این مراحل نشان از این دارد که پس صدور رای، حکم به صورت خود به خودی اجرا نخواهد شد بلکه طبق مراحل، فردی که رای به نفع وی صادر شده است باید ظرف مدت ده روز تقاضای حکم را درخواست نماید. سپس تمام مراحلی که ذکر شد به ترتیب طی شده تا رای صادر شده اجرا شود. 

اعتراض به حکم قطعی قاضی 

پس از اینکه پرونده ‌ای در دادگاه صالح مورد بررسی قرار می‌ گیرد بر اساس تحقیقات انجام شده و مدارک و شواهد موجود، برای آن حکم صادر خواهد شد. اما گاهی این حکم صادر شده برای طرفین قابل قبول نیست که آن ‌ها می‌ توانند در این موقع به حکم اعتراض نمایند.
روش ‌های اعتراض به حکم قطعی قاضی شامل:
واخواهی: واخواهی را می‌ توان فرصتی دانست که به محکوم غایب داده می ‌شود تا بتواند از خود دفاع کند. این اعتراض نیز زمانی که دادگاه بدون حضور خوانده برای پرونده حکم صادر می ‌کند وارد خواهد بود.
اعتراض شخص ثالث: در صورتی که در جریان پرونده به شخص ثالثی که جزو طرفین دعوی نبوده آسیبی وارد شود وی حق اعتراض به رای دادگاه را خواهد داشت.
اعاده دادرسی: یکی دیگر از روش‌ های اعتراض به حکم قطعی قاضی، اعاده دادرسی است که طبق ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی در مواردی همچون عدم هماهنگی موضوع حکم و ادعای خواهان می‌توان از آن استفاده نمود. 
اشتباه قاضی: اگر قاضی در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم اشتباه کند طرفین می ‌توانند به آن اعتراض نمایند. البته این اشتباه باید طوری باشد که بتوان آن را از طرق قانونی اثبات نمود.
می‌شود. البته لازم به ذکر است برای هر پرونده‌ای زمان مشخصی برای اعتراض تعیین شده است که طرفین باید به آن توجه داشته باشند.

پرونده منتظر اجرای دستور قاضی است به چه معناست؟

یکی از اصطلاحاتی که طرفین دعوی ممکن است در جریان رسیدگی به پرونده ‌های خود با آن روبرو شوند اصطلاح «پرونده منتظر اجرای دستور قاضی است» می ‌باشد. این اصطلاح به این معناست که تحقیقات پرونده شما هنوز به اتمام نرسیده و قاضی باید پس از تکمیل تحقیقات، رای نهایی را صادر نماید.
مدت زمانی که قاضی رای نهایی را صادر می‌ کند بستگی به موضوع پرونده شما و روند تکمیل تحقیقات دارد که باید در این زمان صبر پیشه کنید.

تحقیقات پرونده چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

از جمله اقدامات قانونی که توسط بازپرس یا مقامات قضایی دیگر به منظور حفظ آثار و علائم جرم، جمع ‌آوری ادله لازم برای شناسایی، جلوگیری از متواری شدن متهم و یافتن وی و ... انجام می‌شود تحقیقات مقدماتی است.
برای اینکه این تحقیقات شروع شود باید شاکی خصوصی پرونده شکوائیه را تقدیم دادسرا بکند یا جرم جنبه عمومی داشته و توسط مأموران نیروی انتظامی یا دیگر مقامات قضایی گزارش داده شود. 
اما نمی‌ توان زمانی را برای اتمام تحقیقات مقدماتی مشخص نمود؛ زیرا این تحقیقات با توجه به مدارک و شواهد موجود انجام می ‌شود و به هر میزان که مدارک بیشتری وجود داشته باشد کار تحقیقات نیز راحت ‌تر انجام خواهد شد. 

سخن آخر

یکی از وظایف دادگاه و دادسرا رسیدگی به پرونده‌ هایی است که به آن ‌ها ارجاع داده می ‌شود. اما برای اینکه پرونده‌ای در یک مرجع قضایی پیگیری و برای آن حکم صادر شود باید مراحل مختلفی طی شود‌.
همچنین پس از صدور حکم باید فرد شاکی تقاضانامه صدور اجراییه را به مدیر دفتر تقدیم نماید تا وی نیز آن را همراه با گزارش به دادگاه ارسال کند. اما یکی از اصطلاحاتی که افراد مختلف ممکن است در جریان رسیدگی به پرونده ‌های خود با آن مواجه شوند اصطلاح «پرونده منتظر اجرای دستور قاضی است» می‌ باشد که منظور از آن به اتمام نرسیدن تحقیقات پرونده و عدم صدور رأی نهایی به همین دلیل است که نمی‌توان زمان مشخصی را نیز برای آن در نظر گرفت.