هزینه محضر برای بخشیدن مهریه چقدر است؟

هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

در قانون ما همان طور که می دانید حق طلاق را به زوج داده اند و در مقابل حقوقی مانند نفقه برای زوجه نیز در نظر گرفته شده تا زوجه بتواند هزینه های زندگی را پرداخت کند. در زمان ازدواج دائم مهریه ای برای خانم ها بر اساس توافق طرفین تعیین شده که زن هر موقع که بخواهد بر اساس شرایطی می تواند آن را مطالبه کند. در شرایطی ممکن است خانمی تصمیم بگیرد تا مهریه خود را ببخشد.

برای این کار باید مدارک لازم ارائه شده و اقرار نامه بخشش مهریه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد. موضوعی که اهمیت دارد هزینه محضر برای بخشیدن مهریه است. ما در این مطالب قصد داریم در خصوص بخشیدن مهریه و هزینه های آن در محضر اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.


آشنایی با اقرار بخشش مهریه یا اقرار نامه بذل مهریه

واژه اقرار در واقع به معنای اعتراف کردن و یا تایید کردن به صورت رسمی است. به عبارتی زمانی که فردی به موضوعی اقرار می کند یعنی او به صورت رسمی آن موضوع را تایید و به آن اعتراف کرده است. اقرار در بخشیدن مهریه نیز به همین معناست و زوجه به صورت رسمی تایید کرده که مهریه خود را به همسرش می بخشد.

جالب است بدانید اقرار برگشت ندارد و این یعنی اگر خانمی به بخشیدن مهریه خود اقرار نماید دیگر نمی تواند بعد مدتی حرف خود را نقض کرده و مهریه را مطالبه کند. بنابراین اقرار برای بخشیدن مهریه باید به صورت هوشمندانه صورت بگیرد. حال ممکن است این سوال به وجود آید که چرا باید یک خانم مهریه خود را به همسرش ببخشد. در این بخش این موضوع را بررسی می کنیم.


دلایل بخشش مهریه از طرف زوجه

بخشیدن مهریه از طرف زوجه می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. ما در این قسمت برخی از اصلی ترین دلایل آن را برای شما بیان می کنیم.

  • موضوعی مادی با ارزش تر از مهریه وجود دارد

گاهی ممکن است زوجین در خصوص این موضوع به توافق برسند که زن مالی با ارزش تر از مهریه خود را دریافت کند و در عوض مهریه را به مرد ببخشد. برای مثال ممکن است مهریه زوجه 150 عدد سکه باشد، اما زن از مرد بخواهد که زمینی با همین ارزش به نام او خریداری کند و زن در مقابل مهریه خود را می بخشد. این موضوع یکی از رایج ترین دلایل برای بخشش مهریه خانم ها است.

  • موضوعی غیر مادی با ارزش تر از مهریه

از رایج ترین موضوع غیر مادی با ارزش می تواند به حق سرپرستی فرزند یا همان حضانت فرزند اشاره کرد. در واقع در این مورد زن و مرد توافق می کنند که زن در مقابل بخشیدن مهریه خود سرپرستی فرزندش را به عهده بگیرد. یا این که گاهی ممکن است زوجه از زندگی مشترک با همسر خود خسته شده و درگیری های زندگی مشترک آرامش او را سلب کرده، به همین علت تصمیم می گیرد تا مهریه خود را ببخشد تا فرایند طلاق سریع تر طی شود.

  • برابر شدن شرایط زندگی با گرفتن حق طلاق و سایر حقوق

همان طور که احتمالا همه شما می دانید در قانون کشور ما علاوه بر این که حق طلاق به مرد داده شده، حقوق دیگری نیز مانند انتخاب محل زندگی، حق کار، حق تحصیل خانم و مواردی این چنینی به مرد داده شده است. بر همین اساس مرد می تواند به همسر خود اجاره کار کردن یا تحصیل را ندهد یا این که او را ممنوع الخروج نماید.

با وجود این شرایط برخی از زوجین قبل از ازدواج با هم توافق می کنند که مرد حقوق ذکر شده را به صورت مساوی با همسر خود تقسیم کند و در عوض زن نیز حقوقی مانند مهریه را ببخشد. به عنوان مثال زوجه می تواند در مقابل بخشیدن مهریه خود از زوج تعهد بگیرد تا هر وقت که می خواهد بتواند از کشور خارج شود. یا بدون رضایت همسر خود به مشغول به کار شود.

البته باید بدانید که حتی اگر مرد حق اجازه کار را به زن خود داده باشد، باز هم می تواند در شرایطی خاص در دادگاه نسبت به شغل همسرش شکایت کند. در این صورت اگر در دادگاه اثبات شود که شغل خانم برای او مناسب نبوده و برخلاف شان و منزل او است، حکم ممنوعیت انجام کار زن را صادر می کند.

  • تهدید یا فریب زن

در خصوص فریب خوردن باید بگوییم که گاهی مرد این قول را به همسرش می دهد که اگر مهریه خود را به او ببخشد او در مقابل برای مثال یک زمین یا آپارتمان برای او میخرد. این در حالی است که مرد تنها می خواهد زن را فریب دهد تا مهریه خود را ببخشد. در چنین شرایطی زن ممکن است فریب خورده و مهریه خود را ببخشد.

تهدید کردن زن در خصوص بخشیدن مهریه به این صورت است که گاهی پیش می آید مرد از روش های مختلف زن و یا حتی خانواده او را تهدید می کند تا او را مجبور به بخشیدن مهریه نماید.


چرا برای بخشیدن مهریه وجود شاهد لازم است؟

در جامعه ما این تصور وجود دارد که دلیل وجود شاهد برای بخشیدن مهریه و امضا گرفتن از آن ها دلایل جنسیتی و یا توهین به مقام خانم ها است. اما این تصور کاملا اشتباه بوده و دلیل امضا گرفتن از شاهدین در این خصوص دو دلیل مهم تعیین شده که به آن ها می پردازیم.

دلیل اول این است که با توجه به این که در قانون ما هر موضوعی که قرار است رسمی شود باید به صورت ارادی و بدون هیچ گونه اجباری انجام شود، در دفاتر اسناد رسمی برای این که اثبات شود که خانم با رضایت قلبی و بدون هیچ اجباری مهریه خود را بخشیده باید برای بخشیدن مهریه یک یا دو نفر از نزدیکان خود را به عنوان شاهد به همراه داشته باشد.

این شاهدین می توانند خانواده خانم باشد و دلیل وجود آن ها صرفا به خاطر این موضوع بوده که تایید شود خانم این کار را با اراده خود انجام می دهد. زیرا در برخی موارد مشاهده شده که بعدها خانواده زن ممکن است از دفترخانه شکایت کنند و تصور کنند که آن ها با همسر زن همکاری کرده و زن را مجبور به بخشیدن مهریه کرده اند.

دلیل دوم برای همراه داشتن شاهد این است که مباحث و دعواهای خانوادگی به دفترخانه کشیده نشود. با توجه به این که ما در کشوری زندگی می کنیم که اکثر خانواده ها سنتی بوده و تصمیمات خانم ها مثل بخشیدن مهریه می تواند زمینه را برای دعواها خانوادگی فراهم کند؛ وجود شاهد می تواند از این امر جلوگیری نماید.


آیا بخشیدن مهریه بدون اذن پدر قابل انجام است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که مهریه حق زوجه است. بنابراین زوجه برای بخشیدن مهریه که حق اوست به اجازه و اذن کسی نیاز ندارد. اما همان طور که گفتیم برای این که در خصوص بخشیدن مهریه مشکلات و مباحث خانوادگی افراد به دفترخانه ها کشیده نشود در صورت عدم حضور پدر در دفترخانه باید بستگان درجه یک یا دو با زوجه به دفترخانه مراجعه کنند.


هزینه محضر برای بخشیدن مهریه چقدر است؟

در مورد هزینه محضر برای بخشیدن مهریه باید بگوییم که این هزینه بر اساس نحوه بخشش، شرایط زوجین و تعداد صفحاتی که باید تنظیم شود می تواند متغیر باشد. برای مثال هزینه ها بر اساس این که مهریه توسط زوجه دریافت شده یا قصد اقرار به دریافت یا بخشیدن را دارد یا این که زوجه در عوض بخشیدن مهریه خود حق طلاق یا حقوق دیگر را دریافت می نمایند یا خیر متفاوت است.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که هزینه محضر برای بخشیدن مهریه بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود و شما باید با توجه به شرایط خود هزینه های لازم را پداخت کنید.


مدارک لازم برای تنظیم سند بخشیدن مهریه

برای آغاز مراحل بخشیدن مهریه با توجه به این که ممکن است فرایند آن کمی زمانبر باشد ابتدا تنها حضور خانم کافی است و پس از این که مراحل تکمیل شد باید زوجین و شاهدین زوجه در محضر حضور داشته باشند. 

مدارک لازم برای تنظیم سند به جهت بخشیدن مهریه عبارت است از:

  • مدارک هویتی زوجه یعنی کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک هویتی زوج یعنی کارت ملی و شناسنامه
  • سند ازدواج زوجین
  • در زمان امضای شاهدان، ارائه کارت ملی یا شناسنامه آن ها برای تایید هویت

  • مراحل بخشیدن مهریه

    برای بخشیدن مهریه از طرف زوجه مراحل مختلفی باید طی شود. این مراحل به صورت زیر است.

    • یافتن محضر

    شما باید قبل از هرچیزی یک محضر مناسب برای انجام این امر پیدا کنید. در برخی شرایط محضرها و دفاتر اسناد رسمی ممکن است به دلیل مختلف مانند شکایت ها و غیره این کار را انجام ندهند. یا حتی ممکن است دفتر اسناد رسمی این تخصص را نداشته و تنها امور خاصی را انجام می دهد.

    • حضور زن یا مرد و شروع درخواست

    در این مرحله تنها یکی از زوجین با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه هر دو طرف و سند ازدواج آن ها می توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در این بخش باید فرم های لازمه تکمیل شده و هزینه های مربوطه پرداخت شود تا فرایند بخشیدن مهریه آغاز شود. در این مرحله نیازی نیست تا شاهدان زوجه در دفاتر اسناد رسمی یا محضر حضور داشته باشند.

    • انجام مراحل مربوط به تنظیم سند توسط محضر

    در این بخش دفاتر اسناد رسمی باید سند مربوطه را تنظیم کرده و برای تایید اطلاعات لازم استعلام آن ها را دریافت کنند. این مرحله تنها توسط دفاتر اسناد رسمی انجام شده و نیازی به حضور زوجین ندارد. فقط جهت اطلاع باید بدانید که گاهی استعلام اطلاعات ممکن است کمی زمانبر باشد.

    • حضور در دفترخانه برای امضای سند

    در این مرحله از فرایند بخشیدن مهریه زوجین باید به همراه شاهدین به محضر مراجعه کرده و با ارائه مدارک ذکر شده اسناد لازم را امضا کنند.


    جمع بندی

    بخشیدن مهریه یکی از موضوعات حقوقی مهمی بوده که هزینه آن برای زوجین به یک دغدغه مهم تبدیل شده است. بخشیدن مهریه دارای شرایط و مراحل خاصی بوده و باید کاملا با رضایت فرد انجام گیرد.

    هزینه بخشیدن مهریه در محضر یک موضوع مهم است که امروزه این هزینه بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود. ما در این مطالب سعی کردیم اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار دهیم.