هزینه ابطال تمبر هزینه دادرسی 110 سکه مهـریه

هزینه دارسی مهریه با کیست؟ و قانون جدید هزینه دادرسی مهریه

هنگامی که یک دعوی حقوقی یا کیفری در دادگاه مطرح شده و خواهان، درخواست رسیدگی به آن را دارد باید هزینه ‌ای را تحت عنوان هزینه دادرسی یا هزینه رسیدگی به دادگاه پرداخت نماید.

در مواقعی که زوجین در روابط زناشویی خود به مشکل می‌خورند و قصد جدایی از یکدیگر را می‌گیرند نیز باید هزینه ‌ای جهت رسیدگی به پرونده طلاق و اجرای مهریه بپردازند.

اما برای تعیین میزان این هزینه معیارهای مختلفی در نظر گرفته خواهد شد و ما نیز قصد داریم اطلاعاتی راجع به ابطال تمبر هزینه دادرسی مهریه به تعداد  110 سکه را بررسی کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. 

هزینه دادرسی مهریه چیست؟

رسیدگی به هر دعوی در دادگاه نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است که دعوی طلاق و اجرا گذاشتن مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه دادرسی اجرای مهریه توسط دادگاه یا مرجع قضایی مناسب تعیین خواهد شد که به صورت تمبر به درخواست الصاق شده و پس از پرداخت هزینه باطل خواهد شد.

لازم به ذکر است در تعیین میزان این هزینه، نوع مهریه مد نظر نخواهد بود بلکه مهریه هر چیزی که باشد به وجه رایج مملکت تبدیل شده و بر مبنای قیمت به دست آمده هزینه نیز تعیین خواهد شد.

پرداخت هزینه دادرسی مهریه بر عهده کیست؟

برای اینکه بررسی کنیم پرداخت هزینه دادرسی مهریه بر عهده کیست باید به این نکته اشاره کنیم که طبق قانون، هزینه دادرسی یا رسیدگی در هر دادگاهی با محکوم است.

بر همین مبنا در ابتدا هزینه دادرسی مهریه بر عهده زوجه خواهد بود؛ زیرا دادخواست مطالبه مهریه از طرف وی مطرح می‌شود. اما این پایان راه نخواهد بود بلکه پس از پایان دادگاه این هزینه به عهده زوج گمارده خواهد شد یعنی زوج موظف است هزینه دادرسی را پس از خاتمه دادگاه پرداخت نماید.

اعسار در پرداخت هزینه دادرسی مهریه

یکی از قوانینی که افراد در پرونده ‌های مختلف می‌توانند به نفع خود استفاده بکنند اعسار است که در پرونده طلاق و اجرای مهریه نیز کاربرد خواهد داشت.

اگر زوج توانایی پرداخت مهریه به صورت کامل را نداشته باشد درخواست اعسار کرده و در صورت تأیید این درخواست، مهریه برای او قسط بندی خواهد شد. 

در پرداخت هزینه دادرسی نیز امکان درخواست اعسار وجود دارد که زوجه باید آن را به دادگاه تقدیم نموده تا مورد بررسی قاضی قرار بگیرد. در صورتی که قاضی با درخواست اعسار زوجه موافقت نماید هزینه دادرسی از دوش وی خارج شده و بر عهده زوج قرار خواهد گرفت.

درخواست اعسار زوجه در چه شرایطی مورد قبول واقع خواهد شد؟

معسر کسی است که به واسطه نداشتن دارایی یا عدم دسترسی به اموال خود توانایی پرداخت هزینه دادرسی یا دیون را نخواهد داشت.

همچنین طبق قانون زوجه می‌تواند درخواست اعسار خود را از طریق شهادت شهود اثبات کند که در همین راستا شهادت حداقل دو نفر که از وضعیت مالی و زندگی وی اطلاع دارند کفایت خواهد کرد که دادگاه درخواست وی جهت اعسار را مورد قبول قرار دهد. 

ابطال تمبر هزینه دادرسی مهریه چگونه انجام می‌ شود؟

همانطور که به آن اشاره کردیم هزینه دادرسی مهریه توسط دادگاه تعیین خواهد شد و به صورت تمبر به درخواست الصاق شده و پس از اینکه پرداخت شد باطل خواهد شد. 

به عبارتی با پرداخت هزینه دادرسی مهریه که بر عهده زوجه می ‌باشد تمبر باطل شده و دادگاه به درخواست رسیدگی خواهد کرد.

یکی از نکات مهمی که باید ذکر کرد این مورد است که هزینه دادرسی در مرحله بدوی و تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی با یکدیگر متفاوت است و معیارهای مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

مبلغ ابطال تمبر هزینه دادرسی چگونه محاسبه می‌ شود؟

در دادگاه معیاری که برای تعیین هزینه دادرسی در مرحله بدوی در نظر گرفته می‌شود به این شرح که تا مبلغ دویست میلیون ریال هزینه دادرسی معادل 5 / 2 درصد و مازاد بر آن معادل 5 / 3 درصد بهای خواسته یا محکوم به می‌باشد. 

همچنین هزینه دادرسی مهریه در مرحله واخواهی و تجدیدنظر معادل 5/ 4 درصد بهای خواسته یا محکوم به و در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث مبلغی معادل 5/ 5 درصد محکوم به خواهد بود. 

ابطال تمبر هزینه دادرسی 110 سکه مهریه

برای اینکه بتوان مبلغ ابطال تمبر هزینه دادرسی مهریه به تعداد 110 سکه را محاسبه نمود ابتدا باید مبلغ کل آن را بر اساس قیمت روز سکه تبدیل به ریال که وجه رایج مملکت است کرد.

سپس در صورتی که مبلغ به دست آمده از 200 میلیون ریال تجاوز کرد و دعوی در مرحله بدوی بود معادل سه و نیم درصد، در صورتی که در مرحله واخواهی بود معادل چهار و نیم درصد و در مرحله فرجام خواهی پنج و نیم درصد کل آن به عنوان هزینه دادرسی تعیین خواهد شد.

به عبارتی هزینه ابطال تمبر مهریه به تعداد 110 سکه در مرحله بدوی 000 / 250 / 558 ریال، در مرحله واخواهی 000 / 750 / 717 ریال و در مرحله اعاده دادرسی و فرجام خواهی 000 / 250 / 877 ریال خواهد بود.

اگر تمبر هزینه دادرسی ابطال نشود چه خواهد شد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید این است که اگر هزینه دادرسی پرداخت نشود و تمبر آن نیز باطل نشود تکلیف پرونده چه خواهد شد؟ 

که در جواب نیز باید گفت هزینه دادرسی یا رسیدگی یکی از هزینه‌ های الزامی است که باید در ابتدای ثبت درخواست توسط خواهان پرداخت شود و در غیر اینصورت به پرونده رسیدگی نخواهد شد.

اما اگر در جریان به اجرا گذاشتن مهریه، زن درخواست اعسار بدهد و این تقاضا نیز توسط دادگاه مورد قبول واقع شود پرونده بدون پرداخت هزینه دادرسی به جریان خواهد افتاد و در نهایت این هزینه از زوج دریافت خواهد شد. 

سخن آخر

یکی از دعاوی که تعداد آن روز به روز در دادگاه ‌های کشور در حال افزایش است دعاوی راجع به مهریه است. مهریه حقی است که برای زن در نظر گرفته شده و وی می‌تواند هر موقع که بخواهد آن را از مرد درخواست کند.

اما طبق قانون هنگامی که زن خواستار رسیدگی به پرونده وی تحت عنوان اجرای مهریه ‌باشد باید هزینه ‌ای نیز تحت عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت کند که رسیدگی به پرونده وی شروع شود.

اما اگر زن توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشد درخواست اعسار خواهد کرد و در صورتی که این تقاضا توسط دادگاه تایید شد پرداخت آن بر عهده مرد خواهد بود.