نصب کولر گازی در مشاعی و نمای ساختمان جرم است؟ + قوانین آن

قوانین نصب کولر گازی در ساختمان و مشاعات که باید بدانید

ساختمان ‌های کوچک و بزرگ دارای بخش‌ های مختلفی هستند که برخی از آن‌ ها به صاحبان واحدها اختصاص دارد و برخی دیگر جز اموال مشترک همه مالکان ساختمان به حساب می ‌آیند. قسمت ‌های اختصاصی که تکلیفشان مشخص است و جز صاحبان آن ‌ها کسی حق تغییر یا تصرف این بخش‌ ها را ندارد.

در قانون حقوقی بخش‌ های مشترک بین همه مالکان ساختمان را مشاعات ساختمان می ‌نامند که هرگونه تغییر بر روی آن ‌ها نیاز به رضایت همه مالکان دارد. قوانینی برای حفظ حقوق همه صاحبان مجموعه در مواردی مثل نصب کولر در قسمت مشاعی ساختمان و... در نظر گرفته شده که بهتر است مالکان واحد‌ ها آن‌ ها را بدانند. در ادامه قصد داریم به قوانین بخش‌ های اختصاصی و مشاعی ساختمان بپردازیم.

بخش ‌های اختصاصی و مشترک ساختمان

اغلب صاحبان واحد‌ها از قانون بخش ‌های اختصاصی با خبر هستند و با آن ‌ها موافق هستند و مشکلی و یا اختلافی بر سر این بخش‌ ها ندارند. از قسمت‌ هایی دارای مالکیت ‌ها خصوصی هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پارکینگ و انباری در صورت درج بر روی سند و داشتن مالکیت آن ‌ها
  • قسمت‌ های داخلی خانه مثل تراس، اتاق ‌ها، آشپزخانه، سرویس‌ ها و هال

فقط قسمت ‌های نام برده جز بخش‌ های اختصاصی هستند که شما اختیار تصمیم گیری تام آن ‌ها را دارید. سایر قسمت ‌های ساختمان را که در ادامه به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد جزو مشاعات ساختمان هستند که برخی از همسایگان در تصمیم گیری راجع به این بخش ‌ها اختلاف نظر دارند.

  • حیاط
  • باغچه
  • پله‌ ها
  • لابی
  • آسانسور
  • پشت بام
  • موتورخانه
  • انشعابات مشاع
  • در ورودی و پارکینگ
  • راهرو و پنجره ‌های آن
  • فضای باز زمین ساختمان

قوانین قسمت ‌های مشاع ساختمان

برای آن که صاحبان ساختمان با یکدیگر دچار مشکل و یا اختلاف نشوند لازم است به یک سری قوانین مسلط باشند و آن ‌ها را رعایت کنند. هر یک از واحد ها این قوانین را رعایت نکند و موجب خسارت به ساختمان شود خودش به تنهایی باید خسارت وارده را بپردازد. این قوانین به عبارت زیر هستند.

  1. هیچ کدام از مالکان ساختمان طبق قانون حق مالکیت تام مشاعات ساختمان را ندارند و نمی ‌توانند اختیار و حق لوازم و یا قسمتی از ساختمان را به دیگری بسپارد؛ مگر آنکه همه مالکان از این کار رضایت داشته باشند.
  2. باید طوری از مشاعات استفاده کنید که مزاحمتی برای سایر ساکنین و همسایگان ایجاد نشود. به‌عنوان‌ مثال از انجام کارهایی که در پارکینگ صدای زیادی تولید می‌کنند و یا گذاشتن زباله در فضای بسته که موجب تولید بوی نامطبوع می ‌شود پرهیز کنید.
  3. برای قرار دادن هر وسیله ‌ای در قسمت ‌های مشاع باید همه مالکان راضی باشند؛ از این رو بهتر است از قرار دادن وسایل شخصی مانند گیاه و یا جا کفشی که موجب مسدود شدن راه پله و... می ‌شوند خودداری کنید.
  4. هر یک از ساکنان باید خودرو خود را در جایگاه بخصوص خود پارک کند و اگر پارکینگ ندارد نباید خودرو خود را به درون پارکینگ بیاورد مگر با گرفتن رضایت همه ساکنان ساختمان.
  5. اگر برق، آب یا گاز ساختمان شما مشترک است هیچ یک از ساکنان حق استفاده شخصی و خصوصی از آن‌ها را بدون اطلاع دادن به مدیر ساختمان و یا رضایت همه مالکان ندارند.
  6. هرگونه اقدام برای استفاده از پارکینگ مهمان و یا برگزاری جشن و... در پارکینگ باید با رضایت همه مالکان ساختمان انجام شود.
  7. هیچکس حق بنایی و یا ساخت انباری و... را بدون هماهنگی در بخش‌های مشاع ندارد.
  8. بهتر است از هر نوع تغییری در نمای ساختمان بدون اطلاع به ساکنان و کسب رضایتشان خودداری کنید؛ حتی اگر این تغییر نصب بند آویز در تراس باشد.

نصب کولر گازی در نمای ساختمان

نمای ساختمان نیز جز قسمت ‌هایی محسوب می‌ شود که مالکیت آن به یک نفر اختصاص ندارد و همه صاحبان ساختمان باید راجع به تغییر آن تصمیم گیری کنند. حتی در صورت مخالفت یکی نفر از اعضای ساختمان نیز تصمیم گرفته شده عملی نخواهد شد مگر با پا در میانی و دریافت مجوز از شهرداری.
کولرهای گازی از جمله دستگاه ‌هایی هستند که نیاز است بخش بیرونی آن ‌ها در فضای باز نصب شوند. اغلب افراد ترجیح می ‌دهند به جای انجام لوله کشی و نصب بخش بیرونی بر روی بام مجموعه، این دستگاه را بر روی نما نصب کنند.
این افراد باید بدانند که هر گونه اقدام به نصب دستگاه و یا تغییر در نمای ساختمان که موجب شود ظاهر ساختمان تغییر کند باید با سایر مالکان مطرح شده و در صورت رضایت همه این کار عملی شود. در صورتی که یکی از اعضای ساختمان بدون رضایت شما تغییری در نما ایجاد کرده باشد، شما حق شکایت او را خواهید داشت.

شکایت از قانون شکنان

باید گفته شود هیچ یک از وکلا و یا مشاوران حقوقی در مرحله اول شکایت کردن را پیشنهاد نمی ‌کنند بلکه شکایت را آخرین راه برای حل اختلاف بین همسایگان می‌ دانند. طبیعتاً اولین راه صحبت کردن، کمک گرفتن از مدیر ساختمان و تلاش برای حل اختلاف به صورت مسالمت ‌آمیز است.
مشاوران در صورت بی فایده بودن مصالحه، مشورت با یک کارشناس شهرداری را توصیه می‌ کنند. کارشناسان این ارگان در صورت خواست طرفین می‌ توانند به مکان مربوطه آمده و با توجه به قوانین توصیه‌ های لازم را به هر دو طرف بدهند و شخص متخلف را از مجازات کارش مطلع سازند.
اگر با هیچ‌کدام از این دو روش به نتیجه نرسیدید می‌ توانید با مراجعه به شهرداری محل زندگی خود، درخواست شکایت مطرح کرده و پرونده تشکیل دهید. شهادت نامه سایر مالکان ساختمان از نارضایتی ‌شان و عکس و فیلمی که حرفتان را ثابت کند از جمله مدارکی هستند که به همراه داشتن آن ‌ها بر نتیجه شکایت شما تأثیر گذار خواهد بود. دقت داشته باشید در صورت ضبط عکس یا فیلم وارد حریم خصوصی همسایگان نشوید.
در صورتی که جز شما افراد دیگری نیز با اقدامات صورت گرفته در ساختمان مخالف هستند بهتر است شکایت از طرف هیئت مدیره ساختمان پیگیری شود. پیگیری شکایت از طرف مدیر در نتیجه شکایت تأثیر زیادی خواهد داشت.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با بخش‌ های اختصاصی و مشاع ساختمان آشنا کرده و قوانین هر یک از این قسمت ‌ها را بیان کنیم. همچنین اشاره کردیم نمای ساختمان نیز یکی از قسمت ‌های مشاع محسوب می ‌شود و باید قبل از نصب هرگونه دستگاه و یا تغییر در نمای ساختمان، همه مالکان رضایت خود را از این کار اعلام کنند. در صورتی که یکی از مالکان قوانین قسمت‌ های مشاع را زیر پا بگذارد سایر مالکان می‌توانند به کار او اعتراض کرده و یا از او شکایت کنند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.