مجازات جاساز مواد مخدر در ماشین یا خانه فرد دیگر در قانون

جاساز مواد مخدر در ماشین و اثبات پاپوش مواد مخدر

طبق قانون مبارزه با مواد مخدر، نگه داری، حمل و خرید و فروش مواد مخدر جرم محسوب می شود. فرد خاطی در دادگاه انقلاب محاکمه و به جرم او رسیدگی می شود. و در صورتی که در ماشین فردی مواد مخدرجاسازی شود مالک ماشین متهم اصلی شناخته می شود و ماشین او تا پایان تحقیقات توقیف و توسط دولت مصادره می شود. مگر اینکه مالک ماشین شخص ثالثی باشد که هویت او احراز شود در این صورت ماشین رفع توقیف می شود. البته باید توجه داشت که مالکیت خودرو باید رسمی باشد و ارائه ی سند عادی یا مبایعنامه یا قولنامه قابل قبول نیست و در زمان کشف مواد باید ماشین به نام فرد دیگری باشد تا از آن خودرو رفع توقیف شود.

 در برخی مواقع ممکن است خودرو به صورت امانی در دست متهم باشد و صاحب خودرو از ارتکاب جرم در آن بی اطلاع باشد که در این صورت می تواند با ارائه ی سند مالکیت از خودروی خود رفع توقیف کند و آن را در اختیار بگیرد.

در صورتی که فرد متهم اعلام کند که با صاحب خودرو در این جرم مشارکت داشته و یا به دستور او حمل مواد در ماشین صورت گرفته به اتهام مشارکت در حمل مواد مخدر مورد تعقیب قانون قرار می گیرد و مجازات می شود.

آیا مجازات متهم مواد مخدر مشمول تخفیف می شود؟

می توان گفت که بله در صورتی که با پلیس و نیروی انتظامی در شناخت مرکز مواد مخدر و مهره های اصلی آن همکاری نمایند مجازات آنها تا نصف شامل تخفیف میشود. 

برای مثال:

  • همکاری در معرفی شریک یا شرکا
  • انگیزه ی متهم که از جنایت چه بوده است 
  • معرفی خود قبل از اینکه مورد تعقیب نیروی انتظامی قرار بگیرد 
  • پشیمانی، بیماری، کهولت سن

از مواردی هستند که ممکن است سبب تخفیف در مجازات متهم شوند مثلا اگر مجازات حبس ابد شامل آنها شده قابل تبدیل به ۱۵ سال حبس یا اگر مجازات اعدام شامل آنها شده میتوانند از کمیسیون عفو تقاضای تخفیف کنند. چون جرائم مرتبط با مواد مخدر پیچیده هستند قانون گذار جمهوری اسلامی مجازات حمل مواد مخدر را از سایر جرائم مربوط به آن تفکیک کرده اند و برای آنها مجازات خاصی مقرر کرده اند.

مجازات حمل مواد مخدر، استعمال آن، یا خرید و فروش آن به صورت گسترده طبق ماده ی ۵  قانون اصلاحی و افزودن موادی به آن در سال ۶۷ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده است.

مجازات حمل مواد مخدر سنتی چیست؟

مواد مخدر سنتی به موادی میگویند که بدون آزمایشگاه و به صورت دستی ایجاد می شوند. مثل تریاک، تفاله تریاک، چرس، شیره و غیره و مجازات حمل مواد مخدر سنتی شامل موارد زیر است:

  • از کمترین مقدار تا ۵۰ گرم شامل ۵۰ ضربه شلاق و پرداخت ۳ ملیون جریمه نقدی می شود
  • ۵۰ تا ۵۰۰ گرم شامل ۵ تا ۱۵ میلیون جزای نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق است.
  • مجازات حمل ۵ تا ۲۰ کیلوگرم شامل جزای نقدی 

۶0 تا ۲۰۰ ملیون ریال و تحمل ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق به همراه ۵ تا ۱۰ سال حبس و در صورت تکرار جرم مصادره ی اموال و بار سوم حکم اعدام است.

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی چیست؟

تولید مواد مخدر صنعتی به هوش زیادی نیاز دارد همچنین با آزمایشگاه و آزمایش های ویژه تولید می شود. برخی از آنان با قیمت خیلی بالایی تولید می شوند مانند هروئین،کوکائین، مورفین و غیره

مجازات حمل و نگهداری مواد صنعتی مخدر به صورت زیر است:

  • کمترین میزان تا ۵ گرم شامل ۵۰۰ تا ۱ میلیون جزای نقدی به همراه ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق است.
  • ۵ گرم تا ۱گرم مشمول ۲ ملیون تا ۶ ملیون جزای نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق است.
  • حمل و نگهداری ۱ تا ۴ گرم مشمول ۸ تا ۲۰ میلیون ریال به همراه ۲ تا ۵ سال حبس به همراه ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق است.
  • حمل بالای ۴ گرم تا ۲۰گرم شامل ۲۰ ملیون تا ۴۰ میلیون جزای نقدی، ۵ تا ۸ سال حبس و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق است.
  • حمل و نگهداری ۱۵ تا ۳۰ گرم شامل ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی ،۱۰ تا ۱۵ سال حبس و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق است.
  • بیش از ۳۰ گرم شامل مصادره ی اموال، اعدام به جز تامین هزینه های متعارف زندگی برای باقی افراد خانواده است.

نحوه ی مصادره وسایل ارتکاب جرم چگونه است؟

طبق قانون مجازات اسلامی ماده ۱۹ تبصره ۵ هر گونه وسیله نقلیه ای که در حمل مواد مخدر چه با اطلاع صاحب آن چه بدون اطلاع او جاسازی شده باشد توسط دولت مصادره خواهد شد (و صاحب اصلی خودرو می تواند با ارائه ی سند رسمی خودروی خود را رفع توقیف کند)

اما اگر خودرو از اموال فرد خاطی باشد و از آن برای حمل مواد مخدر استفاده کرده باشد خودروی او توسط دولت ضبط می شود و در واقع اینگونه خودرو ها در اختیار سازمان مبارزه با مواد مخدر قرار خواهند گرفت.

مجازات جاسازی مواد مخدر در منزل یا ماشین فرد دیگر چیست؟

در اکثر موارد برخی افراد در پی ایجاد دردسر برای دیگری از روی دشمنی یا کینه مواد مخدر را در خانه یا خودروی آن فرد جاسازی میکنند که با مشخص شدن این توطئه مجازات آنها دو برابر مجازات این جرم خواهد بود. افرادی که در تعبیه ی این جرم به آنها به هر نحوی کمک کرده باشند ۳ تا ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی حداقل ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریال شامل آن ها میشود.

به طور کلی می توان گفت که افرادی که از روی دشمنی به جاسازی مواد مخدر در منزل یا محل کسب یا وسایل نقلیه ی فرد دیگری میپردازند در صورت احراز جرمشان محکوم به جزای 3 تا 6 سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهند شد. در واقع عنوان قانونی پاپوش درست کردن برای افراد (افترای عملی) است.

افترای عملی چ زمانی اعمال می شود؟

در واقع افترای عملی زمانی اعمال می شود که افراد با قرار دادن اشیائی که سبب جرم میشود در خانه یا خودروی شخص فرد را متهم جلوه دهند. در واقع، مجرم نشان دادن افراد دیگر سبب اشد مجازات این اشخاص خواهد شد (حداکثر مجازات آن جرم) و طبق قانون ۲۷ محکوم به ۲۰ تا 74 ضربه شلاق خواهد بود.