شکایت از فرد به دلیل اسکرین شات استوری به صورت کلوز فرند

جرم آبروریزی و انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی

بهتر است بدانید که افشای اسرار خصوصی دیگران جرم به حساب می‌ آید که امروزه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد این امر مرتکب جرم می‌ شوند؛ طبق گفته قانون مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانه ای افشا کردن اسرار دیگران و یا به اشتراک گذاشتن آن بدون رضایت فرد به طور کامل جرم شناخته می‌ شود و برای آن مجازات ‌هایی در نظر گرفته شده است؛ شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که اسکرین شات از استوری به صورت کلوز فرند قابل پیگیری است؟ و یا اینکه در صورت اشتراک گذاری عکس و یا ویدئوهای شخصی بدون اجازه فرد امکان پیگیری و شکایت وجود دارد یا خیر؟

افشاگری اسکرین شات چه حکمی در دادگاه دارد؟

بهتر است بدانید که افشاگری اسکرین شات به استوری و یا حتی کلوز فرند، به طوری که باعث از بین رفتن آبرو فرد و یا به وجود آمدن ضرر و یا زیان بشود؛ جرم به حساب می‌ آید و فردی که به افشاگری پرداخته است باید در دادگاه مربوطه از خود دفاع کرده و با توجه به حکم مقام قضایی مجازات فرد پیگیری و انجام شود.

بهتر است بدانید که اسکرین شات از استوری و یا چت‌ های خصوصی افراد در حالت عادی جرم محسوب می ‌شود و در صورت اشتراک گذاری آن، مجنی علیه (فردی که به آن زیان وارد شده و یا عکس و فیلم ‌های شخصی او بدون اجازه به اشتراک گذاشته شده است) می‌تواند به راحتی از فرد افشاگر شکایت نمایند.

نحوه پیگیری افشاگری در فضای مجازی

اگر فردی بدون اجازه شخص شما فیلم، عکس، صدای ضبط شده، اسکرین شات و یا مواردی از این قبل را در رسانه‌ های مجازی به اشتراک بگذارد که باعث از بین رفتن برو و یا ایجاد ضرر و زیان به فرد شود، می‌تواند به شکایت و درخواست مجازات نسبت به فردی که بدون اجازه به افشاگری مولتی مدیا افراد در رسانه ‌های مجازی کرده است بپردازد.

بررسی ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی

به طور کلی در ماده 745 قانون مجازات اسلامی شرح داده شده است که هر فردی به وسیله رسانه ‌های مجازی و رایانه‌ای و یا مخابراتی؛ مولتی مدیا هایی همچون صوت، اسکرین شات، فیلم و تصویر خانوادگی، خصوصی و یا اسرار دیگری را بدون رضایت فرد جز در موارد قانونی منتشر و یا پخش کند؛ مخصوصا اگر باعث به وجود آمدن ضرر یا از بین بردن آبرو حیثیت شخصی شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می‌شود.

توجه داشته باشید که جزای نقدی نیز از بیست میلیون به بالا می ‌باشد که با توجه به تورم این نرخ سالانه افزایش پیدا می‌ کند.

استفاده از فیلم و عکس خصوصی افراد جرم بحساب می آید؟

در صورتی که انتشار فیلم و یا عکس خصوصی دیگران با اجازه فرد باشد و یا هیچ گونه لطمه ‌ای به آبرو و یا حیثیت فرد و خانواده او وارد نشود، انتشار کردن آن جرم به حساب نمی‌آید اما بهتر است در این مواقع با احتیاط به انتشار فیلم و عکس بپردازید و اجازه کتبی افراد را دریافت کنید تا در صورت بروز مشکل، مدرک معتبر به همراه خود داشته باشید.

مجازات افشاگری اسرار خصوصی دیگران چیست؟

همانطور که گفته شد افشاگری رسانه ای اسرار خصوصی اعم از ویدئو، عکس، اسکرین شات و ... همگی جرم دانسته می ‌شود و مجازات آن با توجه به دادگاه مربوطه مشخص می ‌شود؛ معمولا مجازات افشاگری خصوصی با توجه به ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانه ای دارای جریمه نقدی و همچنین تا 2 سال حبس می ‌باشد. 

در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی نیز در رابطه با اخاذی و تهدید افراد در رابطه با اشتراک گذاری فیلم، عکس، ویس، و یا و ... که به آبرو افراد آسیب می ‌زند و یا موجب ضرر و زیان می ‌شود، دارای مجازات می‌ باشد. معمولا افشای اسرار خانوادگی بدون اجازه، دارای 74 ضربه شلاق و همچنین حبس (به مدت 2 سال) می‌باشد.

باید توجه داشته باشید که در ماده 8 قانون تمامی حقوق شهروندان در رابطه با آزادی ‌های مشروع در رایانه شرح داده شده است که بهتر است هر شهروند یک بار این قانون را مطالعه کند تا با مشکلاتی همچون قانون شکنی و شکایات رو به رو نشود.

ماده 669 قانون مجازات اسلامی در رابطه با مجازات های بازدارنده

با توجه به ماده 669 قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی، فرد دیگری را به هر نحوی تهدید به ضرر های نفسی، شرفی، قتل، ضررهای مالی و یا به افشاگری نسبت به خود یا خانواده و نزدیکان او کند؛ اعم از این که توسط تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات 74 ضربه شلاق و یا زندان محکوم خواهد شد.

نحوه پیگیری سواستفاده از عکس‌ های خصوصی

در صورتی که از عکس‌ های خصوصی افراد و یا ارگان ‌های خاص موجود در کشور سوء استفاده شده باشد، افراد باید با مراجعه به پلیس فتا و ارائه اسناد و مدارک نشان دهنده این امر و انتشار عکس ‌های خصوصی بدون اجازه به شکایت بپردازند و روند قانونی شکایت خود را طی نمایند.

انتشار اسامی افراد با انتساب عنوان جرم است؟

باید توجه داشته باشید که انتشار اسامی افراد با انتساب عنوان به نحوی که باعث آسیب وارد شدن به حیثیت افراد شود، وصف مجرمانه دارد و میزان نشر اکاذیب، هتک حیثیت و افترا قابل پیگیری می‌باشد؛ بهتر است بدانید که این امر مشمول مجازات قانونی نیز می ‌باشد.

شرایط تحقق جرم افشای سر و رسانه های شخصی

تحقق جرم افشای سر دارای شرایطی می ‌باشد که برای بررسی آن مقام قضایی نیاز دارد تا به تحقیق مواردی بپردازد که در ادامه مطلب چند مورد از آن را نام برده ایم:

  • وجود سر حرفه ای
  • نبود تجویز افشای عکس و فیلم‌ها به موجب قانون
  • ركن مادی يا عمل افشای سر
  • عنصر معنوی جرم افشا اسرار و مدیاهای شخصی

رضایت صاحب فیلم و عکس موجب اسقاط مجازات خواهد شد؟

به طور کلی فردی که فیلم و یا عکس‌ های شخصی و خانوادگی او به دست افراد منتشر شده باشد مجنی علیه و یا همان فرد زیان دیده می ‌باشد، بهتر است بدانید که رضایت مجنی علیه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند دادگاه و شکایت داشته باشد به طوری که در صورت پس گرفتن شکایت توسط مجنی علیه امکان دارد روند دادگاه به طور کامل توقف پیدا کند.