دادسرای ویژه سرقت - آدرس و شماره تلفن

دادسرای ویژه سرقت 

یکی از دادسراهای تخصصی در جمهوری اسلامی ایران، دادسرای ویژه سرقت است. وظیفه این دادسرا رسیدگی به جرایم مختلف سرقت بوده و معمولا از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر فعالیت می کند. در حال حاضر در ایران دو شعبه از این دادسرا یکی در ناحیه 34 تهران و دیگری در ناحیه 15 تهران مشغول به رسیدگی پرونده های سرقت هستند.

امروز ما در این مطلب تصمیم داریم که در مورد دادسرای ویژه سرقت با شما صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه همراه ما باشید!

چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره تلفنی دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.


آشنایی با دادسرای ویژه سرقت

از جمله مهمترین جرایمی که می تواند علیه اموال فردی رخ دهد، سرقت است. در قانون مجازات اسلامی ایران معمولا سرقت به جرمی اطلاق می شود، که در آن فردی به ربودن اموالی که متعلق به خویش نبوده و به دیگری تعلق دارد، اقدام نماید.  

جرم سرقت هم مانند جرایم دیگری که علیه اموال متعلق به غیر رخ می دهد مانند خیانت در امانت، کلاهبرداری و ... مجازات هایی دارد. در این حوزه شخصی که اموال خود را از دست داده که در اصطلاح مال باخته گفته می شود، می تواند به موجب قانون از متهم شکایت کرده و بعد از اثبات جرم متهم، از مرجع قضایی تقاضا مجازات وی را داشته باشد.

بهتر است بدانید برای رسیدگی به دعوی کیفری مانند شکایت بابت جرم سرقت، دو مرحله باید طی شود. اولین مرحله که به تحقیقات مقدماتی مرتبط است، توسط دادسرا انجام می گیرد؛ پس از رای دادسرا، پرونده مورد نظر به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.  

برای این منظور دادسرای ویژه ای در ایران تاسیس شده است، که تمام وقت به جرایم سرقت رسیدگی می کند. اینکه در مورد وظایف این دادسرا، صلاحیت و لوکیشن آن اطلاعاتی داشته باشید، می تواند در رسیدگی به پرونده های سرقت کمک بزرگی برای شما محسوب شود.  


صلاحیت دادسرای ویژه سرقت

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، به موجب قانون جمهوری اسلامی ایران، دزدی یا سرقت به جرمی اطلاق می شود که در آن فرد برای ربودن مال غیر اقدام کرده باشد. جرم سرقت را می توان شایع ترین جرم علیه مال غیر در قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است.  

در خصوص جرایم مختلف سرقت که شامل حدی و تعزیری می شود، مجازات هایی تعیین شده، که به موجب این مجازات ها فرد مال باخته می تواند احقاق حق کند.

به طور کلی جرایم مربوط به سرقت هم مانند جرایم دیگر، در دو مرحله مورد رسیدگی قرار می گیرد و پس از این دو مرحله رای نهایی از طرف دادگاه کیفری صادر می شود. معمولا در این جرایم؛ پس از شکایت شاکی در خصوص جرم رخ داده، دادسرا تحقیقات مقدماتی خود را در مورد ارتکاب جرم توسط فرد متهم انجام می دهد.

اگر دادسرا اسناد و مدارک معتبری نسبت به اثبات اتهام فرد متهم به دست آورد، به موجب صدور یک کیفرخواست، پرونده مربوطه را به دادگاه کیفری ارائه می کند. در دادگاه کیفری پرونده مجددا مورد بررسی قرار گرفته و حکم نهایی توسط قاضی دادگاه کیفری صادر می شود.

در همین زمینه، همانطور که اشاره کردیم، دادسرایی تاسیس شده که این دادسرا به صورت کاملا تخصصی در زمینه رسیدگی و انجام تحقیقات اولیه در مورد سرقت فعالیت می کند. دادسرای نام برده با جمع آوری و به دست آوردن مستندات و مدارک مربوطه برای اثبات جرم، رسیدگی های مقدماتی به پرونده سرقت را انجام می دهد. با این توضیحات می توان گفت دادسرای ویژه سرقت در زمینه رسیدگی به پرونده های سرقت به صورت تخصصی صلاحیت دارد.  

به عبارت دیگر می توان گفت دادسراهای تخصصی به دلیل تقسیم کار به شیوه بهتر بین دادسراهای مختلف بوده است. این امر علاوه بر اینکه روند طی شدن پرونده را برای اصحاب دعوی تسریع می کند، برای رسیدگی های تخصصی به مقامات دادسرا و کاهش حجم کاری آنان هم کمک کرده است.  

در حال حاضر دادسراهای تخصصی بسیاری در کشور وجود دارد که از جمله آن ها می توان به دادسرای ویژه جرایم پزشکی، دادسرای ویژه کارمندان دولت، دادسرای ویژه روحانیت اشاره کرد. 


وب سایت و سامانه اینترنتی دادسرای ویژه سرقت

همانطور که دریافتید، دادسرای ویژه سرقت یکی از دادسراهای های تخصصی در کشور است که طبق شرایط و صلاحیت های خود به صورت تخصصی و ویژه روی جرم سرقت و رسیدگی های مقدماتی برای پرونده های سرقت تمرکز دارد. در این دادسرا، پرونده ها بعد از انجام بررسی ها و تحقیقات مقدماتی به دادگاه صالح ارجاع داده می شوند.  

با این اوصاف تمام اصحاب یک پرونده سرقت، اعم از متهمان و شاکیان پرونده باید پرونده خود را از طریق دادسرای ویژه سرقت پیگیری کنند. اما به نظر شما برای اطلاع از جزئیات پرونده سرقت، آیا اصحاب پرونده می توانند از طریق وب سایت این دادسرا اقدام نمایند؟

در پاسخ به این سوال باید به اطلاع شما عزیزان برسانیم که، در حال حاضر وب سایتی که به صورت ویژه متعلق به دادسرای ویژه سرقت باشد، ساخته نشده است؛ از همین رو افراد برای پیگیری پرونده های سرقت خود از دادسرای ویژه سرقت باید به سایت عدل ایران مراجعه نمایند.

تمامی ابلاغیه های دادسرای ویژه سرقت، به صورت انحصاری تنها از طریق وب سایت عدل ایران (سامانه اطلاع رسانی پرونده ) به اصحاب دعوی، از جمله شاکی و متهم پرونده ارسال می گردد. 

با این اوصاف طرفین دعوی، باید به وب سایت عدل ایران مراجعه کنند. اما اطلاعاتی که برای وارد شدن به این وب سایت مورد نیاز است، همان اطلاعات کاربری سامانه ثنا هستند. به هر حال با وارد کردن اطلاعات گفته شده و ورود به وب به سایت مذکور، فرد می تواند جزئیات پرونده سرقت خود را مورد پیگیری قرار دهد. البته امکان رسیدگی به جزئیات پرونده از طریق پیامک هم امکان پذیر خواهد بود.


لوکیشن و شماره تماس دادسرای ویژه سرقت 

همانطور که در مطالب بالا هم اشاره کردیم، دو شعبه از دادسرای ویژه سرقت در تهران تاسیس شده است، که در این قسمت می خواهیم آدرس و شماره تماس آن ها را در اختیار شما قرار دهیم.

اما پیش از آنکه به آدرس و شماره تلفن دادسرای ویژه سرقت بپردازیم، باید این نکته را ذکر کنیم که اصحاب دعوی نمی توانند هر گاه که می خواهند، برای پیگیری و شکایت دعوی سرقت به این دادسراها مراجعه نمایند. بلکه آن ها باید منتظر بمانند تا رویه قانونی شکایت آن ها طی شود.  

رویه قانونی شکایت هم به این صورت است که ابتدا شکواییه توسط دفاتر خدمات قضایی در سامانه ثنا ثبت می گردد؛ پس از آن در صورت لزوم، در ساعت کاری که در ابلاغیه درج شده، اصحاب دعوی می توانند به دادسرای ویژه سرقت مراجعه کنند.  

اما لوکیشن دادسرای ویژه سرقت کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید گفته که دو شعبه از دادسرای ویژه سرقت در تهران وجود دارد. یکی از آن ها دادسرای ویژه سرقت ناحیه 34 تهران است. این دادسرا صلاحیت رسیدگی به سرقت های مقرون به آزار و سرقت های مسلحانه را دارد.  

آدرس دقیق دادسرای ویژه ناحیه 15: تهران، منطقه تهرانپارس، خیابان جشنواره، جنب فرهنگسرای اشراق در خیابان شهید جعفرپناه. برای تماس تلفنی با این دادسرا هم میتوانید از طریق شماره تماس 77341041 - 021 الی  5 اقدام نمایید.

آدرس دقیق دادسرای ویژه ناحیه 34: تهران، محله سه راه آذری، جنب کارخانه آرد در خیابان شهید گرگانی یا همان شبیری سابق، پلاک 18. برای تماس تلفنی با این دادسرا هم می توانید از شماره تماس 66640620 - 021 تا 5 استفاده کنید.


جمع بندی

مسئله سرقت یکی از جرایم شایع امروز در جامعه ما است، به دلیل گستردگی این دسته از جرایم، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته که به صورت اختصاصی دادسرا هایی برای رسیدگی های اولیه به پرونده هایی از این دست تاسیس نماید. این دادسراها را دادسرای ویژه سرقت می گویند و روی بررسی تحقیقات اولیه برای رسیدگی به پرونده سرقت تمرکز دارند.