حکم فرار زن متاهل با مرد دیگر چیست؟

مجازات رابطه نامشروع زن متاهل چیست؟

یکی از جرایمی که منافی عفت جامعه امروزی ما به حساب می آید رابطه نامشروع است. این جرم در جامعه اسلامی ایران حتی به شاکی خصوصی هم نیازی ندارد. در صورت وجود شاکی خصوصی و رضایت وی بازهم این جرم مجازاتی نزد قانون داشته که در صورت شناسایی و اثبات آن با رضایت شاکی خصوصی هم فرد تبرعه نمی شود؛ چرا که یک رابطه نامشروع در جامعه نظم و عفت عمومی را خدشه دار کرده و در قانون اسلامی برای مجازات فرد خاطی نیازی به شاکی خصوصی نیست. ما در این مقاله تصمیم داریم اطلاعاتی در مورد مجازات روابط نامشروع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. 

رابطه نامشروع زن شوهر دار چه مجازاتی دارد؟

در حال حاضر یکی از فراگیرترین موضوعات در حوزه حقوق خانواده، رابطه نامشروع زن شوهر دار است. روابط نامشروع به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می شود که از جمله آن ها می توان به فرار زن شوهر دار با مرد دیگر اشاره کرد.

به هر حال انواع مختلف روابط نامشروع موجب فروپاشی خانواده ها شده و در قانون جمهوری اسلامی ایران مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه این مطلب در خصوص روابط نامشروع و حکم آن در قانون و عرف صحبت خواهیم کرد. 

همانطور که در بالا هم گفته شد، هر نوع رابطه نامشروعی مانند: فرار زن متاهل با مرد دیگر جزو جرایم منافی عفت بوده و شاکی خصوص نیاز ندارد. این جرم به دلیل ایجاد هرج و مرج در کانون گرم خانواده و از بین بردن عفت جامعه در قانون مجازات داشته، و حتی در صورت وجود شاکی خصوصی و رضایت وی قانون از مجازات فرد خاطی گذشت نمی کند.

از آن جایی که رابطه نامشروع یکی از مهم ترین مسائل حقوق خانواده به شمار می رود در صورت نداشتن مدارک و دلایل کافی نمی توان این جرم را به فردی نسبت داد. 

چه روابطی را رابطه نامشروع می نامند؟

در بالا هم گفتیم که جرایم زیادی در حوزه روابط نامشروع قرار می گیرد. در واقع هر رابطه ای که با رابطه مشروع تداخل داشته باشد را رابطه نامشروع می نامند. به عبارتی در صورتی که یک زن و مرد بالغ بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی و شرعی با یک دیگر ارتباط داشته باشند، ارتباط آن ها رابطه نامشروع تلقی می گردد. 

اما رابطه نامشروع زن شوهر دار به برقراری هر نوع رابطه ای که زن با مردی غیر از شوهر خود که هیچ نسبتی با آن ندارد، گفته می شود. این رابطه می تواند بغل کردن، رابطه جنسی، بوسیدن، صحبت کردن و فرار باشد. به طور کلی رابطه نامشروع به دو دسته رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا تقسیم بندی می شود. که در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از آن ها صحبت می کنیم. 

رابطه نامشروع دون زنا چیست؟

الزاما رابطه ای که بین زن و مرد نامحرم شکل گرفته زنا نباشد، رابطه دون زنا نامیده می شود. این رابطه شامل مواردی از جمله بوسیدن، بغل گرفتن، لمس کردن، صحبت کردن، قرار گذاشتن می گردد. مواردی مانند: فرار زن متاهل با مرد دیگر هم بدون آنکه رابطه ای جنسی با یک دیگر داشته باشند، جزو روابط نامشروع دون زنا به شمار می رود.

هر نوع رابطه دون زنایی در صورت اثبات؛ 31 تا 74 ضربه شلاق داشته، البته امکان اینکه فرد خاطی در بدترین حالت به 99 ضربه شلاق محکوم شود هم وجود دارد. 

رابطه نامشروع زنا چیست و چه حکمی دارد؟

رابطه نامشروع زنا به رابطه ای که در آن رابطه جنسی برقرار شود، می گویند. به طور کلی در صورت برقراری رابطه جنسی زن شوهر دار با مرد نامحرم دیگر و اثبات آن در دادگاه حکم آن رجم یا همان اعدام است. 

قتل در فراش 

معمولا در صورت رخ داد روابط نامشروعی مانند: فرار زن متاهل با مرد دیگر و رابطه نامشروع زنا قتل ناموسی اتفاق می افتد. قتل ناموسی در جامعه در حال رواج بوده و در اغلب مواقع این سری قتل ها به دست همسر زن رخ می دهد.

اما حکم این نوع قتل در قانون جامعه اسلامی اعدام نبوده به شرطی که قاتل بتواند دقیقا شرایط زنا را اثبات کرده و تمامی مدارک لازم در مورد زنا را به دادگاه ارائه دهد. در این حالت تنها قصاص از فرد قاتل ساقط شده اما بازهم طبق قانون قاتل مجازات خواهد شد. 

قتل در فراش چه شرایطی دارد؟

برای قتل در فراش شرایط خاصی نیاز بوده که ما در ادامه مهم ترین ها را برای شما بازگو می کنیم:

  • اثبات پیوند زناشویی بین قاتل و زنی که زنا می کند

در قانون جمهوری اسلامی اجازه اینکه مردی همسرش را هنگام زنا به قتل برساند در صورتی که عینا شاهد زنا باشد، وجود دارد. تنها در این صورت اجازه قتل از سوی قانون جمهوری اسلامی به مرد داده می شود، در واقع اگر یک مرد شاهد زنای زن دیگری از اعضای خانواده خود با مرد غربیه باشد، اجازه به قتل رساندن او را نخواهد داشت. 

  • مشاهده عینی زنا توسط شوهر

در صورتی که شوهر زنی که زنا می کند به صورت عینی زنای زن خود را شاهد باشد، اجازه به قتل رساندن او را خواهد داشت. پس در صورتی که مرد تنها یک فیلم یا عکس از زنای همسرش دیده باشد، نمی تواند او را به قتل برساند. حتی در صورتی که همسر مرد با مرد دیگری در خانه تنها باشد یا در حال انجام دون زنا باشد، باز هم اجازه قتل به مرد داده نمی شود. 

  • قتل در حین زنا

در قانون جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مرد بعد از انجام زنای همسر خود با یک مرد نامحرم مرتکب قتل شود، حکم قصاص از او ساقط نخواهد شد. در صورتی که مرد بعد از ارتکاب زنا و خارج شدن مجرمین از محل زنا مرتکب قتل شود، طبق قانون این قتل نوعی انتقام به شمار رفته و حکم آن اعدام است. 

  • آگاهی از تمکین کامل

علاوه بر در نظر گرفتن شرایط بالا در صورتی که مرد در مورد تمکین همسر خود برای زنا آگاهی کامل داشته باشد، مجاز به قتل همسر خود است. پس در صورتی که زن بدون اراده و تمکین چنین کاری انجام دهد، همسرش نمی تواند با او برخورد فیزیکی داشته باشد.

سخن آخر

همانطور که از این مطالب دریافتید فرار زن متاهل با مرد دیگر جزو روابط نامشروع دون زنا محسوب شده و فرد خاطی نهایتا با 99 ضربه شلاق مجازات می شود. با این حال امکان کاهش مجازات هم برای فرد وجود دارد، که این مسئله به چند و چون جرم مرتبط است.