بدحجابی و کشف حجاب سوپیشینه خواهد شد؟ مجازات آن در قانون

بدحجابی و بی‌حجابی چه مجازاتی دارد؟

حجاب امری واجب برای زنان بوده که حد و حدودی برای آن در قانون و شرع مشخص شده است. از آنجایی که ایران یک کشور اسلامی است قوانین آن نیز طبق قوانین اسلام تعیین می شود. حجاب نیز یکی از قوانین مشخص شده در اسلام که به زنان پیشنهاد می کند پوشش شرعی خود را حفظ کنند.

قانون نیز مطابق همین دستور اسلام، مجازات هایی را برای افرادی که به این قانون پایبند نیستند و پوشش شرعی و اسلامی را رعایت نمی کنند، تعیین کرده است. 

در ادامه قصد داریم بیشتر به قوانین مرتبط با کشف حجاب، سوء پیشینه، مجازات و... صحبت کنیم.


کشف حجاب یا بدحجابی

به احتمال زیاد تا کنون شنیده اید که شخصی کشف حجاب کرده باشد. افرادی که به این عمل دست می زنند در اصل پوشش از سر یا بدن برداشته و حجاب شرعی را رعایت نمی کنند. 

حجاب شرعی در قانون اسلام پوشاندن تمام قسمت های بدن به جز گردی صورت و دست تا مچ در نظر گرفته می شود و شخصی که سایر قسمت های بدن را نپوشاند مرتکب جرم شده و بد حجاب به حساب می آید.

کشف حجاب یا بدحجابی به صورت های گوناگونی اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال شخص روسری از سر خود بر می دارد و یا لباس های نازک، بسیار تنگ، زننده و... به تن می کند. این ها همه از مصادیق کشف حجاب و بد حجابی به حساب می آیند.


جرم کشف حجاب

خوب است بدانید کشف حجاب و نداشتن حجاب شرعی در قانون جرم تلقی می شود و فرد مجازات خواهد شد.

در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی به این مسئله اشاره کرده است، هر اعمال حرامی که عفت عمومی را جریحه ‌دار کند و یا شخص در ملأ عام و در میان مردم به این کار مشغول شود مجازات خواهد داشت. این ماده به عبارت زیر است:

«هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید ، علاوه بر کیفر عمل ، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی ‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید ، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد»

در یکی از تبصره ‌های این ماده به کشف حجاب نیز اشاره شده است که می گوید: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند ، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد»

طبق ماده گفته شده افرادی که مرتکب جرم کشف حجاب می شوند به شلاق، حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

پیشنهاد می شود در صورتی که از سوی مراجع قضایی و نیروی انتظامی تذکر دریافت کردید به جای مقابله به این قانون احترام بگذارید؛ چراکه در صورت مقاومت ممکن است برای شما پرونده تشکیل شود.


همراهی در جرم

لازم است بگوییم افرادی که در گسترش بدحجابی و یا کشف حجاب دخالت دارند و یا مجرمان را همراهی می کنند نیز مجازات خواهند شد.

همراهان مجرمان می توانند فروشندگانی که لباس‌های نامناسب به بازار عرضه کرده و یا افرادی که به آسان سازی شرایط جرم، تهدید، تطمیع، تشویق و... اقدام می کنند، باشند.


مجازات کشف حجاب در شرایط مختلف

مجازات کشف حجاب در همه اماکن یکسان نیست؛ به عنوان مثال شخصی که در دانشگاه و یا یک محیط فرهنگی به کشف حجاب اقدام می کند عمل او صرفا جنبه انضباطی دارد و به صورت های خاصی ممکن است مجازات شود.

همچنین مجازات کشف حجاب در خودرو کمی متفاوت است. طبق قانون، کشف حجاب در خودرو نیز جرم محسوب شده و برای فرد مجازات در نظر گرفته می شود. در صورتی که شخص برای اولین بار به این عمل اقدام کند برای او پیامکی مبنی بر تذکر ارسال خواهد شد؛ اما در صورت تکرار مجدد این جرم فرد به پلیس امنیت اخلاقی دعوت می شود.

پیشنهاد می کنیم در این مواقع به هیچ وجه با ماموران درگیر نشوید. با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ می‌توانید جرایم مرتبط با کشف حجاب در خودرو خود را مشاهده کنید.

همانطور که گفته شد بدحجابی و کشف حجاب در فضای عمومی جرم محسوب می شود و از آنجایی که فضای مجازی نیز جزو فضاهای عمومی به حساب می آید کشف حجاب در این فضا نیز جرم است.

مردم عادی در صورت صدمه دیدن از بد حجابی و کشف حجاب افراد می‌توانند به عنوان شاکی خصوصی از آن ها شکایت کنند اما اگر غیر از این باشد تنها می توان جرم این افراد را گزارش کرد، نه شکایت.

البته باید اشاره کنیم در صورتی که کشف حجاب افراد موجب گسترش فحشا و یا ترویج بد حجابی در جامعه شود می توان از این اشخاص شکایت کرد که البته جرم جداگانه ای به جز کشف حجاب برای این افراد ثبت خواهد شد. 

خوب است بدانید به طور کلی کشف حجاب و یا بی حجابی جز سوء پیشینه افراد به حساب نمی آید.


شکایت شوهر بابت بدحجابی همسرش

همه افراد از مردم عادی تا ماموران انتظامی می توانند بد حجابی افراد را گزارش کنند اما تنها اشخاصی حق شکایت از بد حجابان یا کسانی که کشف حجاب کرده اند را دارند که به زندگی آن ها از طریق افراد مجرم آسیبی وارد شده باشد.

این افراد شاکی خصوصی مجرمان به حساب می آیند. همانطور که در قانون گفته شده است شوهر نیز به عنوان یک شاکی خصوصی این اختیار را دارد که از همسرش به دلیل کشف حجاب در فضای مجازی و یا در فضای عمومی شکایت کند.


مدارک مورد نیاز برای شکایت کشف حجاب

کشف حجاب یا بدحجابی جرمی عمومی است و هر فردی اعم از همسر فرد و یا سایر افراد می توانند به گزارش این جرم اقدام کنند. 

در صورتی که خواهان شکایت و یا گزارش این جرم هستید لازم است مدارک و اسنادی را برای اثبات وقوع جرم ارائه کنید. این مدارک به عبارت زیر هستند.

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • مدارکی که حرف شما را اثبات کند؛ مانند عکس، فیلم و یا تصاویر دوربین مداربسته همراه با زمان و مکان وقوع جرم

لازم است گفته شود در صورتی که این جرم به زندگیتان و یا شخص شما آسیبی وارد کرده باشد می توانید شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید؛ اما اگر این اتفاق نیفتاده باشد، گزارش شما از وقوع جرم کفایت می کند.


رسیدگی به شکایت کشف حجاب

پس از آنکه از سوی شاکی خصوصی شکایت مطرح شد در مراجع قضایی این شکایات مورد بررسی قرار می گیرد. رسیدگی به شکایات مراحلی دارد که در صورت مجرم بودن فرد در پایان برای او مجازات تعیین خواهد شد. این مراحل به عبارت زیر هستند.

  1. ارسال ابلاغیه در سامانه ثنا و تعیین زمان و مکان برای مراجعه به دادسرا
  2. فرستادن پرونده به دادسرای محل سکونت
  3. تعیین قرار منع تعقیب، قرار جلب و یا کیفر خواست به دستور دادسرا
  4. ارسال پرونده به دادگاه کیفری در صورت مجرم شناخته شدن فرد و تعیین مجازات برای او


سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی درباره قوانین مرتبط با کشف حجاب و بدحجابی را با شما به اشتراک بگذاریم. 

اشاره کردیم بدحجابی یا کشف حجاب جزو جرایم عمومی به حساب می آید که افراد معمولی می توانند آن را گزارش کنند و شاکیان خصوصی به عنوان اشخاصی که این مسئله به زندگی آن ها آسیب وارد کرده است از مجرمان شکایت کنند.

 افرادی که به کشف حجاب و بدحجابی اقدام کنند به جزای نقدی، حبس یا شلاق محکوم خواهند شد. امیدواریم این مطالب برایتان کاربردی بوده باشد.