بخشش مهریه با سند عادی چگونه انجام می گیرد؟

بخشش مهریه با سند عادی

مهریه را می‌توان یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن دانست که هنگام ازدواج موقت و دائم برای وی تعیین خواهد شد. به محض اینکه صیغه محرمیت جاری شد زن مالک مهریه خواهد شد و می‌تواند هر دخل و تصرفی را در آن داشته باشد. در برخی موارد همچون طلاق، زنان تحت شرایط به خصوصی تصمیم به بخشیدن مهریه خود می‌کنند. 

ما نیز در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم بخشش مهریه با سند عادی توسط زن امکان پذیر است یا خیر با ما همراه شوید.


منظور از بخشیدن مهریه چیست؟

مهریه حق مسلم زن است که می‌تواند شامل طلا، سکه و ... شود و وی پس از عقد نکاح مالک آن خواهد شد. منظور از ابراء یا بخشیدن طبق ماده 289 قانون مدنی عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید که در نتیجه بخشیدن مهریه به این معناست که زن تصمیم می‌گیرد قسمتی یا تمام مهریه را به شوهر خود ببخشد یا بذل نماید.

بخشیدن مهریه می‌تواند دلایل مختلفی همچون جلب رضایت همسر برای طلاق، دریافت حضانت فرزند و ... داشته باشد که در بیشتر مواقع نیز کارساز خواهد بود.


برای بخشیدن مهریه چه مدارکی لازم است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم زن مالک مهریه است و می‌تواند هر دخل و تصرفی را در آن داشته باشد. اگر قصد داشته باشد به دلایل مختلف مهریه خود را ببخشد می‌تواند به دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه مدارکی همچون مدارک شناسایی زن، عقد نامه یا همان سند ازدواج و حضور وی در صحت و سلامت کامل روانی و عقلی در دفترخانه و گاهی نیز اذن پدر تصمیم خود را عملی کند. البته از نظر قانونی، برای بخشیدن مهریه به شوهر نیازی به اجازه و اذن پدر نیست اما از نظر عرفی و به جهت رعایت هرچه بیشتر تمامی جوانب که خدای ناکرده زن از روی احساسات خود تصمیم اشتباهی نگیرد، معمولا دفترخانه‌ها اذن پدر را برای بخشیدن مهریه لازم و ضروری می‌دانند.


نحوه بخشش مهریه توسط زن

برای اینکه زن بتواند مهریه خود را ببخشد می‌تواند از طریق دو روش تنظیم سند رسمی و عادی اقدام نماید. اما برای اینکه هر کدام از این اسناد در مراجع قضایی و حقوقی دارای اعتبار باشد و بتوان به آن استناد نمود باید به درستی تنظیم شده باشد و متن آن دقیقا، مطابق نحوه و مراحل قانونی تعیین شده نوشته شده باشد.


بخشیدن مهریه با سند رسمی

برای اینکه بخشش مهریه به صورت قانونی و از طریق سند رسمی انجام شود زن باید با در دست داشتن مدارک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اقدام و به تنظیم سند نماید. در نتیجه به منظور ثبت محکم ترین سند برای بخشش مهریه زوجه باید سند بخشش مهریه خود را به طور کتبی و رسمی در دفترخانه ثبت کند. البته باید گفت در تنظیم سند بخشش مهریه با سند رسمی، زن به هیچ عنوان نمی‌تواند از تصمیم خود پشیمان شود یا مجددا اقدامی جهت دریافت مهریه انجام دهد.


نمونه سند رسمی بخشش مهریه

بهتر است برای اینکه بتوان به صورت قانونی سند رسمی بخشش مهریه را تنظیم نمود با نمونه آن از قبل آشنا بود. 

یک نمونه از سند رسمی بخشش مهریه شامل:


مصالح:

خانم .................... فرزند .................... به کد ملی .................... شماره شناسنامه .................... صادره از .................... متولد .................... ساکن ....................


متصالح:

آقای .................... فرزند .................... به کد ملی .................... شماره شناسنامه .................... صادره از .................... متولد .................... ساکن ....................


مورد صلح و موضوع مصالحه:

کلیه حقوق واقعی، حقیقی و فرضی طلب مصالح، ناشی از مهریه مشارالیه، موضوع سند از دواج شماره .................... مورخ .................... تنظیمی در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره .................... شهر .................... که بر ذمه متصالح می باشد، به نحوی که پس از امضای این سند، هیچ گونه حقی، از حقوق ناشی از سند مهریه، برای مصالح، در مورد صلح، باقی نمانده و تمامی آن حقوق، در مورد مصالحه، متعلق به متصالح می باشد.


بخشیدن مهریه با سند عادی

همانطور که گفته شد بخشش مهریه از طریق سند عادی یکی از روش‌های انجام این تصمیم است اما برای اینکه این سند دارای اعتبار باشد باید دقت زیادی در تنظیم آن انجام شود. از نکات مهمی که در سند عادی بخشش مهریه باید ذکر شود میزان مهریه‌ای است که طبق سند بخشیده می‌شود به عبارت دیگر زن باید ذکر کند قصد بخشیدن تمام مهریه را دارد یا فقط بخشی از آن را خواهد بخشید.

همچنین باید ذکر شود که زن در صحت عقل و کمال اختیار اقدام به بخشش مهریه کرده است تا بتوان به سند در دادگاه استناد نمود. برای به رسمیت شناخته شدن سند عادی بخشش مهریه، زن باید آن را امضا کرده یا مهر و اثر انگشت بزند البته امضا دو شاهد نیز می‌تواند بر اعتبار سند عادی بیفزاید اما این امر الزامی نخواهد بود.


آثار بخشش مهریه با سند عادی

 اعمال حقوقی همچون بخشش مهریه با سند عادی دارای آثاری برای طرفین خواهد بود. اولین اثر بخشش مهریه با سند عادی از دست دادن حق مالکیت زن بر مهریه خود است که نمی‌تواند از تصمیم خود رجوع کند. دومین اثر تنظیم این سند نیز ساقط شدن تکلیف مرد از پرداخت مهریه خواهد بود که به نوعی زن اهرم فشار خود برای طلاق را از دست خواهد داد.


شرایط بخشش مهریه با سند عادی

برای اینکه بخشش مهریه با سند عادی مورد قبول واقع شود باید زن دارای شرایط به خصوصی باشد مثلا از بلوغ، عقل و رشد برخوردار باشد یا به عبارتی صغیر، سفیه یا مجنون نباشد. همچنین زن باید ذکر کند که این اقدام را با قصد و اختیار انجام می‌دهد؛ زیرا فقدان قصد و اختیار اعتبار سند تنظیم شده را زیر سوال خواهد برد و به نوعی نمی‌توان به آن استناد نمود. 

از دیگر شرایط بخشش مهریه که به سند آن اعتبار خواهد بخشید ذکر دقیق و معین مال موضوع بخشش یعنی مهریه و میزان آن است.


سخن آخر 

یکی از حقوق مالی زن، مهریه است که که از زمان جاری شدن صیغه محرمیت مالک آن خواهد شد و می‌تواند هر دخل و تصرفی را در آن داشته باشد. برخی اوقات با به وجود آمدن شرایطی زن تصمیم به بخشش مهریه خود می‌گیرد که می‌تواند این عمل را از طریق تنظیم سند رسمی و عادی انجام دهد.

مهم‌ترین نکته در اعتبار این اسناد، درست تنظیم شدن آن‌هاست.