انتقال پرونده از شعبه ای به شعبه دیگر چیست؟

انتفال یا ارسال پرونده یعنی چه؟ | دلیل انتقال پرونده چیست؟

حتما تا به حال شنیده اید یا برایتان پیش آمده است که انتقال پرونده از شعبه ای از دادگاه به شعبه ای دیگر انجام شده است. در این مطلب در مورد ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی صحبت می کنیم.

دادستان پس از انجام تحقیقات اولیه و با مشخص شدن جرم، پرونده را به شعبه بازپرسی ارجاع می دهد. این موضوع از طریق پیامک به مخاطب اطلاع داده می شود. دقت کنید که این پیامک تنها برای اطلاع رسانی است مگر این که برای شما احضاریه دادگاه صادر گردد.

انواع مختلف جرم و مجازات هر یک بر اساس آن چه طبق قانون مشخص شده است و نیز با توجه به تشریفات دادرسی کیفری، مشخص می شود. به صورت کلی در نظام قضایی کشورمان برای رسیدگی به جرایم مختلف و تعیین حکم آنها، ساخناری دو مرحله ای در نظر گرفته شده است. این ساختار شامل دادسرا و دادگاه های کیفری است. در حقیقت دادسرا تحقیقات مقدماتی را انجام داده و دادگاه کیفری هم حکم را صادر می کند.

برخی از افراد که پرونده شان از نوع کیفری است گاهی پیامک ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی را دریافت می کنند. شما می دانید که اصلا پرونده چرا به شعبه بازپرسی ارجاع می شود؟

منظور از ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی چیست؟

وقتی یک جرم اتفاق می افتد، ابتدا دادسرا رسیدگی های مقدماتی را انجام می دهد. علاوه بر آن دادسرا دیگر اقدامات لازم را با مراجعی مانند کلانتری پیش می برد. به طور کلی می توان گفت دادسرا مسئول حمایت و حفاظت از منافع عمومی جامعه است. ریاست داسرا با دادستان است.

خب گفتیم که دادسرا تحققیات مقدماتی را انجام می دهد اما نمی تواند مراحل بعدی را انجام دهد. پس از آن لازم است پرونده به دادگاه کیفری ارسال شود. در این مرحله قاضی با توجه به تحقیقاتی که تا به حال انجام شده و نیز با در نظر گرفتن صحبت های هر دو طرف دعوی، تصمیم لازم را گرفته و اعلام می کند.

دادسرا به عنوان مرجعی که تحقیقات لازم را به انجام می رساند، سه رکن مهم دارد. دادستان، بازپرس و دادیار این سه رکن را تشکیل می دهند. هر دادستان تعدادی بازپرس و دادیار در اختیار دارد تا وظایفش را به انجام برساند.

قبل از این که بگوییم چرا پرونده به شعبه بازپرسی ارجاع می شود باید در مورد وظایف بازپرس و اختیارات او مقداری اطلاعات داشته باشید. بازپرس زیر نظر دادستان فعالیت کرده و تحقیقات لازم را در مورد جرم انجام می دهد. بازپرس موظف به رسیدگی به پرونده هایی است که دادستان به او ارجاع می دهد.

او مشخص می کند که جرم به چه دلیلی و با چه مدارکی صورت گرفته است و در نهایت گزارش کامل آن را به دادستان تحویل می دهد.  در دادسرا علاوه بر بازپرس افراد دیگری مثل دادیار هم فعالیت می کنند. دادیار در زمینه کشف جرم و انجام تحقیقات لازم، فعالیت می کند. 

اکثر اوقات که برای فرد پیامک ارسال پرونده به شعبه بازپرسی ارسال می شود می توان فهمید که پرونده اهمیت بیشتری داشته و به همین دلیل به شعبه بازپرسی ارجاع شده است. این کار توسط دادستان انجام می شود.

برخی از جرایم که مجازات آنها موارد خاصی است باید توسط بازپرس انجام شود و در واقع شعب دادیاری صلاحیت تعیین تکلیف در مورد آنها را ندارند. این جرایم در قانون دادرسی کیفری مشخص شده است. جرایمی که نتیجه آنها اعدام یا سلب حیات به هر شکل دیگری، حبس ابد، جرایم مختلف سیاسی و مطبوعاتی، جرایمی با مجازات های تعزیری درجه سه و بیشتر، جرایمی با نتیجه قطع عضو و جرایمی که دیه نصف یا بیشتر دارد از آن جمله هستند.

پس می توان گفت اگر پیام ارجاع پرونده به بازپرسی را دریافت نمودید یعنی اهمیت آن زیاد بوده و باید توسط بازپرس بررسی شود. دقت کنید که معمولا تعداد بازپرس ها کم است و پرونده هایی که اهمیت کمتری دارد به بازپرس ارجاع داده نمی شود. به همین دلیل این ارجاع به معنی اهمیت وضعیت پرونده می باشد. 

پیامک ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی

از وقتی که سامانه عدل ایران فعالیتش را شروع کرده است هر کدام از دو طرف دعوی می توانند روند پرونده و جزئیات آن را به راحتی مشاهده کنند. این کار باعث شده است تا نیازی به حضور در دادگاه هم نداشته باشید. شما می توانید به سامانه ثنا مراجعه کرده و تمامی ابلاغیه ها، اخطاریه ها و احضاریه ها را مشاهده نمایید.

  • در جریان رسیدگی به دعوی ممکن است پیامکی مبنی بر ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی و یا ارجاع پرونده به شعبه دادیاری را دریافت کنید. این پیامک ها به شما نشان می دهد که پرونده تان در چه مرحله ای قرار دارد.
  • وقتی پیامک ارجاع به بازپرسی را دریافت می کنید احتمال دارد در روزهای بعدی آن نیاز به حضور در دادسرا و یا شعبه بازپرسی داشته باشید. این کار جهت انجام تحقیقات لازم است. دقت کنید که بازپرس هم تنها می تواند تحقیقات را انجام دهد و صلاحیت صدور حکم را ندارد.
  • بازپرس پس از انجام همه تحقیقات لازم، نتیجه را اعلام می کند. نتیجه به صورت یکی از انواع قرار نهایی دادسرا مشخص خواهد شد. ممکن است قرار به دادرسی صادر شود که در این صورت پرونده از بازپرسی به دادگاه کیفری ارسال می شود تا صدور رای انجام گردد. در حالت دیگر ممکن است قرار منع تعقیب صادر گردد که در این صورت بازپرس تشخیص داده است که فعل انجام شده جرم نبوده و یا این که اصلا چنین عملی توسط متهم انجام نشده است.

پس از ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی چه اتفاقی می افتد؟

برای بسیاری از افراد سوال است که پس از این که پیامک مزبور را دریافت کردم چه باید بکنم؟ این پیامک برای شما ارسال می شود که در جریان روند پرونده قرار بگیرید. شما لازم نیست کار خاصی انجام بدهید.

در صورتی که به صورت جداگانه پیامکی جهت احضار در دادگاه یا دادسرا برایتان ارسال شد باید امور لازم را با توجه به متن احضاریه پیش ببرید.

ارسال به بازپرسی برای پرونده های کیفری تعیین تکلیف شده

اگر پرونده کیفری شما تعیین تکلیف شده است و با این حال بعدا پیامک ارجاع به بازپرس را دریافت نمودید جای نگرانی نیست. در این صورت احتمالا پرونده در بازپرسی بسته خواهد شد. دقت کنید که این حالت برای جرایمی است که قابل گذشت خوانده می شود.

اگر جرم غیر قابل گذشت یا اصطلاحا عمومی باشد حتی اگر شاکی هم از حق خودش بگذرد باز هم ممکن است ابلاغیه برای فرد ارسال شود. در این صورت او باید در شعبه مشخص شده حاضر شده تا روند امور در جهت جنبه عمومی جرم پیش برود. مثلا دزدی جرمی است که هم جنبه عمومی دارد و هم خصوصی و در این حالت حتی اگر شاکی از شکایتش بگذرد جنبه عمومی جرم پیگیری خواهد شد.